Nu tänker jag ge igen för tändföljdstråden...
Max laddtryck känns lite galet att påstå, kompressormappen går ju upp till betydligt högre tryckförhållanden än 1,1 - 1,2? Sedan hur högt laddtryck du kan få på toppen är ju en annan sak, där ställer ju som bekant verkningsgraden/turbinvarvtalet/choke till det för oss. Men det beror ju på vilket massflöde (effekt) vi kör på också.
Det finns enligt min uppfattning egentligen inga nackdelar med twin flow / twin entry / twin scroll (kärt barn har många namn...). Ofta får du en bredare range med dessa (om de är "bra", dvs har en god balans mellan scrollarna och inte alltför pissig verkningsgrad).
Du får dels en bättre pulsverkan då pulserna inte expanderar i stora samlingsvolymer (liten tvärsnittsarea hela vägen fram till turbinhjulet) samt att du får pulsseparation. Du kan iof med tillräckligt långa avgaspipor innan turbinen få bort störpulserna, men då är du igen tillbaka till stor samlingsvolym som i sin tur inverkar menligt på de transienta egenskaperna, dvs responsen. Nä, en bra twin scroll slår en single scroll laddare på fingrarna IMNSHO. I synnerhet map lågvarvsprestanda.
En fråga jag ofta ställer mig är varför samtliga streetracers/hemmatrimmare/etc alltid verkar föredra en stor turbo mot två mindre. Kör man dragracing eller stora, stora effektuttag så är det klart att man gärna hugger på den förbättrade verkningsgrad som en stor laddare ger jämfört med två mindre. Men för alla andra? Själv skulle jag mycket gärna bygga en dubbelturbo á la Zanders 1200 Bandit (det var väl en Bandit..?). Packningsmässigt lär det ge en del fördelar också.
EDIT: T25 är ju inte så himla fräsch heller, den är ett billigt och bra alternativ men inte så himla sexig.
/J