Garanti för nya hojar hos Bike i Trollhättan?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kan hålla med 2Wheeldrive angående konkurs, då gäller ju inte deras egna Garanti (kontraktet)
sedan ska ju alla service göras hos dom om garantin ska gälla tro jag, men det är mest spekulationer från mig.

Inga spekulationer, det står i klartext i villkoren.

Så köper en skåning eller norrlänning någon hoj så är det i princip utan garanti.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Inga spekulationer, det står i klartext i villkoren.

Så köper en skåning eller norrlänning någon hoj så är det i princip utan garanti.

Tycker bikes garanti är ett smartdrag av dom. Man "låser fast kunden" till att serva hos dom genom att ge kunden en suverän service i form av lånehoj etc etc. Inte många hojhandlare som har den servicen.

Deras service gäller ju om du bor där och skulle du flytta från området tex till Norrland så har du ju fortfarande Suzukis garanti kvar.....fast det gissar var väl underförstått?

Har sett nåt hojföretag nånstans i södra skåne som börjat med nåt liknande, fast då 7 år. Jisses! :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
knappast att Suzuki skulle skulle sparka bakut vid en eventuell garantiåtgärd, speciellt om man i god tro köpt den som ny.

God tro på garantiärende? Är du allvarlig?
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag tror inte riktigt att du förstår vad detta handlar om... Så fort hojen blir påställd så har den 1 ägare på pappret och garantin börjar att ticka! Oavsett vad butiken säger så är det så!
När du köper den hojen blir du ägare nummer 2! Det sänker värdet på hojen.
Återigen, vad händer om butiken går i konkurs?
Jodå, jag förstår precis vad detta handlar om...

I reg.pappren står dom senaste tre ägarna namngivna. Om den första är "Bike i Trollhättan AB", så hade inte jag prutat för det. Skulle säga att man oftast räknar första ägaren som en handlare.

Sen det andra med garantin har jag svarat på förut. Bike är en stor etablerad mc-firma sen en himla massa år tillbaka. Det är inte "Nisses mototcyklar" som handlar ur ett garage på okänd plats. Lämnar Bike två års garanti från köpedatum så är det så sen.

Jag är lyckligtvis inte lika osäker av mig som du och xibalba verkar vara.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bike är en stor etablerad mc-firma sen en himla massa år tillbaka. Det är inte "Nisses mototcyklar" som handlar ur ett garage på okänd plats. Lämnar Bike två års garanti från köpedatum så är det så sen.Jag är lyckligtvis inte lika osäker av mig som du och xibalba verkar vara.

Vi pratar fabriksgaranti, inte "Non-stop servar du 1 gång om året hos oss så får 1:a ägaren "garanti" garanti".
Är inte ett dugg osäker, deras villkor står klart och tydligt, och en hoj som varit i trafik i 1 år saknar 1 års fabriksgaranti.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Satt och tittade på annonsen innan och ser nu att nägra bilder är borta, de som visade regnr. Kan det inte vara så att de har fler hojar av samma modell och just detta regnr som TS kollade på är sålt och därmed påställd. Hojen påställd 4 dagar efter att annonsen kom ut och även detta datum skrevs båda regpapprena ut. Min första tanke när jag slog hojen på transportstyrelsen. Hojen är fortfarande i trafik -Fordonsstatus:I trafik (2013-03-18)

Jag såg också bilden med regnummer tidigare och den är som sagt borta nu... de visar att de läst tråden. Tycker det känns oseriöst att de tar bort bilden med regnummer! :va
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag såg också bilden med regnummer tidigare och den är som sagt borta nu... de visar att de läst tråden. Tycker det känns oseriöst att de tar bort bilden med regnummer! :va

Snarare seriöst, Bike äger ju inte den hojen längre men har väl ett par likadana till på lager, men de får ju gärna svara på påställningsproblematiken. :tummenupp
Iofs så kan de ju ha ställt på en hoj för tidigt nångång och kunden har backat i sista sekund, men vilken fordonsnasare vill ligga ute med skatt och försäkring i onödan liksom :va
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Och hur förklarar dom Hayabusan som jag var intresserad av att köpa?
Annonserad som ny hoj med 0 mil på mätaren, Tagen i trafik 1 år tidigare! Visst kan den ha gått 0 mil för det, visst kan den vara ostartad för det. Men lik förbannat så är 1 år av den RIKTIGA Suzukigarantin borta och jag blir registrerad som ägare nummer 2. Jag vet att Jerker Axelsson kommer ihåg detta, Han återkom aldrig till mig. Om han tyckte att mitt bud var dåligt eller det att han inte visste hur han skulle förklara påställningen låter vi vara osagt:)
 
Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Vad händer om butiken går i konkurs?
Jag har ringt till både KGK Suzuki och Yamaha Sverige! Så jävla nojig är jag, och gissa vad bägge sa?...
Garantin börjar gälla från påställningsdatum, Sen spelar det ingen roll om du heter Barack Obama eller Bike Trollhättan. Samma regler gäller alla, vad butiken säger har noll betydelse. Det är inte butiken som sätter reglerna för garantierna.

Jo fast vad KGK tycker är ju en annan sak. Deras kund är ju Bike Trollhättan, inte du och jag.

Bike Trollhättan får ju då försöka balansera risk mot reward. Personligen tror jag inte dem eller några andra handlare skulle bli av med så många nya "lager/kampanjhojar" om de körde stilen mot kunderna att "jo det är en ny hoj men eftersom den ställdes på för tre år av KGK så kan du bara få 2 års garanti serru...."

Bottom line: köper jag en fabriksny hoj vill man ju ha fabriksgarantier. Hur handlaren löser detta gentemot generalagenten eller internt är deras sak.

Jag tvingas ibland sälja på mina kunder hårdvara från en stor tredjepartsleverantör med skitpissiga supportgarantier, långt ifrån dem vi måste ge mot våra slutkunder. För att det här inte ska bli en lucka i vår erbjudande så väljer vi att garantera samma support på hårdvaran som resten av vår lösning. Vi tar en viss risk men vi slipper ett "haltande" koncept som kan uppfattas som mindre attraktivt än våra konkurrenters.
 
Last edited:

SIXTEN BAPPA

Jerker Axelsson
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Trollhättan
Hoj
Lite olika
5 års Non-Stop Garanti är en frivillig utökning (för de som har köpt sin mc av oss och väljer att göra service hos oss) av fabriksgarantin som den svenska generalagenten står för. Jag har sålt mc i 22 år på företaget jag är mycket stolt över och är huvudägare på sedan -99 har under denna tiden sedan -91 levererat ca 16.500st hojar och annledningen att vi böjade utöka garantierna från 1/1 2000 är att våra kunder som köper hoj och service hos oss inte ska stå utan hoj vid tekniska fel.
Du som kund får hojen felsökt och lagad gratis MEN med den "vanliga" fabriksgarantin som du har på alla "svensksålda" står du ändå utan hoj när vädret är som finast, du och polarna ska på semester... Jag har kunder som åkt på fri låne mc nästan 500 mil helt gratis, inte varit utan hoj en enda timme. De valde oss som leverantör på mc och gjorde service hos oss.
Jag har haft leveranstider på upp till 3 månader på reservdelar flera gånger. Ni kan ju gissa vilkna månader det händer i..... NON-STOP GARANTI tar inte bort "fabriksgarantin" den har du alltid oavsett var du gör service !!!!
http://www.biketrollhattan.se/pages.php?pages_id=145
Ang garanti tid: Det som står i garantibeviset gäller, brukar räknas från första dag i trafik beroende på fabrikat.
Skulle vi lova 5år så är det 5år skulle jag lova 10år så kan jag göra det med, men då får vi själva ta hela kostnaden efter att "fabriksgarantin" har gått ut.
Annledningen på Busan var att den var hemköpt som demo men ej körd, KGK ställer normalt på demo i trafik vid lev till oss.
För er som har mer funderingar ang Fabriksgaranti, NON-STOP GARANTI, påstälda eller inte, visa reg-skylt på foto, eller något annat så finns jag på 0520-488037 eller 031-389 28 05 jerker@biktrollhattan.se

M.v.h Jerker Axelsson VD
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ang garanti tid: Det som står i garantibeviset gäller, brukar räknas från första dag i trafik beroende på fabrikat.
Skulle vi lova 5år så är det 5år skulle jag lova 10år så kan jag göra det med, men då får vi själva ta hela kostnaden efter att "fabriksgarantin" har gått ut.
Annledningen på Busan var att den var hemköpt som demo men ej körd, KGK ställer normalt på demo i trafik vid lev till oss.

