Garmin vet verkligen inte vad kunder är för något

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Garmin vet verkligen inte vad serviceminded, kunden i centrum osv. är för något.

Jag köpte en Zumo 660, innehållet i ena förpackningen med monteringsdetaljer innehöll inte många saker som stämde med bruksanvisningen och övriga detaljer, det var fel skruvar, saknades saker osv.

Eftersom det inte var några större prylar så tyckte firman, logiskt, som sålt GPSen att jag skulle kolla med Garmin ifall de snabbt kunde skicka det som saknades så jag kunde få ihop grejerna då återförsäljaren inte hade fler på lager.

Jag ringde som föreslaget supporten på Garmin, de menade att det är återförsäljaren som måste ringa om detta, sen var de osäker på hur det skulle hanteras då produkten är så ny, firman som sålt den var stängd just då så jag ringde serviceavdelningen på Garmin då dom borde kunna lösa detta rimligen enkelt.

Jag förklarade för serviceteknikern att innehållet i ena monteringsatsen var fel och undrade ifall de kunde skicka det som saknades, det gick absolut inte utan att saker returnerades och massa annat krångel(hur man nu returnerar något som saknas...), det skulle gå flera dagar/veckor innan jag skulle få grejerna med andra ord, jag undrade om det verkligen inte gick att lösa på ett smidigare sätt, servicekillen började prata om företagspolicy, då tröttnade jag och bad att få tala med en chef då det går att lösa smidigare bara man vill, servicekillen sa att chefen bara kommer att upprepa samma sak om policyn.

Jag stod på mig och fick tala tala med en chef, jag förklarade läget och undrade om de kunde hjälpa mig, chefen upprepade policyn och att han adrig skulle kunna få igenom något annat = företaget är toppstyrt från USA?.

Det slutade med att firman som sålt den, plockade ihop prylarna jag saknade från diverse saker de hade hemma och skickade till mig, de försökte och lyckades lösa problemet för kunden, som man vanligtvis gör (jag har själv jobbat med kunder i diverse branscher så jag vet en del i ämnet....)

De hade en helt otrolig attityd på Garmin att de inte kunde lösa saker och inte kan hjälpa kunder som kommit i kläm, ungefär som ett band hakat upp sig "det går inte, det går inte"

Hade jag varit bekant med en chef på Garmin så hade jag tagit honom ordentligt i örat. :machinegu

Last edited:
Tror det där är rätt vanligt förekommande, att man bara skyller ifrån sig allt ansvar.

Tror det där är rätt vanligt förekommande, att man bara skyller ifrån sig allt ansvar.

Det kanske har blivit vanligare på senare år men vad jag minns från tidigare år och de jag jobbat med så kan jag inte minnas att man inte försökt lösa saker smidigt då det oftast kostar minst, nu gjorde firman som sålt den det, de gjorde Garmins jobb.

Vi har "samma" policy på mitt jobb. Saknas något i kartongen ska den returneras till oss för inspektion. (det för att utreda var felet har uppstått)

Det är oftast tillverkaren/leverantören som ställer dessa krav på returer.

MEN kunden ska inte bli drabbad mer än tiden det tar att få hem en ny produkt om dom inte har en ny på hyllan.

Är det inte konstigt att man själv ska kontakta leverantören? :confused:

Jag/du har ju ett avtal med återförsäljaren, han i sin tur med leverantören.

Jag skulle aldrig gå med på att själv ta kontakt med leverantören, när jag betalt återförsäljaren för den vara jag köpt.

Fast, jag kanske har fel :rolleyes:

Butiken borde gett dig en helt ny i kartong, tagit tillbaka den felaktiga och sen löst problemet med Garmin. Jag skulle vara mer irriterad på återförsäljaren.

Hej!

Tycker att det är återförsäljaren som gjorde fel i första läget. De ska lösa reklamationen gentemot dig, som är deras kund. Sen får de i sin tur ta det vidare med den som de köpt av, i det här fallet Garmin. Tycker inte att det är något konsigt i att Garmin hänvisar dig tillbaka till återförsäljaren där du köpte produkten. / Martin

Butiken borde gett dig en helt ny i kartong, tagit tillbaka den felaktiga och sen löst problemet med Garmin. Jag skulle vara mer irriterad på återförsäljaren.

Jo det hade ju varit enkelt OM

1. butiken inte hade varit 40 mil bort

2. ifall de hade haft fler på hyllan

nu var det inte så, nu skulle saker returneras med post och vända med posten osv., alla vet hur många dagar det kan ta + att de hade inga fler av samma modell hemma, jag saknade ett par skruvar och några specifika brickor etc., det hade tagit Garmin lika lång som jag talade med dom i telefon att lägga saker i ett kuvert sen hade det var det fixat och klart.

Hej!

Tycker att det är återförsäljaren som gjorde fel i första läget. De ska lösa reklamationen gentemot dig, som är deras kund. Sen får de i sin tur ta det vidare med den som de köpt av, i det här fallet Garmin. Tycker inte att det är något konsigt i att Garmin hänvisar dig tillbaka till återförsäljaren där du köpte produkten. / Martin

Anledningen till att de bad mig kolla med Garmin var pga de själva inte hade fler hemma och Garmin borde kunna lösa det snabbt.

Visst hade det funkat om de hade haft fler hemma men i alla fall lite överkurs att lämna tillbaka ett helt paket för 7500:- bara för ett par brickor etc. saknas.

Brukar oftast vara så när det gäller elektronikprylar, just att man får kontakta återförsäljaren och så får de ta det vidare.

Ja det är väl inget konstigt men nu var det bara ett par monteringsdetaljer.

Last edited:
Är det inte konstigt att man själv ska kontakta leverantören? :confused:

Jag/du har ju ett avtal med återförsäljaren, han i sin tur med leverantören.

Jag skulle aldrig gå med på att själv ta kontakt med leverantören, när jag betalt återförsäljaren för den vara jag köpt.

Fast, jag kanske har fel :rolleyes:

Jag som kund som var ordentligt i kläm bland rutinerna, i det läget kan jag tänka mig att göra både ett och annat för att det ska lösa sig, jag är ju förloraren hur det än blir frågan är bara hur mycket.

stackars garmin som får ta emot såna samtal

Ja tänk va jobbigt att få veta att fel saker har levererats och det inte går att sätta ihop grejerna och att kunden köpt grejerna för att använda dom, det är jobbigt att ha betalande kunder :rolleyes:

Last edited:
bra då blir de en TomTom i Augusti :)

Ja de vill nog till att allt står rätt till med Garmin grejerna när man får dom, ifall man har tänkt använda sig av dom, några Garmin-kunniga jag talat med är inte förvånade över Garmins agerande.

Som sagt garmin har inte gjort fel utan åf.

Ska man gå efter paragrafer etc. så kanske det är så men Garmin har skickat felaktiga grejer och det fanns inte fler på lager hos återförsäljaren, Garmin däremot kunde ha hjälpt till med en del, ifall de var serviceinriktade, jag talade ju med deras SERVICE-avdelningen:näsblod

ÅF gjorde mer än de behövde och täckte upp för Garmins agerande, de förstod vilket läge jag hade hamnat i och gjorde som man vanligtvis som gör med kunder, hjälper dom..., den firman kommer jag handla av fler gånger.

Last edited:
Återförsäljaren fick inte ihop detaljerna som saknades utan de fick ta hjälp av Garmin, de verkar inte ha så lätt att hitta någon som kan hjälpa dom, jag ringde på måndag morgon och har fortfarande inte fått några prylar, verkar inte gå så smidigt att få hjälp av Garmin.

Garmin....inte mina polare direkt.

Köpte för några år sen en ique3200 som blev liggande några veckor,körde i de medlevererade kartorna och lämnade över till killen som skulle ha den(hade företag och chauffören ville ha en)efter ett tag sa han att det var gamla kartor som inte visade riktigt rätt överallt(s:a länken fanns inte och motorvägen förbi strängnäs som ex.)så jag ringde supporten och dom skulle skicka senaste kartan.

Så långt allt väl.

Tiden gick men några kartor kom det inte,är en ganska tålmodig person så jag stressade inte direkt på dom men efter några månader så tröttnade jag och ringde igen och blev då meddelad att man var tvungen att skapa konto på my garmin eller vad det nu hette för att kunna beställa nya kartor för via telen gick det minsann inte att få några.

Ja ja,fixade till detta och beställde nya kartor och hoppades det skulle fixa sig men kartorna kom ju självfallet utan regkod,blev väl liggandes ett tag innan jag tog tag i det(killen som skulle ha den hade redan tröttnat då och lämnat tillbaka den)och får,när jag väl får tala med någon som kan/vill hjälpa till svaret att jag måste betala för uppdateringen.
Frågar varför och får svaret att det gått för lång tid från inköpet!

Dom vet vilka kartor som var med i kartongen,dom vet att jag ringt och blivit (felaktigt men ändock)lovad nya kartor och vilket datum,dom vet att jag ej fått några uppdaterade kartor som jag var berättigad till när jag köpte den och tack vare att jag är en tålmodig kund så har tiden runnit iväg så jag passerat deras bäst föredatum för gratis uppdatering.

Slutade med att jag efter blivit boll i supporttennisen och studsat mellan de flesta som hade lust att försöka ta tag i det får beskedet att det ändå bara är att betala och se glad ut,någon gratis uppdatering kommer jag inte få eller köra vidare med de som sitter i,att jag har en gps med hopplöst out of date kartor som ligger i en hylla.

Föreslog att dom skulle sätta en stor varningtext på kartongen "skynda uppdatera annars får ni betala" och ett par av de jag talade med höll lite med om det men det var policy så dom kunde inget göra.

Funderar på att ta och uppdatera den nu ändå om det fortfarande går för nu har tiden flutit fram så långt att jag smält behandlingen av mig som kund men vet inte riktigt vad jag ska ha den till längre.

Henrik

Återförsäljaren fick inte ihop detaljerna som saknades utan de fick ta hjälp av Garmin, de verkar inte ha så lätt att hitta någon som kan hjälpa dom, jag ringde på måndag morgon och har fortfarande inte fått några prylar, verkar inte gå så smidigt att få hjälp av Garmin.

är den svenska sidan av supporten som är tungrodd,hade krångel med mjukvaran i helgen och mailade först svenska supporten och sen amerikanska eftersom jag inte fick nåt svar .
amerikanska svarade i tisdags och svenska i tordags helt otroligt segt

Köpte nyligen en lika dan... Och när jag läser det här så är jag glad att jag beställde med montering oxå... :banana

Åtminstånde var det såhär för några år sedan när jag köpte en garmin.
då var det den svenska generalagenten tror den låg på västkusten, som var strulet.
så man löste det enklast genom att snacka med supporten i england.
så det slutade med att jag inte någonsin kommer att köpa en svensksåld garmin igen, utan jag köper den från något annat land.

Garmin Sverige är ett helt sanslöst bolag, jag har också erfarenhet av detta.

Sedan kan man undra hur det kan komma sig när garmin har ett kontor med massa folk i Sverige att "svenskan" i deras produkter är helt obegriplig.

Dom kan tydligen inte användas för ett enklare korrektur heller.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT