Gasturbinhoj = JETeskoj!

Tråkigt med haveri, men förhoppningsvis så har byggherren lärt sig något av händelsen vilket gör att det inträffade inte bara varit negativt:) När man kollade klippet och plötsligt ser och hör vad som händer så tänker man "Shit, det där verkade inte bra:skrämd "... Men så ser man Johansson och hör honom säga, med ett leende på läpparna, "jaja, men det... så kan det gå!". Det gav iallafall ett litet uns av ro i själen:D Seså, ihop med grunkan igen, lås alla bultar utav bara helvete och kör igen!:banana
 
Tråkigt med haveri, men förhoppningsvis så har byggherren lärt sig något av händelsen vilket gör att det inträffade inte bara varit negativt:) När man kollade klippet och plötsligt ser och hör vad som händer så tänker man "Shit, det där verkade inte bra:skrämd "... Men så ser man Johansson och hör honom säga, med ett leende på läpparna, "jaja, men det... så kan det gå!". Det gav iallafall ett litet uns av ro i själen:D Seså, ihop med grunkan igen, lås alla bultar utav bara helvete och kör igen!:banana

Man lär sig mycket på haverier, det här blev ju som tur var en ganska lindrig skrotning.

Jag har genom en vän fått nys på en Garrett-leverantör i Australien som jag kan köpa en ny turbinaxel och ett par kompressorhjul från till rätt kurs, får se hur det går.
 
Igår fixade jag den största klantigheten som jag lyckades med under byggandet av motorn.

Tanken var att en styrkant på turbinhuset skulle linjera det huset mot hålet i NGV-plattan (massa skumma ord, det är de två bitar som turbinhjulet sitter inuti) men jag lyckades mäta fel när styrkanten svarvades så den blev rätt glapp.

JU-01730.jpg


För att slippa linjera upp turbinhuset med ögonmått och magkänsla svetsade jag upp en ny kant.

JU-01731.jpg


Med tillräckligt med material på plats spändes huset upp på rundmatningsbordet och kanten renfrästes, det är bara en styrkant och behöver som tur var inte alls ha samma ytfinish som den del av huset där turbinvingarna löper.

JU-01732.jpg


Lite jobb kvar innan jag är klar men det får bli en annan kväll. Jag fixade även en ny arbetsbänk där isärtagna motorer ska ligga utan massa verktyg och skit runt om sig, får väl se hur länge det dröjer innan det ser ut som kriget på den här bänken också...:hihi

JU-01729.jpg
 
Lite jobb kvar innan jag är klar men det får bli en annan kväll. Jag fixade även en ny arbetsbänk där isärtagna motorer ska ligga utan massa verktyg och skit runt om sig, får väl se hur länge det dröjer innan det ser ut som kriget på den här bänken också...:hihi

Men hur kan Herr Johansson tycka att det är dåligt? Han sa ju nyss att krig driver utveckligen framåt!
 
Puhh, tänk att man lyckade rädda sig kvar på förstasidan igen. :)

JU-01733.jpg


Bränslespridarna provflödades och en lös spridare hittades och silverlöddes fast igen, måste ha missat med lodet så den satt fast med flusset bara.

JU-01734.jpg


Sen blev det låstrådskalas i en halvtimme, i princip alla bultar var lossade under isärtagningen och behövde låsas om. Tur jag fick en hel rulle till skänks!:tummenupp

JU-01736.jpg


Nu vore det väl själva fan om kompressormuttern lossnar, den är vinkeldragen till 140° med en skvätt Locktite så är det något som sitter fast på den här motorn så är det kompressorhjulet.:)

JU-01735.jpg


Här står motorn mestadels ihopsatt, nästa grej att fixa är att mäta frigången till turbinvingarna och om det behövs slipa in huset till rätt mått. Det såg nämligen ut som att det skrapat i lite under tidigare körningar så det har nog varit lite tight spel där.
 
Nu vore det väl själva fan om kompressormuttern lossnar, den är vinkeldragen till 140° med en skvätt Locktite så är det något som sitter fast på den här motorn så är det kompressorhjulet.:)

Tål loctiten temperaturerna den kommer utsättas för då? Vore ju trist med ett till haveri... Man kan inte låsa bulten rakt igenom med ett stift eller tråd eller liknande? Eller det blir risk för obalans?:va
 
Tål loctiten temperaturerna den kommer utsättas för då? Vore ju trist med ett till haveri... Man kan inte låsa bulten rakt igenom med ett stift eller tråd eller liknande? Eller det blir risk för obalans?:va

Jorå det är inga bekymmer, den enda värme som når kompressormuttern är "heat soak" från turbinhjulet efter att motorn stängts av. När motorn är igång kyls den av upp emot en kubikmeter luft i sekunden vilket borde hålla den lagomt sval.:)
 
Jorå det är inga bekymmer, den enda värme som når kompressormuttern är "heat soak" från turbinhjulet efter att motorn stängts av. När motorn är igång kyls den av upp emot en kubikmeter luft i sekunden vilket borde hålla den lagomt sval.:)

Förstår:) På något sätt är det svårt att tänka sig att en endaste del i den där motorn håller mindre än sisådär 400 grader när man ser blåneringen på delarna och vet hur varma avgaserna är, men det är klart att det ju passerar ganska mycket luft genom den och sådär...:D
 
Allt som är framför brännkammaren håller sig rätt svalt så länge motorn är igång, det är laddluftstempen som styr hur varmt det blir.

Ikväll har jag lekt lite med lera!:yoparty

JU-01737.jpg


På samma sätt som man mäter frigången för ventiler på kolvtoppar så kan man mäta frigången för turbinhjul, helt omöjligt att komma åt med bladmåttet nämligen.

JU-01738.jpg


0.8mm vid vingspetsarna och stadigt krympande ner till 0.6mm, prexis som doktorn beordrat!:tummenupp

JU-01739.jpg


Sen rensvarvades yttersidan av turbinhuset så det tätar bättre mot motorhöljet, jag har märkt att det läckt lite laddluft där tidigare men nu jämarn ska det väl bli tätt.

JU-01740.jpg


Här sitter nu turbinhuset på plats, senare ska det blästras och keramik-coatas för att tåla tempen lite bättre.

JU-01741.jpg
 
Hur kommer motorn funka rent driftsäkerhetsmässigt sen när du kan betrakta dig som "klar"? Kommer det komma en tid då du kan starta upp och köra rundor upprepade gånger över en längre period utan att riva motorn mellan varje körning, eller är det väldigt regelbundna efterkontroller som gäller?:)
 
Vad tror du att topphastigheten kommer bli på ditt maxade bygge. Man blir helt klart imponerad av dina kunskaper

Egentligen har jag inte en blekaste aning, men jag har väl som någon sorts mål med bygget att en dag nå 200mph. Med bra underlag, lågt luftmotstånd och en motor som lämnar 150+hk borde det inte vara omöjligt.

Till att börja med är jag nöjd om den rör sig framåt utan att kraftturbinen värmenyper.:)

Hur kommer motorn funka rent driftsäkerhetsmässigt sen när du kan betrakta dig som "klar"? Kommer det komma en tid då du kan starta upp och köra rundor upprepade gånger över en längre period utan att riva motorn mellan varje körning, eller är det väldigt regelbundna efterkontroller som gäller?:)

När motorn väl går som den ska kommer jag inte behöva riva den förrän jag märker att den läcker olja eller att avgastempen beter sig konstigt, jag lär väl lyfta av motorhöljet ibland för att kolla så brännkammaren och turbinhuset ser ok ut men annars finns det inte så mycket som kan hända.

En sån där flexibel inspektionskamera vore perfekt för såna inspektioner, då kan jag sätta ett antal gängade portar på motorhöljet som den kan stickas in genom så jag inte behöver ta isär något alls på motorn.:tummenupp
 
Egentligen har jag inte en blekaste aning, men jag har väl som någon sorts mål med bygget att en dag nå 200mph. Med bra underlag, lågt luftmotstånd och en motor som lämnar 150+hk borde det inte vara omöjligt.

Till att börja med är jag nöjd om den rör sig framåt utan att kraftturbinen värmenyper.:)



När motorn väl går som den ska kommer jag inte behöva riva den förrän jag märker att den läcker olja eller att avgastempen beter sig konstigt, jag lär väl lyfta av motorhöljet ibland för att kolla så brännkammaren och turbinhuset ser ok ut men annars finns det inte så mycket som kan hända.

En sån där flexibel inspektionskamera vore perfekt för såna inspektioner, då kan jag sätta ett antal gängade portar på motorhöljet som den kan stickas in genom så jag inte behöver ta isär något alls på motorn.:tummenupp

haha go for it! http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162198930
 
Jag måste ha en med mindre diameter på kameran, den där är 16mm och jag vill helt ha en på 8mm eller mindre.
 
Idag blästrade jag av turbinhuset och sprutade på det ett lager keramik.

JU-01742.jpg


När det fått torka ett dygn eller så ska det härdas i ugn, sen är det bara att skruva ihop motorn.

JU-01743.jpg


Innan jag sätter motorn i testbänken ska jag väga den för att se vad den landar på, någon som vågar sig på en gissning? Närmast vinner en Mobacken-tröja, men när den kommer beror alldeles på när vi lyckas komma överens om utseendet och skicka iväg beställningen...:)
 
Bara själva turbinpaketet, höljet etc? Inga slangar eller annat krimskrams...?

Gissar på 11,76 kg isåfall, med reservation för ändringar utifall att jag har uppfattat omfattningen fel ^^
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top