GasGas 250 bra köp?

coffe_bergkvist

BålgetingPilot
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ludvika
Hoj
Honda Nsr 125 -01
Tja kollade blocket och såg att det fanns en lv-reggad gasgas 250. Är det ett bra köp? Är den lättmekad. Hur mycket bensin drar den? Kolvbyten?
 
GG hade stora problem med sina växellådor på 01-02 250 och 300or. Men det borde vara ordnat vid det här laget. Jag kör 05 300 och är supernöjd, har inte kollat tillbaka på KTM än under det gågna året jag har kört GG!
 
GG hade stora problem med sina växellådor på 01-02 250 och 300or. Men det borde vara ordnat vid det här laget. Jag kör 05 300 och är supernöjd, har inte kollat tillbaka på KTM än under det gågna året jag har kört GG!

Haha låter skoj =) Men hur mycket soppa och olja drar din? Hur ofta behöver man byta kolv om man inte har tänkt att tävla med den.
 
Kör kanske 2h på en tank(9L) och blandar ca 2,5% olja i den, sen kolvbyte finns det många bud om. Jag byter efter ca 60-70h, en Klas på Mc Sport i trollhättan rekomenderade mig att byta efter 50h och sen Peter på Da Silva Racing ska visst ha kört 100h plus utan att ha öppnat motorn på sin 300a(inget som han sagt till mig personligen utan det har jag läst på soe.se). Så det är lite individuellt och jag byter hellre för tidigt än för sent.
 
Kör kanske 2h på en tank(9L) och blandar ca 2,5% olja i den, sen kolvbyte finns det många bud om. Jag byter efter ca 60-70h, en Klas på Mc Sport i trollhättan rekomenderade mig att byta efter 50h och sen Peter på Da Silva Racing ska visst ha kört 100h plus utan att ha öppnat motorn på sin 300a(inget som han sagt till mig personligen utan det har jag läst på soe.se). Så det är lite individuellt och jag byter hellre för tidigt än för sent.

Ok, men är det inte separat oljetank på en sån?
 
Nej det är det inte. det är en ren tävlingsmaskin så sånt finns inte...
 
Nix mycket lugn och fin motorkaraktär, inget hets här inte. Jag kör ju inte 250, men det sägs att 250 och 300 har samma karaktär fast med lite mera bottenvrid i 300an.
 
Jag kör EX250 05 i endurospåret och är fd halvduktig SM åkare. Med min tämligen plågsamma åkstil kör jag utan problem 50h på en kolv men motionsåkare kan åka uppåt 100h om man använder bra olja och vettig bestyckning.

Nix mycket lugn och fin motorkaraktär, inget hets här inte. Jag kör ju inte 250, men det sägs att 250 och 300 har samma karaktär fast med lite mera bottenvrid i 300an.

Håller med till fullo förutom att jag som uppväxt med 125 i endurospåret åker på för mycket attack och varv vilket gör att 300 blir too much.
Som nybörjare i enduro hade jag nog valt EC200 framförallt på stenunderlag då den är ännu snällare i registret. Effekten räcker ändå till för att jag inte skall åka långsammare förutom på gräsprov och crossbanor.
 
Last edited:
Jag kör EX250 05 i endurospåret och är fd halvduktig SM åkare. Med min tämligen plågsamma åkstil kör jag utan problem 50h på en kolv men motionsåkare kan åka uppåt 100h om man använder bra olja och vettig bestyckning.



Håller med till fullo förutom att jag som uppväxt med 125 i endurospåret åker på för mycket attack och varv vilket gör att 300 blir too much.
Som nybörjare i enduro hade jag nog valt EC200 framförallt på stenunderlag då den är ännu snällare i registret. Effekten räcker ändå till för att jag inte skall åka långsammare förutom på gräsprov och crossbanor.

Okej, jag har väl tänkt att åka mest grusväg och snällare stigar. Och vill då ha en 250.
 
Håller med till fullo förutom att jag som uppväxt med 125 i endurospåret åker på för mycket attack och varv vilket gör att 300 blir too much.
Som nybörjare i enduro hade jag nog valt EC200 framförallt på stenunderlag då den är ännu snällare i registret. Effekten räcker ändå till för att jag inte skall åka långsammare förutom på gräsprov och crossbanor.

Ja fast som en medioker breddåkare så är 300an kanon, ligga och harva och utnyttja vridet är kanon. Sen så finns effekten där med, petar man ner en pinne så avgasporten öppnar så är den brutal som få, detta finner jag mycket användbart vid branta klättringar osv. Sen att den är lättsvängd som en moped är inget minus heller(jämfört med KTM525EXC). Sen om man är en säker åkare och ligger på lite mera så kan jag tänka mig att det blir lite mycket att hantera.

Okej, jag har väl tänkt att åka mest grusväg och snällare stigar. Och vill då ha en 250.

Ska du inte köra enduro så köp en 4T, en 2t tävlingsmaskin är inte gjord att ligga på grusvägar och sladda. Växellåda och motorn är inte konstruead för det.
 
Ja fast som en medioker breddåkare så är 300an kanon, ligga och harva och utnyttja vridet är kanon. Sen så finns effekten där med, petar man ner en pinne så avgasporten öppnar så är den brutal som få, detta finner jag mycket användbart vid branta klättringar osv. Sen att den är lättsvängd som en moped är inget minus heller(jämfört med KTM525EXC). Sen om man är en säker åkare och ligger på lite mera så kan jag tänka mig att det blir lite mycket att hantera.



Ska du inte köra enduro så köp en 4T, en 2t tävlingsmaskin är inte gjord att ligga på grusvägar och sladda. Växellåda och motorn är inte konstruead för det.

Okej, jo jag har ju egentligen kollat på husaberg 501 och 650, men så såg gasgasen på blocket och blev då lite intresserad av den.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top