Garanti eller maskinskadeförsäkring,

Charlieboi

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2014
Ort
Huddinge, Storckholm
Hoj
2011 Yamaha XT660Z Tenere
Jag blev så sugen nu på våren på den nya CFMOTO 450 MT. Men jag vet ju också att jag i min livssituation kör ca 150 mil om året. När man köper en fabriksny hoj så har man 5 års garanti, najs! men till ett pris. Jag mailade återförsäljaren och ber om kostnaderna för detta:

Första servicen ska göras vid 6 mån eller 100 mil. 3,995:-
Sen löpande intervall på nästkommande 12 månader / 1000 mil. 4,995:-
Nästa stora service kommer vid 3000 mil och då är det ventiljustering som kostar 6,495:-

Så de första 5 åren kommer det att tillkomma kostnad om 29000kr för, i mitt fall, ca 800 mil körning. Annars gäller inte garantin.

Men då till min fundering, kan man skippa dessa servicar och tappa garantin och istället spara de där 29000kr och lägga på hojkontot för oförutsedda utgifter.
Hur mycket mer täcker en garantin på min lågmilare än vad säg Svedeas maskinskadeförsäkring t.ex.? Jag fattar att det är självrisk och så men det kan man då ta från hojkontot isåfall.

Hur mycket av garantin är återförsäljarens försök till att förlänga sin intäkt? Har man en lagstadgad fabriksgaranti oavsett återförsäljaren, och kräver den service varje år oavsett mil? Jag har lite svårt att tänka mig det.
Vad tror ni?
 
Jag blev så sugen nu på våren på den nya CFMOTO 450 MT. Men jag vet ju också att jag i min livssituation kör ca 150 mil om året. När man köper en fabriksny hoj så har man 5 års garanti, najs! men till ett pris. Jag mailade återförsäljaren och ber om kostnaderna för detta:

Första servicen ska göras vid 6 mån eller 100 mil. 3,995:-
Sen löpande intervall på nästkommande 12 månader / 1000 mil. 4,995:-
Nästa stora service kommer vid 3000 mil och då är det ventiljustering som kostar 6,495:-

Så de första 5 åren kommer det att tillkomma kostnad om 29000kr för, i mitt fall, ca 800 mil körning. Annars gäller inte garantin.

Men då till min fundering, kan man skippa dessa servicar och tappa garantin och istället spara de där 29000kr och lägga på hojkontot för oförutsedda utgifter.
Hur mycket mer täcker en garantin på min lågmilare än vad säg Svedeas maskinskadeförsäkring t.ex.? Jag fattar att det är självrisk och så men det kan man då ta från hojkontot isåfall.

Hur mycket av garantin är återförsäljarens försök till att förlänga sin intäkt? Har man en lagstadgad fabriksgaranti oavsett återförsäljaren, och kräver den service varje år oavsett mil? Jag har lite svårt att tänka mig det.
Vad tror ni?
Du kanske kan be någon fristående verkstad sköta servicen enligt plan? Det brukar bli billigare och då kan du sannolikt sova gott om natten ändå. Två års garanti har du oavsett enligt lag.
Annars bit i det sura äpplet och slanta upp.
 
I ditt fall blir väl bara 100 & 1000 mil servicen om du kör 150mil om året...
Sen upphör ändå 5 års garantin & då kan du väl lämna in hojen för service på fristående verkstad som nån nämnde ovan...:va
 
I ditt fall blir väl bara 100 & 1000 mil servicen om du kör 150mil om året...
Sen upphör ändå 5 års garantin & då kan du väl lämna in hojen för service på fristående verkstad som nån nämnde ovan...:va
Jag tror jag kanske var otydlig, Återförsäljaren kräver då att man lämnar in på årlig service oavsett om den gått 3 mil eller 2000 mil, för att behålla 5års-garantin.

Kanske borde man titta lite på vilket märke man nu köper och deras kvalitet. CFMOTO är etablerade nu, men frågan är ju om de håller japansk nivå. Kanske ska kolla CFMOTO-tråden här på Sporthoj.
 
