Gasspjäll ZX10R -04

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Hejsan

Jag har en fundering ang min ZX10R. Jag har haft ner motorn ifrån ramen nyligen för att ramen skulle svetsas. Nu när jag har fått motorn på plats igen och satt dit gaswiren osv så visar det sig att spjällen inte öppnar när jag vrider på rullen :confused:
Frågan är ifall gasspjällen ska öppna mekaniskt när jag drar i rullen eller hur funkar det? Den känns precis som vanligt och fjädrar tillbaks och så men spjällen öppnar inte. Jag har inte skruvat på något annat än att jag har tagit bort wiren ifrån gashandtaget. Sen hängde ju resten med motorn ner.

Är det nån som vet hur det hänger ihop? Det skulle vara ganska tråkigt om man slänger ihop hela motorcykeln och så öppnar inte spjällen när man gasar... :näsblod

Det sitter väl två uppsättningar spjäll på dom där, det yttre sekundära spjället (som du ser uppifrån) styrs via styrboxen och sen sitter det en uppsättning till närmast toppen som styrs via gashandtaget.

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    47.3 KB · Visningar: 63
Last edited:
Tackar så mkt för snabba och bra svar! Då är det ju inte så konstigt att dem inte rör sig. Jag hade inget minne av att jag nånsin sett dem röra sig heller men jag blev lite fundersam nu när jag satte ihop det.

Tack igen! Nu kan man fortsätta skruva :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back