Garanti på TV apparater och hur det funkar

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Håller på att kika lite på en Panasonic TH-42PV60E och var man får den för 14000kr inkl frakt med 2års garanti. Sen vill man ju slippa stoppa ner den i kartong och skicka kors och tvärs i fall den går sönder. Tänkte då att köper man på t.ex online hos On-off borde man kunna lämna in den i deras butiker.:va men inte då

Garanti
På ONOFF får du alltid 12 månaders garanti på dina produkter och dina rättigheter enligt lag påverkas inte av garantin. ONOFF Onlineshop tillämpar inskickningsservice. Serviceanmälnings-blankett hittar du här. Vill du lämna in en vara köpt på ONOFF Onlineshop i en fysisk ONOFF-butik betalar du en inlämningsavgift om 495 kronor. Vid försäkringsärende (tillköpt plusförsäkring) betalar du ingen inlämningsavgift.
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vInfoPage/61_9778?opendocument

Last edited:
Håller på att kika lite men det är inte det enklaste. Vem betalar frakten vid inskicksgaranti egentligen?

Handlar man av Netonnet är det att åka till Stockholm med TVn som gäller.
Kikade på Inwarehouse istället. Dom har butik osv. Dock endast i Stockholm. Hos dom visar det sig att det endast är 18mån garanti istället för 24mån som dom flesta andra har???
Plasma/LCD - 18 mån garanti

Nu har jag kollat med Siba. Dom säger 12mån garanti och sen ytterligare 2 år reklamationsrätt eller vad det hette. Samma pris på Internet som i butik. Rätt att lämna in TV på reparation både i butik och via posten. Verkar vettigast hitills:tummenupp

Last edited:
Farsan köpte precis en sån igår, han köpte den på siba och den kosta 13890 inklusive vägg- och ståfäste.

Teven går INTE in i en v50 eller v70 utan det krävdes en toureg och de va preciiiis att den gick in.

Håller på att kika lite men det är inte det enklaste. Vem betalar frakten vid inskicksgaranti egentligen?

Handlar man av Netonnet är det att åka till Stockholm med TVn som gäller.
Kikade på Inwarehouse istället. Dom har butik osv. Dock endast i Stockholm. Hos dom visar det sig att det endast är 18mån garanti istället för 24mån som dom flesta andra har???

Nu har jag kollat med Siba. Dom säger 12mån garanti och sen ytterligare 2 år reklamationsrätt eller vad det hette. Samma pris på Internet som i butik. Rätt att lämna in TV på reparation både i butik och via posten. Verkar vettigast hitills:tummenupp

2 månader reklamationsrätt låter snålt. Men det kanske inte är samma som konsumentgaranti, för någon av dem har nyss blivit höjd till 5 år eller dylikt.
12 månader garanti är också snålt, många erbjuder väl 24?
Expert har ju annars butiker överallt där du kan lämna in om du köper av dem. Inte billigast dock.

2 månader reklamationsrätt låter snålt. Men det kanske inte är samma som konsumentgaranti, för någon av dem har nyss blivit höjd till 5 år eller dylikt.
Expert har ju annars butiker överallt där du kan lämna in om du köper av dem. Inte billigast dock.

Så länge du är konsument och köper av en svensk handlare är det lagstadgat vilken minsta garanti du har och det går inte att förhandla bort från handlarens sida på något sätt.

Om jag inte missminner mig är det ett års garanti och två års reklamationsrätt efter det som gäller numera men jag är osäker. Kolla med Konsumentverket, www.konsumentverket.se, där finns det garanterat (inte reklamationsrätt) mer och korrekt information!

2 ÅR reklamationsrätt skrev jag.

Sen är ju frågan hur det funkar. 12månader garanti säger SIBA. Vad händer om TV bara blir svart efter 2.5år? Lagar dom den då?

Sen är ju frågan hur det funkar. 12månader garanti säger SIBA. Vad händer om TV bara blir svart efter 2.5år? Lagar dom den då?

Sorry, menade 2 år. Reklamationsrätten menade jag var höjd men jag är osäker på om det är den jag menar...
Om tv'n blir svart efter 2,5 år och du har 12 månader garanti så hjälper de dig endast om du kan bevisa att felet fanns där från det att du köpte den. Detta om det är mer än 2 års konsumentgaranti vilket jag tror att det är.

Sorry, menade 2 år. Reklamationsrätten menade jag var höjd men jag är osäker på om det är den jag menar...
Om tv'n blir svart efter 2,5 år och du har 12 månader garanti så hjälper de dig endast om du kan bevisa att felet fanns där från det att du köpte den. Detta om det är mer än 2 års konsumentgaranti vilket jag tror att det är.

Det är ju så rackarns rörigt detta. Ska dubbelkolla med Siba innan köp så hon jag pratade med verkligen sa rätt. Är ju en väldig skillnad på att bara få ett års garanti hos Siba medans flera andra ger 2år.

Och sen den här reklamationsrätten när lyckas man få igenom den egentligen?
Säg att Siba har ett års garanti. Efter 2.5 år blir TVn bara svart hur ska jag bevisa att jag inte gjort något fel och att det är TVns "fel" så att säga? Verkar väldigt luddigt detta och jag gissar på att t.ex jättarna som Siba skiter fullständigt i detta och går stenhårt på ett års garanti.

Last edited:

Då ska vi reda ut detta:

Enl. konsumentköplagen gäller:

6 månader garanti och tre år reklamationsrätt. De flesta affärer väljer dock att ge konsumenterna 1 års garanti.

Vad är skilnaden på garanti och reklamationsrätt?
Skillnanden i stora drag är att vid garanti är det säljaren som ska påvisa att det inte var fel på den från början och stå för kostnaderna om det var det. Vid reklamationsrätt ska kunden bevisa att det var fel på den från början. Vidare har man även rätt att reklamera (läs häva köpet) en vara som varit inne på service tre gånger för samma fel (under reklamationstiden).

Oftas är det mycket svårt att bevisa detta (scenario 2) så man brukar överlåta detta till en auktoriserad verkstad så de kan göra bedömningen.

Om man köper varan på företaget, är det köplagen som gäller (inte konsumentköplagen) vilken är mycket hårdere.

Last edited:
Så fort du vill ha något från dem så blir du rövknullad, precis som när du betalar dyrt för en försäkring som du sedan inte får ut några pengar av.
Så reklamationsrätten kan du nog be dem köra upp någonstans.
Själv köpte jag en tv för 14k för många år sedan nu (32"crt) som jag lämnade in då den var dålig. Efter service är den likadan och nu står den bara och samlar damm. Men då jag har lämnat in den pga ett fel som har funnits från början (udner garantiperiod) så kan jag fortfarande få tillbaka pengarna så här 5 år senare då jag förlängde garantin.
Så fort jag hittar garantipappret så lämnar jag in skiten, den tar ju bara plats.
Så mitt tips är att faktiskt gå på deras erbjudande om förlängd garanti.

Edit/ Santo, är det färska uppgifter du kommer med? Enligt obekräftade uppgifter så är reklamationstiden höjd men garanti densamma. Jag hittar inget om det.

Så fort du vill ha något från dem så blir du rövknullad, precis som när du betalar dyrt för en försäkring som du sedan inte får ut några pengar av.
Så reklamationsrätten kan du nog be dem köra upp någonstans.
Själv köpte jag en tv för 14k för många år sedan nu (32"crt) som jag lämnade in då den var dålig. Efter service är den likadan och nu står den bara och samlar damm. Men då jag har lämnat in den pga ett fel som har funnits från början (udner garantiperiod) så kan jag fortfarande få tillbaka pengarna så här 5 år senare då jag förlängde garantin.
Så fort jag hittar garantipappret så lämnar jag in skiten, den tar ju bara plats.
Så mitt tips är att faktiskt gå på deras erbjudande om förlängd garanti.

