Garanti ?

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Om en firma har bytt packboxarna i framgaffeln och mindre än ett år senare så läcker dom som ett såll, är det då garanti?

Jag vet att vi på volvo har något som heter reservdelsgaranti.
Den funkar så att om man köper en del och byter den själv och så går den sönder inom ett år så kan man boka tid på verkstaden och få den utbytt gratis.

Men hur e det i detta läge?
Fick nämligen nerslag på besiktingen i går mycket irriterande :huvet

Tror inte du får det bytt gratis tyvärr.. Normalt är det 3 månaders garanti på verkstadsjobb

Kontakta firman och med ett vänligt men krävande brev, går det så går det... värt ett försök iaf.. lycka till

risken finns att de säger att du har varit oförsiktig osv... men hävda din rätt :tummenupp

silverbird skrev:
2159581 Kontakta firman och med ett vänligt men krävande brev, går det så går det... värt ett försök iaf.. lycka till

risken finns att de säger att du har varit oförsiktig osv... men hävda din rätt :tummenupp

I detta fall så har ju firman bytt grejorna.

Men e det inte garanti på packboxarna?

asså det kan det nog vara... men finns det inte en möjlighet att de var fel insatta kanske??... men vilket fall bör du kontakta firman som bytte.... för de borde stå för det, de får visa litta goodwill

Är det inte 12 månader på delar enl. konsumentköplagen?

Är det vanligt att p-boxarna läcker på thundercat kanske?

Cyberdog skrev:
2159692 Är det inte 12 månader på delar enl. konsumentköplagen?

Kan ju hända att det är dina gaffelben som är dåliga pga stenskott mm vilket gör att packboxarna tar slut fort.

slangarn skrev:
2159698 Kan ju hända att det är dina gaffelben som är dåliga pga stenskott mm vilket gör att packboxarna tar slut fort.

Dom e också bytta för minder än ett år sen

Kör som någon föregående talare sa, brev.

Kontakta dem först per telefon och förklara läget. Låt inte för ansträngd utan ring bara för att se hur de resonerar typ. Vill de inte ge dig hjälp går du vidare med en skrivelse till dem. Då har de något de måste behandla lixom, och de måste även välja sina uttalanden rätt :)

Sen får man ta det därifrån. Du får givetvis kolla vad som gäller enligt lagen (sen årsskiftet är det 3 års grundgaranti för konsumenter, innan var det två, men jag är osäker på hur det appliceras här?).

Kortfattat skall man inte ge sig, utan föra en snygg o vettig dialog med dem.

det där me konsumentlagen kan vara lite lurgt.... det finns nämligen en massa undantag för det, oftast står det vad som gäller på kvittot, som det så fint står min företags ekonomi bok, Konsumentköplagen skyddar konsumenter om säljaren inte uppfyller AVTALADE vilkor om leveranstider, varans skick... bla bla bla.. men som sagt kolla kvittot, ofta står där att garanti inte gäller för tex, elektroniska apparater.. osv

men det skadar ingen ar ta kontakt me dem

lycka till

Jag är inte expert på vad som gäller, men här är i alla fall mina synpunkter.

Normalt brukar garantitiden för ett verkstadsarbete vara tre månader.
Garantin på reservdelar brukar vara längre, men detta gäller inte slitdelar.

@Cyberdog: Att gaffelbenen är bytta innebär inte att de är felfria.
Varför byttes de? Byttes ytterbenen också?

/Johan

Jag kan svara på det eftersom det var min hoj när den var inlämnad... dom byttes eftersom jag halkat olykligt på ett brunnslock i regn o bockat dom(i 30km/h... kände mig inte så lite dum..). som jag minns bytte dom bara dom undre gaffelbenen o packboxarna... fick vänta en evighet på att sakerna skulle komma hem till verkstan, o sen tog dom grymt saftigt betalt för det hela. detta var i september/oktober om jag inte minns totalt fel...

Den har väl en vanlig teleskopgaffel, inte en usd?
Det var underbenen som fick sig en knäck och byttes?

Underbenen brukar vara hållbarare än innerbenen...

Nåväl, om allt är rakt och OK gissar jag på felvända packboxar och/eller för mycket gaffelolja.

/Johan

Har ringt idag iaf men han lät ju inte allt för entusiastisk så vi får se, men jag har kollat med en polare som e mc-mek vad han vill ha för att byta dessa.

Tror nästan att det tar mer tid att bråka med dom än att låta nån som kan göra det.

Enl. kvitto så är det gjort 2005-08-26
Saker som e bytta

Gaffelben innre 2st 4TV-23110-0
p-box 2st
u styrkrona 1st 4TV-23340-00
olja 1st
Lager 1st 93332-00008

Hur kör du då? Du har alltså inte orsakat extra hårt slitage som att åka på bakhjulet och sånt? Annars så skulle jag gissa att dina gaffelben har skador om packboxarna inte håller mer än ett år. Har du inspekterat benen noga?

RR_Jonas skrev:
2162282 Hur kör du då? Du har alltså inte orsakat extra hårt slitage som att åka på bakhjulet och sånt? Annars så skulle jag gissa att dina gaffelben har skador om packboxarna inte håller mer än ett år. Har du inspekterat benen noga?

LÄS HELA TRÅDEN :) så får du svar på dina frågor

Dessutom så har jag inte kortet ännu så nej jag kan inte köra på bakhjul m.m

Last edited:
Cyberdog skrev:
2162286 LÄS HELA TRÅDEN :) så får du svar på dina frågor

Dessutom så har jag inte kortet ännu så nej jag kan inte köra på bakhjul m.m

Jo, gjorde faktiskt det. Men du skriver inte om du har kollat ifall de nya benen har fått skador. Men eftersom du inte har körkort så antar jag att du inte har kört något med hojen sen benen blev bytta och därför så borde de inte finnas skador på dessa.

RR_Jonas skrev:
2162534 Jo, gjorde faktiskt det. Men du skriver inte om du har kollat ifall de nya benen har fått skador. Men eftersom du inte har körkort så antar jag att du inte har kört något med hojen sen benen blev bytta och därför så borde de inte finnas skador på dessa.

Okey my bad :gnissla

Nej vad jag kan se med ögat så ser jag inga skador.

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back