Garret T25?

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Hade egentilgen tänkt mig att använda en Mistubishi TB04 med dubbelt turbininlopp till min zx9a, men nu har jag blivig erbjuden en flång ny garret T25 från en 170hk Saab 9-5a för 1500:- spänn. Är det någon som vet hur långt den turbon hänger med, och om man märker av den sämre avgaspulsfördelningen då T25an bara har enkelt turbininlopp?. Jag hade väl tänkt mig bortåt 220kusar på bakhjulet och det borde den väl klara?.

Last edited:
Kollade lite på GIK:s hemsida och den verkar sitta i Saab 9000 170hk och 9000 200 hk, men det är ju inte säkert att det är samma turbinhus på dom. 220 på baken innebär ca:240 i motorn, det är jag lite osäker på att dom klara, då ligger dom nog väldigt nära pumpgränsen. Och det innebär mycket värme = låg verkningsgrad på turbon = mycket laddtryck för att få den effekten.

Från GIK:s lista

9000 94- 2.0 B 170hk GAR TB25
9000 94- 2.3 B 200 hk GAR TB25
9.5 97- 2.3 B 170 hk GAR GT1752S
9.5 99- 2.3 B 170 hk GAR GT1752S

//R1 T

Yo!
Jag har ett sånt aggregat (nyrenoverat) och grenrör(matchat väldigt fint mot grenröret) passande GSX-R motorer, bänkat med FIIIIIIN topp (org. ventiler) vid ca 1 bar = 256 hk på baken....

...för övrigt...ligger o skräpar på reservdels hyllan just nu...

Wibbe skrev:
Yo!
Jag har ett sånt aggregat (nyrenoverat) och grenrör(matchat väldigt fint mot grenröret) passande GSX-R motorer, bänkat med FIIIIIIN topp (org. ventiler) vid ca 1 bar = 256 hk på baken....

...för övrigt...ligger o skräpar på reservdels hyllan just nu...

Vad vill du har för turbon och grenröret då?. Jag har ju en gammal oljergixxer också, förvisso redan lusgasad men en turbo skulle den ju inte dö av. :D

Jag skulle nog inte räkna bort twin scrollen ändå, den kan mycket väl fylla på mer än en single scroll i låg och mellanregistret. Och det är bra.

Garrett är alltid ett dilemma, de kör med ett antal olika "mått" på sina turboladdare. Om vi t.ex. tar GT17 som de kör med i 9-5, du kan ju ha många olika alternativ vad gäller turbin och kompressorsida -olika trim, A/R osv. Turbinhjulsdiametern är till viss del låst inom de olika "turbostorlekarna", GT17, GT20 etc.

Själv skulle jag nog vara bra sugen på en twin scroll laddare, för att undvika störpulser i låg & mellanregistret. En twin scroll kan dock ha lite nackdelar vid högre varvtal (gasflöde).

/J

Funderade just lite på hur T25:an räcker å vipps så hittade jag den här tråden, Är det nån som provat med en T25? Satt och lekte med ett program från www.turbo-bike.com å enligt det så skall den lätt klara att mätta en 900 med 0.8 i laddtryck. Hittade även ett annat alternativ, från en subaru impreza IHI RHF55. Vad kör ni med för Aggregat på era överladdade leksaker?

T25an klarar max 220-230 hk på 1.1-1.2bar som är max laddtryck på denna
men den är väldigt trevlig i karaktären å med omedelbart laddtryck
den ligger positivt hela tiden å med andra ord fins det ingen vits med twinflow
på dessa låga efektuttag

andersson turbo skrev:
T25an klarar max 220-230 hk på 1.1-1.2bar som är max laddtryck på denna

Nu tänker jag ge igen för tändföljdstråden... :hihi

Max laddtryck känns lite galet att påstå, kompressormappen går ju upp till betydligt högre tryckförhållanden än 1,1 - 1,2? Sedan hur högt laddtryck du kan få på toppen är ju en annan sak, där ställer ju som bekant verkningsgraden/turbinvarvtalet/choke till det för oss. Men det beror ju på vilket massflöde (effekt) vi kör på också.

men den är väldigt trevlig i karaktären å med omedelbart laddtryck
den ligger positivt hela tiden å med andra ord fins det ingen vits med twinflow
på dessa låga efektuttag

Det finns enligt min uppfattning egentligen inga nackdelar med twin flow / twin entry / twin scroll (kärt barn har många namn...). Ofta får du en bredare range med dessa (om de är "bra", dvs har en god balans mellan scrollarna och inte alltför pissig verkningsgrad).