Last edited:
Gäller maskinskadeförsäkringen om du inte har servat hojen enligt tillverkarens föreskrifter?
Föreskrifterna ska följas absolut, det säger jag inget om. Det jag ifrågasätter är att lämna in på årsservice oavsett mil och betala 5000kr om året för att behålla återförsäljarens garanti.

Jag läste i en tidigare tråd där författaren ringt Svedea och fått infon att om man gjort service själv så blev självrisken 50% högre på ett eventuellt maskinskadeärende.
 
Enklast är väl köpa en Japansk begagnad motsvarande hoj. Då kan du göra precis den service som du tycker behövs själv. CFMOTO har väl hitills mest synts i Sverige som underleverantör till KTM av bland annat motorer om jag fattat det rätt.
 
Lägg på 5 år helförsäkring versus trafik. Lägg på service hemma mot service på verkstad. Då har du "i princip" sparat ihop till en ny CFMOTO. Generellt sett är folk överförsäkrade i Sverige. Detta gäller så klart inte de som tar åt sig av detta konstaterande.
 
Du har nog en poäng i att inte bry sig om fabriksgarantin. Den är behäftad med så många villkor att den nästan är värdelös ändå. Byter du avgassystem gäller den inte. Har du missat servicetillfällena my med typ tio mil gäller den inte. Har du använt fel olja så gäller den inte. Dessutom, hur vanligt är det att en ny hoj rasar nuförtiden?

Jag köpte ny hoj 2022, gjorde 100-milaservice hos auktoriserad återförsäljare i juli 2022 samt även årsservice under vintern 23/24. I praktiken är nog min garanti redan förbrukad och kommer framgent att göra servicen själv. Kanske att jag lämnar in för desmo-service vid 3000 mil dock, men har ett tag kvar tills dess då jag bara kör ca 600 mil/år.
 
Om jag tänker rätt, så har du full garanti i 23 månader om du servar den en gång.
Rena tillverkningsfel bör ha dykit upp på den tiden.... En tanke bara
 
Du kanske kan be någon fristående verkstad sköta servicen enligt plan? Det brukar bli billigare och då kan du sannolikt sova gott om natten ändå. Två års garanti har du oavsett enligt lag.
Annars bit i det sura äpplet och slanta upp.
Tror du blandar ihop garanti med reklamationsrätt men i övrigt ett sunt utlåtande…
 
Föreskrifterna ska följas absolut, det säger jag inget om. Det jag ifrågasätter är att lämna in på årsservice oavsett mil och betala 5000kr om året för att behålla återförsäljarens garanti.

Jag läste i en tidigare tråd där författaren ringt Svedea och fått infon att om man gjort service själv så blev självrisken 50% högre på ett eventuellt maskinskadeärende.
Texten i Svedeas villkor (saxat):
• Fabrikantens anvisningar om skötsel, underhåll och drift ska följas.
• Du ska genom dokumentation kunna styrka att tillverkarens bestämmelser om service och underhåll på motorcykeln följts och att sådant arbete är fackmannamässigt utfört.
Om du bryter mot säkerhetsföreskrifterna gäller reglerna enligt 5.3.3.

3.5.4 SJÄLVRISK Självrisken framgår av ditt försäkringsbrev. Har fordonet komplett servicehistorik hos auktoriserad märkesverkstad reduceras självrisken med 50 %

5.3.3 OM DU INTE FÖLJT SÄKERHETSFÖRESKRIFTERNA Har du åsidosatt dina förpliktelser enligt försäkringsvillkoret minskas försäkringsersättningen med ett skäligt avdrag. I vilken mån nedsättning ska ske avgörs efter vad som är skäligt med hänsyn till samtliga föreliggande omständigheter. Av betydelse är om åsidosättandet skett med uppsåt eller i annat fall graden av oaktsamhet. Hänsyn tas till om det föreligger förmildrande omständigheter eller om nedsättningen skulle bli oskäligt stor. Vid allvarliga brott mot dina förpliktelser kan ersättningen helt falla bort. Vid nedsättning tas även hänsyn till hur länge förpliktelsen åsidosatts, om egendomen är stöldbegärlig, egendomens värde, placering och exponering samt om händelsen inträffat i tätort, storstad eller på landsbygd. Avdrag görs med minst 25 %, vid allvarliga fall kan ersättning helt utebli. Avdraget kan minskas eller helt falla bort om det skulle bli oskäligt stort eller om det föreligger förmildrande omständigheter