Edit/ Santo, är det färska uppgifter du kommer med? Enligt obekräftade uppgifter så är reklamationstiden höjd men garanti densamma. Jag hittar inget om det.

Jag jobbade med skiten i 5 år. Som tur e har jag slutat den branschen för det var för mycket sunk.

Edit: Konsumentköplagen

Last edited:
Då ska vi reda ut detta:

Enl. konsumentköplagen gäller:

6 månader garanti och tre år reklamationsrätt. De flesta affärer väljer dock att ge konsumenterna 1 års garanti.

Vad är skilnaden på garanti och reklamationsrätt?
Skillnanden i stora drag är att vid garanti är det säljaren som ska påvisa att det inte var fel på den från början och stå för kostnaderna om det var det. Vid reklamationsrätt ska kunden bevisa att det var fel på den från början. Vidare har man även rätt att reklamera (läs häva köpet) en vara som varit inne på service tre gånger för samma fel (under reklamationstiden).

Oftas är det mycket svårt att bevisa detta (scenario 2) så man brukar överlåta detta till en auktoriserad verkstad så de kan göra bedömningen.

Om man köper varan på företaget, är det köplagen som gäller (inte konsumentköplagen) vilken är mycket hårdere.

Ordning på dig :tummenupp
Så man kan kort och gott säga att reklamationsrätt inte är värt något när det väl gäller? Inget man kan lita på iaf.

Nu ska jag dubbelkolla med Siba om det bara är ett års garanti där. I så fall handlar jag inte av dom.

T.ex Netonnet ger två års garanti och det anser jag vara värt en hel del. Får väl stå ut med att köra TVn till Stockholm och den skulle paja. (vill man skicka så antar jag dom står för frakten??)
5. Garanti
NetOnNet säljer alla produkter med minst två års garanti, utom telefoni, datorprodukter och bärbart ljud som säljs med ett års garanti. Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden.
Förutom ovanstående garantitid och funktionsfelsgaranti på LCD & Plasma skärmar/tv-apparater gäller följande garanti på pixlar. När det gäller t ex handhavande fel eller felinställd produkt debiterar våra serviceverkstäder dig undersökningskostnaden samt eventuella frakter. Detta gäller även i de fall de/vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten utan skriftligt godkännande ifrån NetOnNet.

Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder rikstäckande service för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande. För utnyttjande av garanti Service & Garanti

Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta ska sitta på utsidan av förpackningen i en plastficka, alternativt ligga i förpackningen. Förvara dokumentet väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt.

T.ex Hembiobutiken har också två års garanti
http://www.hembiobutiken.se/kopvillkor.asp#6
6. Garantier
Hembiobutiken ger en bättre garanti än den som anges i Konsumentköplagen.
Alla produkter vi säljer har 2 års garanti (undantaget är förbrukningsvaror som tex lampor till en projektor där tillverkarnas garantitid gäller).
Detta innebär att fel som uppstår inom 24 månader och fanns vid leveransen (dvs fabrikationsfel) åtgärdas kostnadsfritt för kunden av Hembiobutiken. Hembiobutiken har rätt att reparera produkten tre(3) gånger eller byta den mot en ny av samma modell.

För plasma och LCD-skärmar (kategorin TV-Apparater under Produkter) gäller tillverkarnas pixelpolicy.

Klart du ska köpa den av mig :)
Får du problem med TV:n under garanti eller reklamationstiden så står vi för alla kostnader inklusive frakt till och från reparationen :tummenupp

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=115780
(Frakt till dörren ingår i priset!)

Ja nu när du säger det. Passar ju perfekt du var ju skyldig mig en 50" eller var det 52" plasma sen förut ju :D ska jag leta på tråden åt dig? Nöjer mig med 42" nu. ;)

Pm kommer strax, har några frågor.

Ar det inte som i Norge att det ar 5 års garanti på produkter som ar gjort for at fungera i mera an 5år? inte walkman,mobil och andra småsaker men tv kylskåp m m..

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026