Du får dels en bättre pulsverkan då pulserna inte expanderar i stora samlingsvolymer (liten tvärsnittsarea hela vägen fram till turbinhjulet) samt att du får pulsseparation. Du kan iof med tillräckligt långa avgaspipor innan turbinen få bort störpulserna, men då är du igen tillbaka till stor samlingsvolym som i sin tur inverkar menligt på de transienta egenskaperna, dvs responsen. Nä, en bra twin scroll slår en single scroll laddare på fingrarna IMNSHO. I synnerhet map lågvarvsprestanda.

En fråga jag ofta ställer mig är varför samtliga streetracers/hemmatrimmare/etc alltid verkar föredra en stor turbo mot två mindre. Kör man dragracing eller stora, stora effektuttag så är det klart att man gärna hugger på den förbättrade verkningsgrad som en stor laddare ger jämfört med två mindre. Men för alla andra? Själv skulle jag mycket gärna bygga en dubbelturbo á la Zanders 1200 Bandit (det var väl en Bandit..?). Packningsmässigt lär det ge en del fördelar också.

EDIT: T25 är ju inte så himla fräsch heller, den är ett billigt och bra alternativ men inte så himla sexig.

/J

Last edited:
Det jag vill uppnå med turbo är ett hyffsat jämt drag utan ketshup effekt, Ketshup har jag nog på min projektbil, SAAB UR TURBO :banana Eftersom en hojmotor har nog så högvarvig karaktär så känns det som bättre å få ladda hyffsat tidigt för att få en relativt lättkörd motor... Sen att bängla med laddtryck över 1 kilo, är inte heller intressant eftersom marginalerna till haveri närmar sig med stormsteg å det är inte kul :mad:

Får tacka för svaren... :tummenupp

RG500-Johannes skrev:
En fråga jag ofta ställer mig är varför samtliga streetracers/hemmatrimmare/etc alltid verkar föredra en stor turbo mot två mindre. Kör man dragracing eller stora, stora effektuttag så är det klart att man gärna hugger på den förbättrade verkningsgrad som en stor laddare ger jämfört med två mindre. Men för alla andra? Själv skulle jag mycket gärna bygga en dubbelturbo á la Zanders 1200 Bandit (det var väl en Bandit..?). Packningsmässigt lär det ge en del fördelar också.
/J
Hur monterar man dubla isåfall?? En turbo på 2 cylindrar (om man har 4 cylindrar alltså) eller efter varandra på något vis?

En annan sak jag har funderat på är om det skulle funka med en lite turbo som laddar på lägre varv, och sen en större som laddar på höga varv? Har hört talas om en rally-lancia som hade nått liknande (kompressor, stor turbo, jättestor turbo).

Varje turbo drivs av 2 cyl, men på insugsidan är dom (nog) parallellkopplade; olika laddtryck på olika cyllar vore inte så kul.

Tror att Porsche haft nån liten+stor turbo. Men möjligen blir installationen och styrsystemet lite krångligt (även om man inte har boxeremotor).
/u

Lyssna på Peter han har kört med T25,or på sin gamla Harris/FZR 1000.

RG-Johannes , visst är twin entry överlägsen singel entry turbiner på dom
flästa sätt, men om Du hade kört min gamla gat hayabusa på ca 340hk
med en Mitsu 19T laddare (singel) så skulle Du märkt att det blir onödigt
mycket lågvarvsmoment. Fråga Zander om Du vill, han har kört den.
Transienten in i laddat register är så långt ner i varv
och så snabb att det mest blir en trottlingsövning istället för fetacc.
På en busa är det inte förrän nånstans kring 420-500hk området som det
börjar bli kännbart mycket lag med singel entry turbin. På min 685hk (hittils)
busa så är det en självklarhet med twin entry, och alla andra knep man kan
för att det ska spola igång. Ang 2 laddare istället för 1 , så funkar det säkert
jättebra (dålig turbinverkningsgrad på en 4:a dock) men det blir mycket rör
och skit.......
/Christer

RG500-Johannes skrev:
Nu tänker jag ge igen för tändföljdstråden... :hihi

Max laddtryck känns lite galet att påstå, kompressormappen går ju upp till betydligt högre tryckförhållanden än 1,1 - 1,2? Sedan hur högt laddtryck du kan få på toppen är ju en annan sak, där ställer ju som bekant verkningsgraden/turbinvarvtalet/choke till det för oss. Men det beror ju på vilket massflöde (effekt) vi kör på också.

Det finns enligt min uppfattning egentligen inga nackdelar med twin flow / twin entry / twin scroll (kärt barn har många namn...). Ofta får du en bredare range med dessa (om de är "bra", dvs har en god balans mellan scrollarna och inte alltför pissig verkningsgrad).