Mao - om du mekar själv skall du ha gällande serviceschema för hojen - ordentligt ifyllt, och som sades av Steffe i andra tråden "kvitton på allt material"

Fackmannamässigt utfört - tja, du får göra som youtubers - filma när du jobbar, skulle vilja påstå att det är viktigt vid justeringar (ex. ventiler o andra spel) samt momentdragningar. Inte återanvända gamla packningar/tätningar (ex. kopparbrickan runt oljeplugg)

Om du sedan råkar ut för haveri så kommer du behöva förklara att och varför du kan göra servicen på samma sätt som en verkstad - så jobba på ett jordgolv är ingen bra idé
 
Svedea har maskinskadeförsäkring som täcker ända upp till att hojen är 14 år, hyfsat bra.
Självriken är individuell, och beror även på ålder, samt om den gar servats av auktoriserad verkstad.
Jag har 1000kr i självrisk på min Tenere, fram till att den är 6år, och sedan höjs självrisken till 3000kr.
Och självrisken halveras om den är servad på auktoriserad verkstad.
Min tolkning är att enda skillnaden om jag servar hos Yamaha, och erhåller deras 5-åriga garanti, då är självrisken noll kronor.
I övrigt verkar Svedeas maskinskada var nästan lika heltäckande.
Dock verkar inte elsystemet finnas med, som till exempel hastighetsmätare mm, och jag tror att tillverkaren har ett allmänt generösare bemötande när det gäller goodwill i dessa fall.
 
Jag tror jag kanske var otydlig, Återförsäljaren kräver då att man lämnar in på årlig service oavsett om den gått 3 mil eller 2000 mil, för att behålla 5års-garantin.

Kanske borde man titta lite på vilket märke man nu köper och deras kvalitet. CFMOTO är etablerade nu, men frågan är ju om de håller japansk nivå. Kanske ska kolla CFMOTO-tråden här på Sporthoj.

Jaså, då antar jag att de gör bara byte av olja & filter och skulle det kosta 5000kr?

Om jag var du, skulle jag nog titta på en Honda CB500X istället!!!
 
hur många trådar behöver du för samma sak???..

 
hur många trådar behöver du för samma sak???..

Ja av nån anledning blev det två då jag bytte trådkategori, men... ska vi`inte starta en till då kanske? ;-)
 
Jaså, då antar jag att de gör bara byte av olja & filter och skulle det kosta 5000kr?

Om jag var du, skulle jag nog titta på en Honda CB500X istället!!!
Ja men eller hur, det är det jag tänker. Det är för mycket pengar för så lite (onödigt?) arbete.

Jag har ögonen på CB500X också men jag känner att den inte riktigt är lika offroad som 450 MT. Men jag vet ju att folk kör offroad med den med och moddar upp den osv. Tycker det ör lite irriterande att Honda inte gjort den mer offroad när de ändå var igång. Transalp kom ju nu men det är inte samma klass ändå.
 
Enklast är väl köpa en Japansk begagnad motsvarande hoj. Då kan du göra precis den service som du tycker behövs själv. CFMOTO har väl hitills mest synts i Sverige som underleverantör till KTM av bland annat motorer om jag fattat det rätt.
Jag har en Tenere 660 2011 idag men tänkte jag skulle byta till nåt nytt. Villhöver bara CFMOTOn, behöver ju inte byta egentligten, men det var mer hypotetiskt vad som gäller det här med garanti osv.
 
Jag har en Tenere 660 2011 idag men tänkte jag skulle byta till nåt nytt. Villhöver bara CFMOTOn, behöver ju inte byta egentligten, men det var mer hypotetiskt vad som gäller det här med garanti osv.
Kör med den du har så den inte bekar ihop. Hojar ska rulla. Ge den nåt kul, ett tufft auspuffanlage eller pinuppor på tanken men ffa; KÖR!
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top