Gashandtaget fastnar?

• Thread starter Thread starter 4cY
  • Start date Start date

4cY

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Hoj
Honda CBR900RR -97
Tja! Jag har precis köpt min första hoj, en Honda VFR 750F :D Jag är inte riktigt klar med kortet ännu men på god väg ;) Som ni kanske förstår så är jag inte så haj på hoj-mekande, så jag hoppas på lite hjälp av er.

Mitt problem är att gashandtaget returnerar dåligt, det hänger sig lite på full gas. Vet inte om något blev skadat när jag transporterade hem hojen på släp, jag spännde fast hojen i handtagen? eller om det är något annat. Är det någon som vet hur det funkar? hur det ser ut under gummit o dyl. är det en retur vajer som man kanske kan pröva att spänna lite? eller fjäder?

Hoppas att någon av er rutinerade hoj åkare har någon bra idé. Annars är jag än så länge väldigt nöjd med min hoj, går som på räls :D

4cY skrev:
Tja! Jag har precis köpt min första hoj, en Honda VFR 750F :D Jag är inte riktigt klar med kortet ännu men på god väg ;) Som ni kanske förstår så är jag inte så haj på hoj-mekande, så jag hoppas på lite hjälp av er.

Mitt problem är att gashandtaget returnerar dåligt, det hänger sig lite på full gas. Vet inte om något blev skadat när jag transporterade hem hojen på släp, jag spännde fast hojen i handtagen? eller om det är något annat. Är det någon som vet hur det funkar? hur det ser ut under gummit o dyl. är det en retur vajer som man kanske kan pröva att spänna lite? eller fjäder?

Hoppas att någon av er rutinerade hoj åkare har någon bra idé. Annars är jag än så länge väldigt nöjd med min hoj, går som på räls :D

Prova smörja gasvajrarna och kontrollera att den inte är fransig.

Förutom smörjning av kablar kan man prova att ta i sär höger handtagsomkopplare så man kan fetta in mellan gasrulle och styre. Dvs den del som gasrullen löper i som är klämd runt styret. Om man tar bort styrändsvikten och lossar skruvarna som sitter på undersidan kan man ofta föra av hela paketet från styret utan att lossa kablar mm.

Du kan även prova att skruva in justeringen för den ena vajern en aning,
kan finnas en sådan mitt på. Det fungerade för mig iaf.
Gasvajern och returvajern kan motverka varandra vilket ger friktion inne
i gashandtaget. Skruvas justeringen in så minskas "anspänningen" och därmed friktionen.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år