Du får dels en bättre pulsverkan då pulserna inte expanderar i stora samlingsvolymer (liten tvärsnittsarea hela vägen fram till turbinhjulet) samt att du får pulsseparation. Du kan iof med tillräckligt långa avgaspipor innan turbinen få bort störpulserna, men då är du igen tillbaka till stor samlingsvolym som i sin tur inverkar menligt på de transienta egenskaperna, dvs responsen. Nä, en bra twin scroll slår en single scroll laddare på fingrarna IMNSHO. I synnerhet map lågvarvsprestanda.

EDIT: T25 är ju inte så himla fräsch heller, den är ett billigt och bra alternativ men inte så himla sexig.

/J

HEHE nu e kriget igång igen naturligtvis har du rätt johannes i att twinscroll har väldiga fördelar men allt går inte att förklara med teori det krävs några års erfarenhet med hojturbosar med å nu efter 10 års gnetande å MASSOR av misstag så är jag väldigt glad över att ha träffat min polare krister (nlr) som kan förklara lite bakom teori delen med. Båda sidor behövs för att nå längre hela tiden ,jag som så MÅNGA andra hadde ju teorin från början att varför inte bygga högkompat med en liten snurra +ladda lite å nå mycket längre än alla andra hehe ringde Marklund å la fram min teori för över 10 år sedan jag sa att jag bara villeladda 0.4 bar och möttes av ett skrik i luren DEEE EEE FÖR LIIITE
på bred norrländska nåja många år har gått sedan dess å många sprängda motorer
men man kan väl säga som så att man bygger ju för det mål man har och i detta fallet va ju målet 200hk + och då blir t25an alldeles utmärkt och det finns inte nån anledning att bygga komplicerade grenrör med dubbla wastegates just av den anledning att man har inge nytta av snabbare spoolup då man inte kan gasa i närheten av fullt i lägre farter nu pratar vi efektiva hojmotorer med mycke kubik vilket gör dessa små turbosar hur kvicka som helst
Att jag säger max laddtryck på 1.2 för dessa är ju att vi tar ut så mycke flöde ur dom att kompressorverkninsgraden därefter sjunker kattastrofalt
samma problem uppträder med mitsubishisnurrorna på hayabusorna
visst man kan hissa på med en massa laddtryck på låga varv men sen så for man ska ha ut effekt av det så blir det bara värme å spikningsproblem

Jag har en polare som för länge sedan byggde sin funnybike med 2 st 15t (Kalle Gottby)
å faktiskt hadde bänkrekord uppe hos marklund på 465hk på utgående axel
tills helt nyligen när monsterbusan byggdes med den gigantiska switzerturbon
som nlr krister totat ihop så där va det adjöss med de gammla rekordet haha

det är lustigt hur vi hela tiden flyttar ribban uppåt fast vi hela tiden är övertygade att NUUU kan det inte bli mycke värre :yoparty

Ps Johannes jag bjuder dig att komma å provköra våra turbomoppar
det kan va en kul erfarenhet å ger ett annat perspektiv på det hela

Last edited:
andersson turbo skrev:
HEHE nu e kriget igång igen

Jepp! :tungan

naturligtvis har du rätt johannes i att twinscroll har väldiga fördelar men allt går inte att förklara med teori

Det är helt riktigt. Det finns inget som ger så mycket kunskap som att köra mycket prov. Du får en helt annan känsla för hur motorn beter sig.

varför inte bygga högkompat med en liten snurra +ladda lite å nå mycket längre än alla andra hehe ringde Marklund å la fram min teori för över 10 år sedan jag sa att jag bara villeladda 0.4 bar och möttes av ett skrik i luren DEEE EEE FÖR LIIITE

Det du framförallt kan hämta hem på högkompat har du mindre glädje av på en hoj. Vår motor med variabel kompression t.ex. är/var mer inriktad på bränsleekonomi än prestanda (även om man kan hävda att det är samma sak).

Men man ska också ha klart för sig att det finns en hel del olika överladdningsstrategier, jag vill inte gå in på detaljer men t.ex. så kan man grovt påstå att man kan köra med högt laddtryck och låg tändning eller lågt laddtryck och hög tändning. Det senare ger ett väldigt stabilt beteende, medans förstnämnda ger problem med förbränningsstabilitet etc. Men beroende på vilken hårdvara man har så ger dessa olika strategier olika fördelar.

på bred norrländska nåja många år har gått sedan dess å många sprängda motorer
men man kan väl säga som så att man bygger ju för det mål man har och i detta fallet va ju målet 200hk + och då blir t25an alldeles utmärkt och det finns inte nån anledning att bygga komplicerade grenrör med dubbla wastegates just av den anledning att man har inge nytta av snabbare spoolup då man inte kan gasa i närheten av fullt i lägre farter nu pratar vi efektiva hojmotorer med mycke kubik vilket gör dessa små turbosar hur kvicka som helst

Jo, det borde du veta. Men om jag fick välja turbosystem från scratch med ett blankt papper så kommer jag *inte* att tänka på en Garrett T25 som första alternativ... En annan sak är ju om man har en T25 på hyllan förstås.

