Garantiavtal???

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Hallojjjj!

Är det någon som har ett Garantiavtal liggandes vid köp av MC mellan två privatpersoner?
Där tex. säljaren ger en garanti på MC:n under en viss period...?

Vore hjärtligt tacksam! :)
 
Lion skrev:
Hallojjjj!

Är det någon som har ett Garantiavtal liggandes vid köp av MC mellan två privatpersoner?
Där tex. säljaren ger en garanti på MC:n under en viss period...?

Vore hjärtligt tacksam! :)


en annan sak gällande garantier.. gäller garanti på reparetioner oxå?
 
robb skrev:
en annan sak gällande garantier.. gäller garanti på reparetioner oxå?

Men om det skulle visa sig att det är ett större fel på MC:n som säljaren inte påpekade vid köpet, så ska självklart säljare stå för reparationen.
Detta ska omfattas i grantiavtalet.

Jag ska nämligen köpa en hoj som gått 3000 mil utan servicebok, men enligt säljaren är den välvårdad och han går med på att ge mig garanti.
 
Lion skrev:
Hallojjjj!

Är det någon som har ett Garantiavtal liggandes vid köp av MC mellan två privatpersoner?
Där tex. säljaren ger en garanti på MC:n under en viss period...?

Vore hjärtligt tacksam! :)

Jag ville inte göra det där - även om du gör ett avtal, vad vill du göra om ett fel oppstår och han inte betalar?
Garanti kan va bra om du får den från en professionell, men en garanti från en privatperson är inte värt det papper den är skrevet på, IMHO.

Köplagen säger inget om garanti mellan privatpersoner, så du kan få massvis av problem, t.ex att bevisa att felet fanns då du köpte hojen - for han tänker vel inte garantere att det inte oppstår skador efter du köpt den?
I så fall skojar han, da inte ens en förhandler vill garantere mot skador oppstået efter köpet, endast att det inte finns skador när du köper, som viser sig efter köpet.

Få en proffsig att ta en titt på hojen och värdera den, och sen kan du fundera på vad priset ska var.

Lycka till! :tummenupp
 
RacerKeld skrev:
Jag ville inte göra det där - även om du gör ett avtal, vad vill du göra om ett fel oppstår och han inte betalar?
Garanti kan va bra om du får den från en professionell, men en garanti från en privatperson är inte värt det papper den är skrevet på, IMHO.

Köplagen säger inget om garanti mellan privatpersoner, så du kan få massvis av problem, t.ex att bevisa att felet fanns då du köpte hojen - for han tänker vel inte garantere att det inte oppstår skador efter du köpt den?
I så fall skojar han, da inte ens en förhandler vill garantere mot skador oppstået efter köpet, endast att det inte finns skador när du köper, som viser sig efter köpet.

Få en proffsig att ta en titt på hojen och värdera den, och sen kan du fundera på vad priset ska var.

Lycka till! :tummenupp

Asså säljaren talar om vilka fel det är på hojen, vilket kommer att stå på köpeavtalet. Och detta accepterar jag genom att skriva på avtalet.
Men skulle det visa sig att större fel dyker upp inom, låt säga efter 4-5 mån.
så ska säljaren stå för dessa reparationer.....
Det kan väl inte missuppfattas? :confused:
 
Lion skrev:
Asså säljaren talar om vilka fel det är på hojen, vilket kommer att stå på köpeavtalet. Och detta accepterar jag genom att skriva på avtalet.
Men skulle det visa sig att större fel dyker upp inom, låt säga efter 4-5 mån.
så ska säljaren stå för dessa reparationer.....
Det kan väl inte missuppfattas? :confused:

Missupfattas nej, men det är lättere att tvinge en forhandler att betale en reparation, än att göra det samme med en privatperson.
Om han inte vill betala är det enda du kan göra att hyra en jurist och dra säljar i rätten.
Om du inte kan tvinga ham att betala, är garantin inte mycket värt :)
 
RacerKeld skrev:
Missupfattas nej, men det är lättere att tvinge en forhandler att betale en reparation, än att göra det samme med en privatperson.
Om han inte vill betala är det enda du kan göra att hyra en jurist och dra säljar i rätten.
Om du inte kan tvinga ham att betala, är garantin inte mycket värt :)

Tack för rådet :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top