Garanti - dåligt skött service

Racehojar har väl ingen garanti alls att tala om....
ett par veckor kanske ? Handlar väl mycket om good will!?!?!?!

ktm 640 hade 1 år
min 625 några månder som exempel
en husa eller dylikt....det beror nog på fall till fall

Är MC-handlare undantagna Konsumentköplagen?

"Under de första sex månaderna är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det måste du bevisa att det fanns från början."

Som konsument har man rätt att reklamera en vara upp till 2 år efter inköpet.
Naturligtvis handlar det i slutändan om good will, för en handlare kan ju alltid hävda av påstådd erfarenhet att just det felet som du fått på din hoj skett pga yttre åverkan och så är tjafset igång...

Mycke bra fråga....jag vet inte !

Men antar att det blir nån slags ord mot ord situatuion när motorblocket sprack efter 5 mån....hmmm....

"Under de första sex månaderna är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Efter det måste du bevisa att det fanns från början."

Som konsument har man rätt att reklamera en vara upp till 2 år efter inköpet.
Naturligtvis handlar det i slutändan om good will, för en handlare kan ju alltid hävda av påstådd erfarenhet att just det felet som du fått på din hoj skett pga yttre åverkan och så är tjafset igång...

för en handlare kan ju alltid hävda av påstådd erfarenhet att just det felet som du fått på din hoj skett pga yttre åverkan och så är tjafset igång...

Så fort du pillat loss strypningarna bak i ljuddämparna på din 525:a så är garantin förbrukad. Detsamma gäller med de allra flesta produkter - det sitter t.ex. sigill i elektronikprodukter som inte får brytas om garantin ska gälla osv.

Grejjen är att de allra flesta räsermotarder säljs väl utan strypningarna och då har man redan förbrukat garantin. Vill man tjacka en med full garanti får man nog säga till så att försäljaren inte pillar på bågen innan. När jag köpte min 625:a sa de till innan jag ens kom dit och tittade att de tagit bort strypningarna och att garantin endast skulle vara sex månader p.g.a. det. Jag accepterade och skrev på köpekontraktet.

Hur ofta fanns felet från början när man står där med rasad motor?

*/ ?>
Back