Garanti fråga - begököpsgaranti/tillverkargaranti

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Köpte en hoj i höstas och fick 6mån beggaranti från handlaren men Yamaha har la 5år fabriksgaranti också

Det är en 2008 och nu har bakstöten för fan lagt av efter knappt 3000 mil.

Fan va de gungar:hihi:3freak - man blir ju galen - dämpningen är ju puts väck:näsblod

Hur funkar de - köpt på Yamahacenter

Är inte Yamahas garanti knuten till serviceboken som alla andras , isåfall måste den vara servad och stämplad enligt bok av en auktoriserad Yamaha verkstad

//Edit men vänd dig till där du köpte hojjen först och se om dom kan lösa problemet

Last edited:
Yamahagaranti gäller under förutsättningen att den är 1. Servad enligt intervall 2. Servad minst en gång / år 3. Servad av aukt. Yamahaverkstad.

Saknar du någon av punkterna har du 2års konsumentgaranti.

Yamahagaranti gäller under förutsättningen att den är 1. Servad enligt intervall 2. Servad minst en gång / år 3. Servad av aukt. Yamahaverkstad.

Saknar du någon av punkterna har du 2års konsumentgaranti.

2 års konsumentgaranti gäller ej begagnade varor(man har oftast 6 månader på sig att upptäcka fel och brister som kan funnits vid köpet) , tyvärr hänvisad till handlarens egna garantier och goodwill åtaganden

men är hojjen servad(stämplad) som den skall så bör Yamaha ta dämparen på sin 5 års garanti

Fast tom yamaha måste väl inse att bakdämparens falerande inte har så mycket att göra med var servicarna är gjorda? (finns det ens nåt mer än nån kontrollpunkt av bakdämparen i servicarna?)

En service borde inte vara utav betydelse ifall stötdämparen går sönder eller ej. Skulle i så fall vara om hojen är någon mer avancerad variant med tex Öhlins rejs dämpare. Dom kräver service för att funka i längden.

Sedan vet jag inte vad Yamaha ha skrivit på deras 5 års garanti ang miltalet på hojarna? Antar att det inte är obegränsat med mil som gäller?

Jag tycker att du skall ha en ny dämpare oavsett om hojen har service bok eller inte. Särskillt om dämparen inte innefattas av en service punkt! Vad är annars Yamahas 5års garanti värd :)

En service borde inte vara utav betydelse ifall stötdämparen går sönder eller ej. Skulle i så fall vara om hojen är någon mer avancerad variant med tex Öhlins rejs dämpare. Dom kräver service för att funka i längden.

Sedan vet jag inte vad Yamaha ha skrivit på deras 5 års garanti ang miltalet på hojarna? Antar att det inte är obegränsat med mil som gäller?

Jag tycker att du skall ha en ny dämpare oavsett om hojen har service bok eller inte. Särskillt om dämparen inte innefattas av en service punkt! Vad är annars Yamahas 5års garanti värd :)

En garanti är frivillig i det här fallet. Yamaha tar "betalt" för den via årlig service. Även om stötdämparen inte påverkas av servicen eller inte så skulle inte jag som företagare bjuda på skador som uppstår efter 4 år. Det är eventuellt goodwill som gäller om serviceboken inte är ifylld.

Så här säger Yamaha:

Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad. För att garantin ska gälla måste motorcykeln eller fyrhjulingen vara privatägd och inte användas för exempelvis budkörning eller som övnings-MC vid trafikskolor. Normal förslitning och detaljer som är att betrakta som förbrukningsdetaljer, som exempelvis glödlampor, strömbrytare och kopplingslameller, omfattas inte av garantin.

Finns inget som heter konsumentgaranti.
Garanti är något som säljaren/tillverkaren frivilligt erbjuder och kan villkora precis som denne vill. 5 års garanti används nog mest som ett smart knep att knyta kunden till sina egna serviceverkstäder och har man valt att kliva av det villkoret att sköta varje service under garantiperioden enligt bok på märkesverkstad så har säljaren/tillverkaren ingen skyldighet att reparera/byta något gratis. Gäller dock inte bilar numera pga lagstiftning, MEN man läser ofta att t.ex. Audi kan ta på sig goodwillreparationer under villkor att bilen är 100% servad av deras verkstäder enligt servicebok även i sådana fall där dom kunde ha vägrat. Men hade man servat på Mekonomen istället hade man inte fått något fixat på goodwill, och det har inget att göra med om felet skulle ha påverkats av utförd service eller ej utan det handlar om att man vill gynna sina "lydiga" kunder och visa att det lönar sig att betala en massa extra tusenlappar för att byta olja på märkesverkstan....