Så nyskick var mer lämplig benämning än ny på busan?

Den som inte frågar om garantin på era "nya" hojar säger ni givetvis till att det saknas ett års fabriksgaranti på? :hihi
 

Mortz

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2011
Ort
Umeå
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 Såld. Suzuki Gsx-R 1000 -07
Nu har jag svarat på samma text i annan tråd också så jag tänkte jag gör likadant här eftersom denna tråd kanske är mer rätt, Suzuki har något som kallas tryghetsgaranti från och med 1/1 2003 där texten lyder:

Trygghetsgarantin gäller på landsvägsmotorcyklar, upp till 5 år från leveransdatum efter den 1/1 2003 och som är importerade av KGK Motor AB. Förutsättningen för rätt till förlängd reklamationstid är att service enligt anvisningar utförts hos auktoriserad Suzukiverkstad och att föreskrifterna i instruktionsboken följts samt att MC:n inte byggts om eller ändrats så att motorns och elektronikens förutsättningar avviker från originalutförandet."

Tittar man på Yamaha så skriver de:

Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad.

Nu ger båda texterna utrymme för tolkning då KGK säger efter leverans och Yamaha säger levererats av auktoriserad Yamaha-återförsäljare.

I mitt fall på min gixxer så fick jag svaret att garantin gäller från första brukaren och i mitt fall räknades leveransdatumet som registrerades i deras interna system, 2012-01-21 och den är tagen i trafik 2007-12-10.

Svaret fick jag av KGK.

I mitt förra svar blandade jag ihop garanti och reklamation lite granna pga. Suzukis skrivelse där de hävisar till konsumentköplagen under rubriken "garanti" och Yamaha gör skillnad på garanti och fabriksgaranti, vilket även detta är en öppen för tolkning.
 
Last edited:

TNB

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450, BMW K1300R, Yamaha XT1200Z,
Kan bara säga att när garantin på min hoj hade gått ut, så ville inte BMW fixa till felet, trots att det hade varit problem redan under
Garantitiden, men efter kontakt med Bike så kontaktade de BMW och tog på sig kostnaden för reparationen, trots att jag inte hade rätt till den förlängda 5 års garantin då jag inte hade servat hojen hos dom.
Det är riktigt snyggt av en seriös handlare, det är så man ser till att kunderna kommer tillbaka.:tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tittar man på Yamaha så skriver de:

Från 1 januari 2005 erbjuds utöver 2 års fabriksgaranti en 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda, oberoende av körsträcka. Alla Yamaha standardmotorcyklar från 250 cc och uppåt samt arbetsfyrhjulingar omfattas. Tävlingsmotorcyklar och lekfordon innefattas således inte av garantin. Garantin gäller enbart för maskiner som är levererade av auktoriserad Yamaha-återförsäljare och att underhållet sköts enligt serviceboken hos en Yamaha-verkstad.

Nu ger båda texterna utrymme för tolkning då KGK säger efter leverans och Yamaha säger levererats av auktoriserad Yamaha-återförsäljare.

I mitt fall på min gixxer så fick jag svaret att garantin gäller från första brukaren och i mitt fall räknades leveransdatumet som registrerades i deras interna system, 2012-01-21 och den är tagen i trafik 2007-12-10.

Mitt inlägg från en annan tråd:

Jag vet inte hur det fungerar hos andra märken, men alla Yamaha som säljs av en auktoriserad handlare levereras med ägarhandbok, servicebok (i vilken garantin utförligt förklaras) samt ett papper som kallas garantibevis. På detta garantibevis står startdatum såväl som slutdatum för garantin. I samtliga fall som jag känner till så är startdatumet samma datum som köpedatumet. Garantibeviset skall dessutom undertecknas av säljaren såväl som köparen och då bör båda rimligen känna till vilka datum som gäller...?

Bike Trollhättan erbjuder dessutom sin så kallade NON-STOP garanti vilket innebär att du får en lånehoj om din egen hoj hamnar på verkstad. För detta krävs dock att samtliga servicar utförs hos dem själva.
 
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top