Gasen hänger sig (250cc enduro)

Fritzon

Medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
Ängelholm
Hoj
CBR1000RR
Jag har lite problem med min gamla Suzuki TS250 -88

När jag drar på gas och sedan släpper efter så låser sig varvtalet i flera
sekunder för att sedan återgå till tomgång. Någon som vet vad det kan vara.
Jag kan inte tänka mig att det är något med gaswiren för jag rullar ju tillbaka gashantaget till stop/tomgång och den fortsätter gasa ändå.

Delade förgasaren idag med kunde inte se något konstigt.

Tacksam för tips & trix
 
gör rent förgasaren. den går troligen lite för torrt.
Eller så har du läkage i insug eller dyligt.
Låt hojen gå på tomgång och spraya med startgas vid insuget.
Höjs tomgången har du läckage.
 
Dålig komp? Fel tändning?
 
Hade samma fenomen som du beskriver fast på min husqvarna och där va de packboxen innanför svänghjulet som va trasig så den drog tjuvluft där.
 
Dålig komp? Fel tändning?

Tror inte det, har visserligen inte komptestat den, men den går som en klocka i övrigt och där är bra ork i motorn.

Hade samma fenomen som du beskriver fast på min husqvarna och där va de packboxen innanför svänghjulet som va trasig så den drog tjuvluft där.


Oj, hur kom du fram till det? Riva motorn?

Har du nåt spel på gasvajern? Och i vilket skick är vajern?

Något spel är där väll, känns "normalt" men har inte tänkt på det. Vajern skulle jag gissa på är lika gammal som hojen...kanske tid att byta "bara för att" :tummenupp
 
Last edited:
Ta lös och kän om vajern glider lätt. Man kan ju inte kosta på en gammal hoj obegränsat med pengar.

btw så har jag haft en TS250. Ljuddämparen på den stjäl effekt som F-N. Skaffa dig en gammal crossljuddämpare.

Jag satte trimljuddämpare på min cross och tog orginalljuddämparen till TS:en. Sedan bör man borra lite hål in till luftburken, det är trångt in dit.
Det räcker alltså med ljuddämparen, du behöver inte byta hela expansionskammaren.

Jag gjorde lite annat också på min men dom två tipsen är nästan gratis och ger effektökning så du kommer inte tro det är sant!

Du kommer behöva bestycka upp förgasaren också.
 
Ta lös och kän om vajern glider lätt. Man kan ju inte kosta på en gammal hoj obegränsat med pengar.

btw så har jag haft en TS250. Ljuddämparen på den stjäl effekt som F-N. Skaffa dig en gammal crossljuddämpare.

Jag satte trimljuddämpare på min cross och tog orginalljuddämparen till TS:en. Sedan bör man borra lite hål in till luftburken, det är trångt in dit.
Det räcker alltså med ljuddämparen, du behöver inte byta hela expansionskammaren.

Jag gjorde lite annat också på min men dom två tipsen är nästan gratis och ger effektökning så du kommer inte tro det är sant!

Du kommer behöva bestycka upp förgasaren också.

Okej, ska rycka av vajern och se om den glider fint.

Ok, tack för tipsen ! Därr sitter redan nån arrow-dämpare på den och den låter MASSOR så det är nog nån form av trim-trim. Tipset med luftburken är nog inte fel ! Där sticker upp två små krökar i luftburken om man lyfter på sadeln. Du menar alltså att man ska borra upp fler hål så den drar in luft lättare?
 
Okej, ska rycka av vajern och se om den glider fint.

Ok, tack för tipsen ! Därr sitter redan nån arrow-dämpare på den och den låter MASSOR så det är nog nån form av trim-trim. Tipset med luftburken är nog inte fel ! Där sticker upp två små krökar i luftburken om man lyfter på sadeln. Du menar alltså att man ska borra upp fler hål så den drar in luft lättare?

ok, ja då är nog det gjort. Du kanske ska öppna dämparen och peta in ny glasull så får du ner ljudnivån några snäpp. En påse kostar ca 100kr hos dina handlare. Den ska inte låta vansinningt mycket för expansionskammaren är dubbelväggig med lite ljuddämpning också. Min kom upp i som mest 110 decibel när jag testade den en gång.

Jepp så menar jag. Dom gummirören kan du plocka väck. Jag vill minnas att jag borrade mina hål i sidan ungefär där du har knät med en vanlig stor svängborr för trä. Jag hade min TS runt 1992-1993 så jag kommer inte ihåg exakt hur det såg ut.

Bara du tar upp hålen före filtret så kan du göra dom var du vill. Om du nu inte ska köra mycket i sandtag och sandiga crossbanor för då bör du ju placera hålen lite mer dammskyddat. Alternativt använder du silvertejp över hålen dom gångerna.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top