Att jag säger max laddtryck på 1.2 för dessa är ju att vi tar ut så mycke flöde ur dom att kompressorverkninsgraden därefter sjunker kattastrofalt

På maxeffekten menar du. Mmm, jo du är ute och surfar bra i högra kanten av mappen då.

samma problem uppträder med mitsubishisnurrorna på hayabusorna
visst man kan hissa på med en massa laddtryck på låga varv men sen så for man ska ha ut effekt av det så blir det bara värme å spikningsproblem

Yes, effektbehovet från kompressorn sticker i takt med verkningsgraden och då blir det trångt på turbinsidan när du ska stänga WG för att fu ut den effekten. Samtidigt så sticker insugstempen. Hög insugstemp & högt tryck före turbin... :arsele

Ovanstående vet du ju givetvis om, tänkte bara beskriva förloppet för andra som läser tråden (de typ 3 personer som inte redan har ruttnat... :rolleyes: ).

Jag har en polare som för länge sedan byggde sin funnybike med 2 st 15t (Kalle Gottby)

Vilka turbiner? TD04 antar jag. 9-5 agg?

å faktiskt hadde bänkrekord uppe hos marklund på 465hk på utgående axel
tills helt nyligen när monsterbusan byggdes med den gigantiska switzerturbon
som nlr krister totat ihop så där va det adjöss med de gammla rekordet haha

Intressant det där med Schwitzer, har inte dom blivit uppköpta av 3K?

det är lustigt hur vi hela tiden flyttar ribban uppåt fast vi hela tiden är övertygade att NUUU kan det inte bli mycke värre :yoparty

Det som jag är grymt imponerad av är hur grundmotorn orkar med hållfasthetsmässigt. Vilka jävla säkerhetsfaktorer de måste köra med.

Ps Johannes jag bjuder dig att komma å provköra våra turbomoppar
det kan va en kul erfarenhet å ger ett annat perspektiv på det hela

Ja, fy fan. Jag bangar inte. Någon gång i sommar då. Räkna med PM! :tummenupp

/J

Finns en till TURBO jag är lite nyfiken på men jag hittar ingen Flow Map på den, det är ett aggregat från en EVO 6 TME, skall tydligen heta TD05H"???"...Med tanke på karaktären då den sitter i bilen så verkar den kunna funka klockrent på en hojj (fast det är nog svårt att säga men, men), är nämligen en polare som skall byta Turbo på kärran då denna inte räcker till för hans effekter... Så jag får den billigt :tomten

Last edited:
Garret_Power skrev:

Stor turbo. Vill minnas att det är en twin scroll.

_Viss_ skillnad mellan den och en T25 kan jag ju säga...

Btw så är ju kompressor och turbinmappar egentligen hyfsat konfidentiella. Annars har jag ju mapparna på jobbet. Men om jag skickar dessa vidare så kommer MHI att :fatta! <-Johannes...

Ps Med risk för att vara elak här nu, men Garrett stavas alltså med två "t". Du bör ändra nicket. Ds

/J

RG500-Johannes skrev:
Stor turbo. Vill minnas att det är en twin scroll.

_Viss_ skillnad mellan den och en T25 kan jag ju säga...

Btw så är ju kompressor och turbinmappar egentligen hyfsat konfidentiella. Annars har jag ju mapparna på jobbet. Men om jag skickar dessa vidare så kommer MHI att :fatta! <-Johannes...

Ps Med risk för att vara elak här nu, men Garrett stavas alltså med två "t". Du bör ändra nicket. Ds

/J

Jo vet att det är stor skillnad, men det är så att jag har en T25 liggandes, samt att jag inte behöver ge många kronor för Mitsu aggregatet... Budget är nyckel ordet :D

Jo vet att dom är hyffsat hemliga, men har lyckats hitta några, bara leta vidare =)

Jo vet det oxå, Att mitt nick har ett "T" för lite har sin historia tillbaka för mer än 5 år sedan å man skall inte ändra ett vinnande koncept säger dom..haha, skulle jag heta garret med 2 T här på SH skulle jag fasen inte komma in på min användare eftersom jag på alla ställen på Internet har (Och har alltid haft) samma namn med 1 T :banana

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman