Gasgas 450

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Kollade på en sådan i helgen, en -07. Har aldrig varit i endurosvängen innan så känner mig riktigt grön i att bedöma en sådan hoj. Har ägt 7 olika "vanliga" gatcyklar senaste 3 åren så är van vid att köpa hojar. Men en enduro är ju något annat.. Den var ju klart risig jämfört med välpolerade posörbågar. Lite sprucken plast, repig och bucklig ljuddämpare. Men det är väl normalt på en endurohoj? Dock hade den gått strax under 3000mil. Är det jäävligt mycket för en sådan hoj? Har läst på amerikanska sidor och där nojar ju vissa över om en geggmoppe ens gått 300mil. Han har heller inte direkt någon servicehistorik på hojen. Fanns papper på lite kopplingsdelar från 2011 men thats it typ.
 
3000 mil motsvarar ju i runda slängar 1000 timmar. Det är mycket för en enduro, väldigt mycket
 
allt hänger i princip på servicen i ett sånt fall.. Hur olja och filter är bytt, men framförallt resterande motor med kolv, ventiler osv osv. Kvitton eller bevis eller annat som styrker. att "ägaren innan bytte kolv innan jag köpte, jag lovar" duger inte enligt mig i alla fall.
Priset avgör, men finns mängder med endurocyklar och kommer in ett flertal om dagen, så borde gå att vänta in någon med bra historik och bra skick. Bara min åsikt och tankesätt :)
 
Alltså vi snackar typ 10 kolvbyten och 200 oljebyten, skulle mer oroa mig för att den är sönderskruvad. Sen är det ju inte bara motorn som slits, fjändring och länkage är förmodligen bortom räddning. Är du säker på att den gått 3000mil? låter nästan otroligt

edit: kika i en Gas Gas manual och de verkar ha 30 timmars intervall på oljan i 450, väldigt högt med enduro-mått, så bara runt 34 oljebyten då
 
Last edited:
"Bristande servicehistorik" och "begagnat" är två begrepp som inte hör ihop i min bok, en korrekt och välfylld servicebok är absolut inte en garanti i sig för ett smärtfritt ägarskap av ett begagnat fordon men det hjälper en bra bit på vägen. Jag hade avstått den affären.
 
450 är för stort i skogen för de flesta..
( jag vet för jag har en 450)

- - - Updated - - -

450 är för stort i skogen för de flesta..
( jag vet för jag har en 450)

- - - Updated - - -

450 är för stort i skogen för de flesta..
( jag vet för jag har en 450)
 
Låter som att jag bör kika vidare på andra hojar.. Gasgas 300? Tvåtakt verkar kul!
 
Det är nog ingen som har en "ifylld servicebok" på en endurohoj. Ska man lämna in hojen på firma för varje oljebyte eller ventiljustering blir det inte många kronor över till däck och bensin..

Om du ska köra grusväg och lättare enduro funkar en 450 alldeles utmärkt. Men så fort du tar dig ut i ett riktigt endurospår kommer du att märka att en 450 är för mycket för en nybörjare.

Jag bytte från en KTM 450 till en GG EC 300 2T och ångrar mig inte en sekund. GG:n känns mycket lättare och smidigare än min gamla 450.
 
Det är nog ingen som har en "ifylld servicebok" på en endurohoj. Ska man lämna in hojen på firma för varje oljebyte eller ventiljustering blir det inte många kronor över till däck och bensin..

Om du ska köra grusväg och lättare enduro funkar en 450 alldeles utmärkt. Men så fort du tar dig ut i ett riktigt endurospår kommer du att märka att en 450 är för mycket för en nybörjare.

Jag bytte från en KTM 450 till en GG EC 300 2T och ångrar mig inte en sekund. GG:n känns mycket lättare och smidigare än min gamla 450.

Har väl iofs nog mestdels tänkt göra grusväg och traktorspår typ. Vet inte hur mycket riktig endurokörning det blir. Men ska ringa om en 300 i eftermiddag!
 
är det för grusbus och liknande är 4-takt att rekommendera, riktig trång enduro 2-takt .
 
Gasgas har ju tyvärr gått i konkurs. Har det kommit några nyheter om nån tar över produktion på reservdelssidan?
 
Tog fel på miltalet, står ju i km på transportstyrelsen, inte mil! Så korrekta miltalet är cirka 270! Mycket rimligt. Så jag slog till! för 15 lök blir det enduroåka i höst! :) Rätt surt var dock att fästet i styret till huvudcylindern för kopplingen (hydrualisk) var knäckt, så gick bara att frikoppla halvtaskigt under provturen. Men men, får man väl ta. Har provat sätta ihop skiten med jb weld nu över natten, får se imorgon om det håller.
 
Grattis , du får nog mycket kul med den :tummenupp
 
Tog fel på miltalet, står ju i km på transportstyrelsen, inte mil! Så korrekta miltalet är cirka 270! Mycket rimligt. Så jag slog till! för 15 lök blir det enduroåka i höst! :) Rätt surt var dock att fästet i styret till huvudcylindern för kopplingen (hydrualisk) var knäckt, så gick bara att frikoppla halvtaskigt under provturen. Men men, får man väl ta. Har provat sätta ihop skiten med jb weld nu över natten, får se imorgon om det håller.

Been there, done that... Huvudcylindern kostar ordentligt med flis, men det går att hitta beggade för en rimlig peng på eBay. För femton laxar kommer du att få mycket kul per krona!
 
Been there, done that... Huvudcylindern kostar ordentligt med flis, men det går att hitta beggade för en rimlig peng på eBay. För femton laxar kommer du att få mycket kul per krona!

Hoppas på att JB weld håller, än har det inte svikit mig i alla fall. Lagat allt från motorblock till altandörrar med det. Annars får jag väl se till att få delen svetsad.

Edit: Snabb koll på ebay så hitta jag en begagnad för 300kr från uk, rimligt. :)

Har dock en annan fundering, ljuddämparinsatsen. Jättelitet hål för avgaserna nu, och symaskinsljud deluxe. Var en skruv undertill dämparen som jag tog ur, men går inte att dra ut insatsen hux flux. Någon som vet hur det funkar?
 
Är det Magura eller brembo ?

Passar ktm/ Husaberg kopplingshandtaget ?
 
Du hade väl hittat en begagnad kopplingscylinder på ebay för 300Sek ? -Varför inte slå till på den? Varför krångla med kinagrejor med tveksam passform..
 
Ajp sitter på varenda moppe billig skit som krånglar o kärvar helatiden.. Vilken kina kopplings cylinder som helst är minst lika bra.. Tänk på att vissa hydrauliska kopplingar använder bromsvätska.
Somliga som magura använder mineral olja alla trampcykel.. Man förstör tätningarna med fel vätska.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top