gashandtaget fjädrar inte tillbaka av sig självt, vad göra?

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hejsan, tänkte höra med er vad det kan bero på att mitt gashandtag inte fjädrar tillbaka av sig självt och vad jag kan göra åt det. Jag har inte heller något spel i gashandtaget som man tydligen ska ha.

Jag har under vintern plockat bort hela motorn och renoverat den och sen satt tillbaka igen har väl kanske med det att göra. Jag har en Kawasaki ZXR750 -89a.

//MVH Niklas

Kolla kabeldragningen flera gånger..Gashäng är inge vidare.

Du ska inte ha något spel i gashandtaget. Och säkert därför den inte fjädrar tillbaka. För när man skruvat åt så hårt att spelet försvunnit så fjädrar den inte tillbaka lika lätt.
Prova att skruva på ljusterratten som sitter uppe vid gashandtaget så borde det lösa sig.

Kolla kabeldragningen flera gånger..Gashäng är inge vidare.

nu missa ja no och skriva att det är inga som helst problem att själv dra tillbaka gashandtaget, men däremot går den inte tillbaka på egen hand, så är inga problem att gasen hänger sig =))

nu missa ja no och skriva att det är inga som helst problem att själv dra tillbaka gashandtaget, men däremot går den inte tillbaka på egen hand, så är inga problem att gasen hänger sig =))

Testa med att smörja vajern :)

Du ska inte ha något spel i gashandtaget. Och säkert därför den inte fjädrar tillbaka. För när man skruvat åt så hårt att spelet försvunnit så fjädrar den inte tillbaka lika lätt.
Prova att skruva på ljusterratten som sitter uppe vid gashandtaget så borde det lösa sig.

Klart man ska ha spel i gasrullen. Stoppet på förgasarbrygga/trottelhus ska vara just stopp. Justerar man bort spelet helt blir det ju svårt att få till tomgången, plus att det brukar kunna strama lite i vajern vid fulla styrutslag.

Till trådstartaren: Du kan ha klämt vajern vid montering, eller dragit den fel väg. Lite smörja i vajern skadar inte heller. Ta isär och dra den på lite olika sätt och se vad som funkar, eller ännu hellre kolla i en verkstadshandbok eller på en fungerande hoj hur det egentligen ska vara. Gashäng är mer svårhanterligt än man kanske tror.

När man kör vill man väll ändå ha gas direkt man vridet på rullen?:va
Då vill man väll inte vrida en liten bit innan gas ges? lr har jag fel?

Klart man ska ha spel i gasrullen. Stoppet på förgasarbrygga/trottelhus ska vara just stopp. Justerar man bort spelet helt blir det ju svårt att få till tomgången, plus att det brukar kunna strama lite i vajern vid fulla styrutslag.

Till trådstartaren: Du kan ha klämt vajern vid montering, eller dragit den fel väg. Lite smörja i vajern skadar inte heller. Ta isär och dra den på lite olika sätt och se vad som funkar, eller ännu hellre kolla i en verkstadshandbok eller på en fungerande hoj hur det egentligen ska vara. Gashäng är mer svårhanterligt än man kanske tror.

Kan ju vara ngt så enkelt som att själva gummit runt gasrullen ligger för dikt ann mot styrändspluggen (som hände mig en gång) eller panelen med reglagen på höger styrhalva.

Smörja

Har du haft borta rullen från styret? Gör rent där och smörj tunt med fett som inte "klistrar". Se även till att du har ett litet spel innan wiern drar.

/A

När man kör vill man väll ändå ha gas direkt man vridet på rullen?:va
Då vill man väll inte vrida en liten bit innan gas ges? lr har jag fel?

Det ska ju inte vara en centimeter spel, alltså. Nån millimeter räcker, det märks inte när man kör.

Kolla så att returvajern e hel och att returfjädern på fögasarbryggan e hel och rätt monterad.

Hade en Suzuki RF tidigare som jag fick samma fenomen på.
Det visade sig att när jag hade monterat förgasarbryggan så hade jag dragit åt en utav klämmorna runt insugsgummit en aning för hårt så spjället nöp. Det räckte att jag släppte skruven ett kvarts varv så funka gasen igen.

Använd dessa tillsammans så går'e som smort!

84-6437.jpg

54-2169.jpg

Förutsatt att vajrarna löper fritt då naturligtvis.

e tacksam för tipsen, får kika på det när vädret tillåter =)) Men var justerar man det lilla spelet som ska vara i gashandtaget? Äre nån skruv på förgasarn?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing