Gasfälla bakom läppen !!!

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Jag har drabbats av ett kuriöst problem. Jag färdas ju till vardags på en 125cc scooter och är mer än nöjd med att kunna färdas till och från jobb i en vecka, samt fram till söndagskvällarna på 5 liter soppa. Billigt, och trevligare än att köra bil.

Jag har nu dessutom för att förlänga säsongen och för att slippa en hjälm med visir monterat den medföljande plexigrasläppen fram (vindruta). (Jag är 41 bast och har kärring, så va fan) :)

Till min fasa har jag nu noterat att vid gasavslag/inbromsning tycks det samlas en avgasficka bakom vindrutan som formligen slår en på käften med avsmak och vämjelse. Det luktar enastående illa och starkt.
Det måste bildas mystiska virvlar på något vis, sk avgastermik som leder de brända gaserna framåt som sedan fångas bakom läppen.

Hur göra? Förslag? Såhär kan jag inte fara illa hela hösten. Skulle det måhända leda någonvart att borra små hål i läppen utanför det skyddande området så att säga? Andra förslag? Och har förresten någon varit med om något liknande? Tex bakom kåpor osv.

Ytterligt tacksam för seriösa idéer och förslag i detta elände.

Kanske går att förlänga avgasutblåset och kanske lägga det närmare backen, eller på annat sätt få avgaserna att ta en annan väg?

Skulle också laborera med att "störa" avgasernas väg i första hand. Förmodligen lättare, definitivt lättare att "lösa" utan att sabba utseendet då du kan göra riktigt fula lösningar där bak/nere utan att man tänker på det.

Börja med att sätta en gummiläpp bakom utblåset bara för att störa luften där och pressa ner avgaserna, det lilla kanske räcker och kräver varken pengar eller tidsinsats.

Simplicity lasts..

Till min fasa har jag nu noterat att vid gasavslag/inbromsning tycks det samlas en avgasficka bakom vindrutan som formligen slår en på käften med avsmak och vämjelse. Det luktar enastående illa och starkt.

Då vet du hur vi, dina mottrafikanter, känner när vi ligger bakom dig. :brinnerup :D

Gasfälla bakom läppen låter ju närmast som att man har tämligen seriösa andedräktsproblem..

En annan lösning är ju att prova 90-talistvarianten. Discotvåtaktsolja med jordgubbsdoftande avgaser.

http://www.bitzforbikes.co.uk/Putol..._2_Stroke_Oil_1_Ltr.-ref-15259-4289-637-.html

Naj, naj för jävulen, det är ju en fyrtaktare vi talar om. Hade det varit tvåtakt hade jag redan varit dö. :gnissla

Skulle också laborera med att "störa" avgasernas väg i första hand. Förmodligen lättare, definitivt lättare att "lösa" utan att sabba utseendet då du kan göra riktigt fula lösningar där bak/nere utan att man tänker på det.

Börja med att sätta en gummiläpp bakom utblåset bara för att störa luften där och pressa ner avgaserna, det lilla kanske räcker och kräver varken pengar eller tidsinsats.

Simplicity lasts..

Bra idé ska testas. Kanske en bit trädgårdsslang på avgaspipen också.

Kanske går att förlänga avgasutblåset och kanske lägga det närmare backen, eller på annat sätt få avgaserna att ta en annan väg?

Ja, jag testar med en bit trädgårdsslang.

Last edited:
Bra idé ska testas. Kanske en bit trädgårdsslang på avgaspipen också.

Tänk på att trädgårdslang kanske inte klarar värme så önskvärt, men testa om det funkar så är det ju bara att köpa riktig slang sen.

Annars kanske det räcker att skära till en stänkskärm från en cykel eller nåt så att du trycker ner/runt avgaserna lite. Nästan så jag tänkte för att vara ännu enklare än slang.

Eller sugit in röv istf att slicka :krama

Slickar du mycket röv :va

Last edited:
Provat att borra?

Allvarligt, borra några hål i nederkanten på läppen för att på så sätt få bara lite genomströmning.

kork.jpg
:va

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!