Gasol eller dieselkanon, verkstadsuppvärming.

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag letar en ny lösning på uppvärmningen av min verkstad (70kvm), idag värmer jag med en liten fläkt vars elförbrukning ingår i hyran.
Men dels är den inte särskilt effektiv och jag vill förekomma en hyreshöjning genom att värma upp billigare så hyresvärden är fortsatt nöjd.
Jag köpte en dieselkanon nyligen, en billig beggad sak stor som en jetmotor, den kräver
lite fix innan den går och jag måste ju bygga en skorsten = en del utgifter så ev låter jag den stå till framtida större lokaler.
(sitter villapannabrännare i nu, borde väl sota en del?)

Hyresvärden kan tänka sig att inhandla ett alternativ, gasolkanon, dieselkanon eller värmepump.
Då blir grejen att inköpet av t.ex gasol faller på mig (vilket ju blir en hyreshöjning),
så frågan är, vad blir gasolåtgången kontra värmen för min kvm?

Jula har en dieselkanon i den prisklass värden kan tänka sig men det står "Säkerställ god ventilation före användning" men det ser inte ut att finnas nån skorsten etc på den,
kommer det stinka avgaser i så pass liten lokal?

Nån som har erfarenhet av / kan reglerna för skorsten från värmekälla inomhus?

Sen kan man ju fråga sig om jag alls ska värma med öppen låga då jag plastar och har en hel del lösningsmedel mm.

Till saken hör att jag har ingen liten/lagom ventilation, utan bara fullfläsk billackarhall utsug, så jag kyler nog mer än jag drar ut dieselavgaser, så att säga.

Last edited:
Oavsett om du ställer in en diesel eller gaseldad värmare så konsumerar den syre och producerar koldioxid samt ytterligare lite skit som du inte vill vistas i halva året. Jag skulle hellre betala några kronor mer i elförbrukning. El är nog dessutom billigare energi än både diesel och gasol.
Eller montera in skorsten och elda med ved eller nåt annat?

Vad koncentrationen av lösningsmedel är vet jag ju inte men en öppen låga i lokalen låter ju faktiskt lite dumt.

Men hur tar du in färskluft till lokalen? Det finns ju system idag med värmeväxlare där inkommande luft värms av utgående luft och det kan nog spara en del energi i ditt fall med stort luftombyte. Har iofs ingen aning om vad det kostar...

Varmluftspump. Det är och kommer antagligen vara det billigaste och bästa alternativet för en bra tid framöver.
Om det inte finns möjlighet till vattenburen fjärrvärme då.
Dessutom kan du ju kyla ner lokalen om det skulle behövas-

tack för svaren, keep em coming.

hittade den här gamla tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?215103-Gasol-Vs-El

med denna uträkning:
"En P11 innehåller 11 kg gasol energiinnehållet i ett Kg gasol är 12,8 kWh
Totalt i en p11 = 140 kWh fylla en tub ca 450:-kostnaden blir alltså ca 3,20 kr/kWh = dyrt om man jämför med el."

borde ju va minst lika sant idag?

Hyresvärden har funderat på luftvärmepump, ska kanske haka på det spåret, litet problem med en jävla massa damm ibland bara.

idag tar jag eg inte in friskluft i lokalen på nått speciellt sätt, mest när jag drar på hela jätteutsuget.

En luft/luft-pump ska du ha, punkt!

Min far har två skilda byggnader (ett garage och ett verkstadsutrymme) med varsin luft/luft pump, Panasonic i båda fallen har jag för mig.
Den i verkstadsutrymmet har gått utan problem i skitig/dammig miljö så det tror jag inte ska vara några hinder. Såvida du inte har ett snickeri? Den sortens fint damm är nog inte hälsosamt för pumpen..

Luft/Luftvärmepump is da sjitt. Köpte en på Jula för 5k och den levererar bra med värme.
Sen kan man säkert ta lite filterduk och klippa till för att få utökat skydd.

Last edited:
jo de är lätt o skaka ur dom, men damm kommer förbi ändå så dammar man mycket med slippning så rengör den noggrant lite oftare bara.
jag drog in min lilla kompressor och sänkte ublåstrycket då elementet/vingarna böjer sig lätt.
åkte ur bra mycket skit som säkert sänker effektiviteten.

I och med att det "bara" är till verkstan så tror jag du kan ha en ganska billig sak. Hade det varit till huset så hade jag satsat på en rejälare som klarar mer än -15°C. De har en tendens att lägga av om det blir för kallt.

Ska du slipa saker så kan du ju faktiskt stänga av pumpen så slipper du ju mycket av dammet, förutsatt att du suger upp det igen vill säga.

Mamma har en luftvärmepump som värmer hennes stuga (gammal 1800 tals missionskyrka på 144 kvm på två rum)
Den klarar värma upp stugan till ca 6-7 grader när det är som kallast på vintern (-30)
Men där sticker ju värmen ut genom väggarna och kylan in genom golvet.

Mamma har en luftvärmepump som värmer hennes stuga (gammal 1800 tals missionskyrka på 144 kvm på två rum)
Den klarar värma upp stugan till ca 6-7 grader när det är som kallast på vintern (-30)
Men där sticker ju värmen ut genom väggarna och kylan in genom golvet.

Sysslar du också med självplågeri?:tungan

Luft/Luftvärmepump is da sjitt. Köpte en på Jula för 5k och den levererar bra med värme.
Sen kan man säkert ta lite filterduk och klippa till för att få utökat skydd.

Har inte luft/värme-pumpar ett filter som skall rengöras lite då och då?

jo de är lätt o skaka ur dom, men damm kommer förbi ändå så dammar man mycket med slippning så rengör den noggrant lite oftare bara.
jag drog in min lilla kompressor och sänkte ublåstrycket då elementet/vingarna böjer sig lätt.
åkte ur bra mycket skit som säkert sänker effektiviteten.

I och med att det "bara" är till verkstan så tror jag du kan ha en ganska billig sak. Hade det varit till huset så hade jag satsat på en rejälare som klarar mer än -15°C. De har en tendens att lägga av om det blir för kallt.
Ska du slipa saker så kan du ju faktiskt stänga av pumpen så slipper du ju mycket av dammet, förutsatt att du suger upp det igen vill säga.

Ja hur är det med filter, i div annonser står det att man lätt gör rent dom, stämmer det?

Jo när jag slipar inför lack etc så kan jag ju värma innan och stänga av,
och tom stänga en låda eller nått över.

Dammtålighet tycks vara hyresvärdens kvarvarande tvivel,
jag kanske ska lägga fram att jag står för filter kostnad, och byta hyfsat ofta.

Ja hur är det med filter, i div annonser står det att man lätt gör rent dom, stämmer det?

Jo när jag slipar inför lack etc så kan jag ju värma innan och stänga av,
och tom stänga en låda eller nått över.

Dammtålighet tycks vara hyresvärdens kvarvarande tvivel,
jag kanske ska lägga fram att jag står för filter kostnad, och byta hyfsat ofta.
Tar några sekunder att skaka ur filtren, sen har du kompressorn att blåsa rent kondensorn med.

skaka ur filtren är väl lite första hjälpen och tar bort de grova dammet. den fina kommer förbi ändå, och som sagt, kan du stänga av när du dammar som värst så är de ju bra.
byta filter behöver man inte göra så ofta. bara o skaka ur. om de fastnar mycket skit mellan "lamellerna" el va man ska kalla det gör ju inte att den pajar(vad jag vet) utan sänker effekten.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back