Jag skall ta tag i det här nu o kolla men 3000 mil en bakstöt...

Det är en 2008,fullservad på Yamaha(tidigare ägare verkar t.o.m lämnat in den för tankning) och som det stod här uppe gäller 5 år motor och elkomponenter:död

Jag får förhandla , "byta själv få stöten"

Jag skall ta tag i det här nu o kolla men 3000 mil en bakstöt...

Det är en 2008,fullservad på Yamaha(tidigare ägare verkar t.o.m lämnat in den för tankning) och som det stod här uppe gäller 5 år motor och elkomponenter:död

Jag får förhandla , "byta själv få stöten"

Om det inte löser sig så går det snabbt att byta och Ebay är billigt ställe att hitta originaldämpare på. Annars finns det nog en nästan helt ny på http://www.rnmc.se/

Men om den är fullservad så borde du ha bra förhandlingsläge.

Skulle inte förvåna mig ett smack att stötdampare räknas som förslitningsdetalj. Min mor köpte en split ny Honda Accord. Efter ca 6 månader började den dra mycket mer bensin. Fel på fördelarlocket. + Fet räkning från Honda. Men går inte detta på garantin? Det är ingen garanti på fördelarlock.
Jag köpte en Yamaha moped. Efter ca 6 månader gick den inte att starta. Laddade batteriet. Bytte tändstift. Plockade av bensintanken och kollade efter skit. Gjorde ren luftrenaren och öppnade förgasaren och kollade. Fick tipset om startgas och då gick den igång. Den fick alltså dåligt med soppa när den var kall. Så med ett finger i insuget på luftrenaren så gick den att starta. Och väl varm så inga problem.
Lämnade in den på Yamaha Center I Mölndal. De höll på i 4 timmar innan de hittade felet. Bytte tändstift osv. Samma som jag. Men snabbare. Felet var chokewiren som är gjord i två delar och har en skarv vid styrhuvet. Chokewireskarven hade släppt. Gick på garantin.
Ingen kostnad för mig.

Kollar runt lite och ser att det är en svag detalj på den här hojen - många har fått nya efter 2-3k mil.

Va dåligt - värdelöst minst sagt - man vill ju inte ha original igen

Well jag får ta och åka till Yamaha me motorsågen o rista in ett uppåner vänt kors i disken och fråga varför dom monterar in skit i en bra hoj

Kollar runt lite och ser att det är en svag detalj på den här hojen - många har fått nya efter 2-3k mil.

Va dåligt - värdelöst minst sagt - man vill ju inte ha original igen

Well jag får ta och åka till Yamaha me motorsågen o rista in ett uppåner vänt kors i disken och fråga varför dom monterar in skit i en bra hoj

Ta inte sågen i handbagaget bara.

Även om stötdämparen inte påverkas av servicen eller inte så skulle inte jag som företagare bjuda på skador som uppstår efter 4 år. Det är eventuellt goodwill som gäller om serviceboken inte är ifylld.

Märkligt med tanke på att ett av de största försäljnings argumenten för Yamaha är deras långa intervaller och den "generösa" garantin. Iom lagstiftningen inom eu ang bilar och garanti tror jag nog att Svenska mc handlare snart får börja stå för vad de säger.

Men som sagt, jag skall inte klaga ang garanti och Yamaha. Jag har alltid haft bra erfarenhet då jag har kört Yamaha och haft garanti åtgärder på g :)

Är det så dyrt att fixa bakdämparen på en gatcykel att det lönar sig att göra sig obekväm hos sin handlare? Crossåkare gör sådant jämt.

Garanti respektive reklamationsrätt

Rent allmänt:
Skilj på "garanti" respektive "reklamationsrätt".

"Garanti" är ett frivilligt åtagande från säljarens sida. Garanti har inget annat stöd i lagen än att det är ett avtal mellan köpare och säljare. Garantin kan vara villkorad på olika sätt.

"Reklamationsrätt" gäller i tre år vid köp mellan konsument och näringsidkare (23 § 1 st. konsumentköplagen). Du som konsument behöver göra gällande att felet på varan fanns vid överlämnandet (även om felet visade sig senare.

Den här skillnaden är viktig. Jag tror att många tror att det är kört om ett fel på en vara visar sig efter att garantitiden gått ut. Det är det inte, om du varit normalt aktsam med varan och kan göra det sannolikt att felet var ursprungligt.

Hos Allmänna ReklamationsNämnden (ARN) finns massor med avgöranden som är vägledande om hur konsumentköplagen ska tolkas/användas.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka