Gasen "stumnar"

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Hej alla glada!

Jag är helt ny i forumet och även nybliven mc-ägare! :)

Då jag inte har mycket erfarenhet av motorer eller liknande så ger jag det et försök att skriva här.

Jag har då köpt en Suzuki GSX 400 E 1982. När jag var ute och körde idag så märkte jag att gasen stumnar då och då. Det jag menar med detta är att helt plötsligt händer inget när man gasar sen helt plötsligt hoppar den till och rycker fram. Det är precis som att den inte får bensin under någon sekund sen helt plötsligt så får den det.

Det jag trodde skulle kunna vara problem var förgasaren och därför hade jag och min lite mer motorerfarna far isär denna för inspektion/rengöring. Trots detta så funkar det fortfarande inte.

Vad är nästa steg?

Jättetacksam för alla svar och kommentarer som jag kan få. Allt hjälper en nybörjare!
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Hej alla glada!

Jag är helt ny i forumet och även nybliven mc-ägare! :)

Då jag inte har mycket erfarenhet av motorer eller liknande så ger jag det et försök att skriva här.

Jag har då köpt en Suzuki GSX 400 E 1982. När jag var ute och körde idag så märkte jag att gasen stumnar då och då. Det jag menar med detta är att helt plötsligt händer inget när man gasar sen helt plötsligt hoppar den till och rycker fram. Det är precis som att den inte får bensin under någon sekund sen helt plötsligt så får den det.

Det jag trodde skulle kunna vara problem var förgasaren och därför hade jag och min lite mer motorerfarna far isär denna för inspektion/rengöring. Trots detta så funkar det fortfarande inte.

Vad är nästa steg?

Jättetacksam för alla svar och kommentarer som jag kan få. Allt hjälper en nybörjare!
Kanske filma och lägga upp ett klipp någonstans så blir det nog bättre svar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Glapp i tändningslåset/dödarknappen som gör att tändningen försvinner lite sporadiskt? När felet yttrar sig, skulle du säga att det känns som att hojen plötsligt börjar motorbromsa fastän du gasar varpå den helt plötsligt kommer igång och drar som vanligt?
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Glapp i tändningslåset/dödarknappen som gör att tändningen försvinner lite sporadiskt? När felet yttrar sig, skulle du säga att det känns som att hojen plötsligt börjar motorbromsa fastän du gasar varpå den helt plötsligt kommer igång och drar som vanligt?
Precis så känns de! Den stumnar(likt motorbroms) sen så hoppar den tillbaka till o funka som vanligt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Precis så känns de! Den stumnar(likt motorbroms) sen så hoppar den tillbaka till o funka som vanligt.
Då skulle jag gissa att du antingen tappar tändningen, eller så skulle det ju kunna vara att du råkar ut för intermittent soppatorsk. Lätt att stirra sig blind på förgasaren, glöm inte kolla så att soppan kommer fram till förgasaren som den ska också. Kolla tankavluftning, soppakran, slang och ingående filter i själva förgasaren (ifall det finns sådana). Koppla loss bränsleslangarna från förgasarna och se så att soppan flödar normalt, är flödet dåligt kopplar du loss slangarna från kranen och kolla igen, är flödet bra nu så byt slangarna. Är flödet dåligt monterar du loss och rengör bränslekranen och/eller dess filter.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Precis så känns de! Den stumnar(likt motorbroms) sen så hoppar den tillbaka till o funka som vanligt.
Jag läste trådstarten fel och tolkade det som att det bara var vid gaspåslag den tvekade någon sekund innan den tog fart. Nu fattar jag att det kan hände när du ligger och glider med konstant gas. Då är det sannolikt relaterat till tändningen.
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E
Då skulle jag gissa att du antingen tappar tändningen, eller så skulle det ju kunna vara att du råkar ut för intermittent soppatorsk. Lätt att stirra sig blind på förgasaren, glöm inte kolla så att soppan kommer fram till förgasaren som den ska också. Kolla tankavluftning, soppakran, slang och ingående filter i själva förgasaren (ifall det finns sådana). Koppla loss bränsleslangarna från förgasarna och se så att soppan flödar normalt, är flödet dåligt kopplar du loss slangarna från kranen och kolla igen, är flödet bra nu så byt slangarna. Är flödet dåligt monterar du loss och rengör bränslekranen och/eller dess filter.
Ska definitivt testa detta. Glömde nämna i inlägget att den funkar mycket bättre om man kör med bränslekranen på "pri" men det funkar fortfarande sådär. Sen när man kör på det "vanliga" läget på bränslekranen så funkar det väldigt mycket sämre och den stumna mycket mer frekvent. Vad kan det bero på?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska definitivt testa detta. Glömde nämna i inlägget att den funkar mycket bättre om man kör med bränslekranen på "pri" men det funkar fortfarande sådär. Sen när man kör på det "vanliga" läget på bränslekranen så funkar det väldigt mycket sämre och den stumna mycket mer frekvent. Vad kan det bero på?

Ta lös bränslekranen och rengör filtret där.
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Kanske kan du köra mcn 1 minut i läge pri på bränslekranen. Då är den inte vaccumstyrd. Funkar den då så är det förmodligen kranen som GuW skrev. Låt den definitivt inte stå still i läge pri eftersom förgasarna då kan flöda över. Vänta gärna på ett okej från någon som kan mer än mc än mig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En kompis på en GSX750ES fick problem som lät ungefär som ditt med kranen, den gick på Pri läget så han tog sig hem, så han fortsatte att köra med att manuell vrida kran istället för att renovera, så jag vet inte hur länge ett nytt membran skulle hålla.

Sen kan det ju vara förfiltret i kranen också, att det har sugit fullt med skit i normalläget, men eftersom pri-läget normalt är stängt kanske den silen är renare?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Testa om du kan återskapa felet genom att ruckla på nyckeln, vrida styret fram och tillbaka mellan styrstoppen, lirka med kabelstammarna och liknande. Hackar motorn till då så har du ju ringat in felet.
 

mcw007

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2022
Hoj
1982, Suzuki GSX 400 E

Bifogat

  • 8CE0B91E-3A0A-4602-B232-4BC483C2444E.jpeg
    8CE0B91E-3A0A-4602-B232-4BC483C2444E.jpeg
    92.7 KB · Visningar: 22
  • C97B5FA4-1BA5-49C7-8DE9-F8C0D3CFB65C.jpeg
    C97B5FA4-1BA5-49C7-8DE9-F8C0D3CFB65C.jpeg
    95.5 KB · Visningar: 25
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top