Gassvets

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
Jag har fått tag i en gassvets inkl stora tuber. De är ju inte helt godkända att ha vilket leder mig in på frågan.
Hur fyller jag dom?

Jösse skrev:
2613785 Det gör man inte :D
Nää jag vet inte..

Hur höga är dom ?
Runt 70-80cm skulle jag gissa. Antar att de egentligen varit hyrtuber någongång i tiden. Tyckte själv att jag gjorde ett klipp när jag köpte svetsen men om tuberna ej går att fylla är det ju inge klipp längre....

Last edited:
Ymmot skrev:
2613788 Runt 70-80cm skulle jag gissa. Antar att de egentligen varit hyrtuber någongång i tiden. Tyckte själv att jag gjorde ett klipp när jag köpte svetsen men om tuberna ej går att fylla är det ju inge klipp längre....

Har du köpt stöldgods??

enhjuling skrev:
2613825 Har du köpt stöldgods??
Ärligt talat så vet jag inte men om historiken stämde någorlunda så kommer de från en bilverkstad som lade ner och de har inte varit i hyrruljansen på många år. Det är ganska gamla tuber det är frågan om.

Ymmot skrev:
2613843 Ärligt talat så vet jag inte men om historiken stämde någorlunda så kommer de från en bilverkstad som lade ner och de har inte varit i hyrruljansen på många år. Det är ganska gamla tuber det är frågan om.

Då är det väl bara att fylla/byta tuberna där de säljer gas. Annars skaffa nya.

Tänk på att det sitter en datachip i toppen av flaskan under plast grejen.

AGA kan säkert kolla hur det är med dom....

Gastuber

Längre tillbaka så kunde man "Friköpa" gastuber hos AGA....
Det betyder att man betalade en engångsavgift för tex. 3 alt 5år eller för
längre tid. Detta system passade framförallt dom som inte gjorde av så
mycket gas. Större industrier som gjorde av med mycket gas och ville ha bättre
kontroll på kostnaderna ville istället "hyra" tuberna/dag, vilket gav dom bättre
kontroll över kostnadsökningar och kostnadsfördelningar internt.

Idag har AGA ett HYRSYSTEM där man hyr tuberna per dag, detta gäller inte
småtuber på 5liter, dom kan man köpa/äga.
Dessa hyrtuber har en identitet som registreras via ett chip som sitter i toppen
på "skyddshuvan", det är samma nummer som sitter instansat på tuben, varje gång som dom hämtas ut och lämnas tillbaka.
Detta för att bla. kunna hålla koll på skicket på tuberna, skador och dyl.

De tuber du har kan du lämna in hos närmaste AGA-depå, så tar dom hand om
dom och skickar tillbaka dom till AGA.

Som hobbyanvändare så är det både enklare och billigare att köpa småtuber
än att hyra störretuber, dina är på c:a 40liter, och kommer att räcka ett par
år om du använder gasen till att värma/svetsa 1-2ggr per vecka.

KentW

Kent W skrev:
2613920 Längre tillbaka så kunde man "Friköpa" gastuber hos AGA....
Det betyder att man betalade en engångsavgift för tex. 3 alt 5år eller för
längre tid. Detta system passade framförallt dom som inte gjorde av så
mycket gas. Större industrier som gjorde av med mycket gas och ville ha bättre
kontroll på kostnaderna ville istället "hyra" tuberna/dag, vilket gav dom bättre
kontroll över kostnadsökningar och kostnadsfördelningar internt.

Idag har AGA ett HYRSYSTEM där man hyr tuberna per dag, detta gäller inte
småtuber på 5liter, dom kan man köpa/äga.
Dessa hyrtuber har en identitet som registreras via ett chip som sitter i toppen
på "skyddshuvan", det är samma nummer som sitter instansat på tuben, varje gång som dom hämtas ut och lämnas tillbaka.
Detta för att bla. kunna hålla koll på skicket på tuberna, skador och dyl.

De tuber du har kan du lämna in hos närmaste AGA-depå, så tar dom hand om
dom och skickar tillbaka dom till AGA.

Som hobbyanvändare så är det både enklare och billigare att köpa småtuber
än att hyra störretuber, dina är på c:a 40liter, och kommer att räcka ett par
år om du använder gasen till att värma/svetsa 1-2ggr per vecka.

KentW
Men då har jag mao köpt värdelösa tuber :huvet ,finns det ingen som tankar över privat :va

Jag är själv ägare till en gassvets med likadana tuberna som du har. Jag har hyrt dom av AGA sen 70-talet. Men på senare år har jag bara använt dom för lödning. Så plötsligt skulle jag skära isär lite större grejer(gammal järnvägsräls) och då behövdejag fylla på. Döm om min förvåning när jag går till en AGA depå med mitt hyreskontrakt och vill fylla. Jag finns inte längre i deras databas. "Dom drog tillbaka alla kontrakt" för ett gäng år sedan och man måste förnya det och få streckkod på tuberna:huvet . Detta gjordes utan att meddela kontraktsinnehavare. Det var givetvis i själva verket bara för att kunna höja hyran "SNUSKIGT MYCKE" :mad: så nu har en hobbymeckare endast 2 möjligheter.

1. Köpa ett par minituber, funkar inte för skärning.

2. Fylla över från tuber som en kompis med kontrakt har.

Tänk om vanliga människor plötsligt kunde börja betala halv ränta på sina lån eller halva premien på sina försäkringar och sedan hävda att det var OK eftersom man bara hade lagt om sina rutiner.:D

sTf_paPs skrev:
2614528

Tänk om vanliga människor plötsligt kunde börja betala halv ränta på sina lån eller halva premien på sina försäkringar och sedan hävda att det var OK eftersom man bara hade lagt om sina rutiner.:D

Bör nog utfärda en varning till att hålla på att fylla över mellan acetylentuber. Kan sluta riktigt illa!

sTf_paPs skrev:
2614528 Jag är själv ägare till en gassvets med likadana tuberna som du har. Jag har hyrt dom av AGA sen 70-talet. Men på senare år har jag bara använt dom för lödning. Så plötsligt skulle jag skära isär lite större grejer(gammal järnvägsräls) och då behövdejag fylla på. Döm om min förvåning när jag går till en AGA depå med mitt hyreskontrakt och vill fylla. Jag finns inte längre i deras databas. "Dom drog tillbaka alla kontrakt" för ett gäng år sedan och man måste förnya det och få streckkod på tuberna:huvet . Detta gjordes utan att meddela kontraktsinnehavare. Det var givetvis i själva verket bara för att kunna höja hyran "SNUSKIGT MYCKE" :mad: så nu har en hobbymeckare endast 2 möjligheter.

1. Köpa ett par minituber, funkar inte för skärning.

När vårt fribrev gick ut så valde vi att inte förlänga det utan köpte två par småtuber och har ännu inte stått utan gas, hur mycket skär du igentligen?

Blue skrev:
2614622 När vårt fribrev gick ut så valde vi att inte förlänga det utan köpte två par småtuber och har ännu inte stått utan gas, hur mycket skär du igentligen?

Jag har elsvets, MIG och vinkelslipar så det enda jag skulle behöva gassvets till är att skära kraftiga balkar och dyligt och då funkar inte minitub för syret i alla fall.

Jag tror inte du som privatperson kan få ett hyreskontrakt på större flaskor.
Känns som att dom däringa flaskorna är körda,men ring AGA och fråga.:va

Honken skrev:
2614564 Bör nog utfärda en varning till att hålla på att fylla över mellan acetylentuber. Kan sluta riktigt illa!

Ja visst finns det risker med det men likfullt är det mycket vanligt sen AGA ändrade flaskuthyrningen för att enligt dom öka säkerheten.:mattias

Personligen har jag valt bort gassvets i forsättningen eftersom det inte längre är ekonomiskt försvarbart om man inte har svetsfirma.Det man kan göra med minituberna kan jag lika gärna göra med MIG eller Gasol och det som inte går med det låter jag bli.:tummenupp

Gasvetsgrejer + oanvänbara flaskor någon ?:huvet

Last edited:
Honken skrev:
2614564 Bör nog utfärda en varning till att hålla på att fylla över mellan acetylentuber. Kan sluta riktigt illa!
Varför är risken att det slutar illa? Skulle de bero på att ventilen på flaskan man fyller på skulle ge sig vid X tryck??? Eller bildas statisk elektricitet kanske?
Och hur stora är riskerna?

Framför allt acetylen är lurig att "tjuvfylla". Kan om man har otur flyga i luften.

JAg hade ett par större tuber för något år sedan som "beslagtogs" av AGA, det slutade med att jag fick gratis hyrtuber i tre år i utbyte för de gamla, var inte helt ovanlig för några år sedan (fick givetvis betala gasen). Hur det är nu vet jag inte.

Acetylentuber ska vara ganska instabila. Om turben blir varm sker det någon slags reaktion i flaskan som gör att tuben värms inifrån. Antingen värms den så lite så att värmen långsamt avtar, eller så ökar temperaturen vilket gör att man måste kyla tuben från utsidan för att få ner värmen, annars kan det gå illa.

Ymmot skrev:
2613771 Jag har fått tag i en gassvets inkl stora tuber. De är ju inte helt godkända att ha vilket leder mig in på frågan.
Hur fyller jag dom?

Tror nog att du kan lämna in dom/byta mot nya, har gjort det själv för ett par år sen. Enklast är väl att ringa och fråga.

Bearing skrev:
2614727 Acetylentuber ska vara ganska instabila. Om turben blir varm sker det någon slags reaktion i flaskan som gör att tuben värms inifrån. Antingen värms den så lite så att värmen långsamt avtar, eller så ökar temperaturen vilket gör att man måste kyla tuben från utsidan för att få ner värmen, annars kan det gå illa.
Har för mig att jag läste något liknande och det var om yttre våld mot flaskan kunde leda till en värme-reaktion som var exponentiell....
Men kan den uppkomma även vid "tjuvfyllning"?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!