Gas vs. Varv?

Somehow

Medlem
Gick med
2 Nov 2004
Hoj
ZX-9R 2002
Funderade lite när jag satt o puttrade landsväg/motorväg förut... Vilket är egentligen bäst, att ha högt varv(typ7'-8' rpm) o typ 70%gas, eller ska man växla upp så man får typ 6'-7' rpm men typ 90-100%gas? Tycker det borde finnas båda för o nackdelar med båda alternativen, men vad säger ni?

Och hur farligt är det att ligga på runt 9'rpm en längre stäcka? Åker man motorväg så måste man ju varva så mycket för att hålla någorlunda tempo...

Somehow skrev:
2451522 Funderade lite när jag satt o puttrade landsväg/motorväg förut... Vilket är egentligen bäst, att ha högt varv(typ7'-8' rpm) o typ 70%gas, eller ska man växla upp så man får typ 6'-7' rpm men typ 90-100%gas? Tycker det borde finnas båda för o nackdelar med båda alternativen, men vad säger ni?

Och hur farligt är det att ligga på runt 9'rpm en längre stäcka? Åker man motorväg så måste man ju varva så mycket för att hålla någorlunda tempo...

Spelar väll ingen roll om du har 90-100 procents gas eller om du har 70 procents gas, det enda som spelar roll är väll ändå varven?

Öppen trottel plus lågt varv som den inte orkar öka= sur hoj.

låga varv sparar bränsle, tyvärr så funkar det inte alltid på en 2-t då hon blöddrar ner sig totalt

När komemr effekten igentligen om man msåte ligga på höga varv på motorvägen? Är det på 6000.

125_next skrev:
2451830 När komemr effekten igentligen om man msåte ligga på höga varv på motorvägen? Är det på 6000.

Effekten i min kommer runt 8000varv, men det jag menade med att man måste ha högt varv på motorvägen är helt enkelt att om jag kör på 6'an så måste jag varvar så mycket för att inte bli omkörd av långtradare:tomten

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP