garanti åtgärder ...

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
ni som har hojar med garanti ... "brukar" det uppstå fel med nya hojar som man får åtgärdat på garanti? skall, som säkert alla vet med mitt eviga tjatande, köpa hoj till våren och vill veta om man vågar köpa hoj långt iväg. för om garanti fel uppstår så hänvisas man till återförsäljaren.
 
Det "brukar" väl kunna vara smågrejor som ska åtgärdas ibland. Stödkontakter som ska sitta med ny typ av bult, styrlager som ska bytas ut, kopplingskorgar som spricker, etc. ZX10-R hade ju en återkallelse för byte av framfälg, till exempel. Men det är inga problem, har du köpt en importhoj så fixar importfirman detta. Om de är seriösa, vill säga.
 
jo det förstås .. men om firman ligger uppe i mellansverige så är det inte så kul att åka så längt för garanti åtgärder. kanske får handla hoj i sverige och lokalt för enkelhetens skull då.
 
är det en ny hoj så ska det inte spelanågon roll. är hojen ny så har du samma garantier om du köpt den i sverige som om du köpt den i egypten.
Det är tillverkaren som står för garantin. så det ska nog inte vara nått problem.
 
nasholm82 skrev:
är det en ny hoj så ska det inte spelanågon roll. är hojen ny så har du samma garantier om du köpt den i sverige som om du köpt den i egypten.
Det är tillverkaren som står för garantin. så det ska nog inte vara nått problem.
men enligt kawasaki sverige så om hojen är köpt i tyskland så är det återförsäljaren i då tyskland som jag skall vända mig till vid eventuella garanti åtgärder. tycker också att det borde finnas någon sorts europa garanti så om jag har köpt hojen i tyskland kan jag ändå lämna in den i sverige ...
 
Det bör ju vara så.. För alla fordon e ju inte tillverkade i severige så dom imprtreas ju också.
Man kanske måste ta kontakt med det stället som den importeras från men man ska inte behöva fara dit för att garantin ska gälla.
 
nasholm82 skrev:
Det bör ju vara så.. För alla fordon e ju inte tillverkade i severige så dom imprtreas ju också.
Man kanske måste ta kontakt med det stället som den importeras från men man ska inte behöva fara dit för att garantin ska gälla.
håller med ... skall ringa till kawa sverige igen för att kolla ännu en gång.
 
Kawasaki Sverige tar inget ansvar för cyklar som de inte importerat. Har du köpt hojen hos MC-kompaniet eller whatever så är det dom som sköter garantiåtagandena.

Edit: MC-kompaniets finstilta:

Garanti ? är en fråga vi ofta får. I stort sett så är skillnaden med att köpa hojen av en icke parallellimporterande handlare och av oss: En hoj som inte är parallellimporterad har 2 års Euro wide garanti. Garantin på våra hojar kan endast åtgärdas via oss. Det betyder att service och liknande kan utföras av din lokale mc-handlare men garantifel måste åtgärdas via oss. Enklare fel kan i många fall lösas på distans. Här följer texten som finns i det garantibevis som levereras med varje ny hoj från oss :

Garantiåtaganden

§ 1. Tillämpningsområde
Köpare som köpt fordonet för eget bruk har vid fel som omfattas av garantin rätt att göra de påföljder gällande mot säljaren som anges i Konsumentköplagen (1990:932).
Konsumentköplagen innebär bl.a. att konsument har rätt att upp till två år efter fordonets leveransdag åberopa fel enligt denna lag.
Konsumentköplagen ger köparen ingen rätt till ersättning för ev. förlust i näringsverksamhet. Vad avser garantiåtgärd kan sådan endast utföras av säljaren d.v.s. MC-kompaniet AB eller av dem anvisad verkstad.

§ 2. Garantins omfattning
Säljaren ansvarar för fel som föreligger redan vid leveransen eller som uppkommer under garantitiden.
Säljaren ansvarar ej för fel som säljaren kan göra sannolikt beror på :
# Att fordonet ej skötts enligt tillverkarens föreskrifter, t.ex. att oljebyte och service utförts på rätt sätt och vid rätt tid eller körsträcka.
# Att fordonet använts för tävling, tävlingsträning eller blivit överbelastat.
# Att fordonet byggts om eller ändrats.
# Att fordonet varit utsatt för trafikolycka eller annan åverkan.
# Att fordonet utsatts för vanvård.
# Att reparation och service utförts av annan än dokumenterat kunnig verkstad som haft tillräcklig erfarenhet av dylika arbeten.
# Att vinterförvaring ej utförts på korrekt sätt.
Som fel betraktas ej :
Eventuella justeringsåtgärder som kan erfodras före eller i samband med första servicen.
Normal åtgång av förbrukningsdetaljer och normal förslitning.

§ 3. Reklamationer
Om köparen vill påtala fel skall säljaren meddelas om detta inom en skälig tid, normalt inom 15 dagar, efter det att felet upptäckts.

§ 4. Avhjälpande av fel
Säljaren bestämmer lämpligast åtgärd för att avhjälpa fel på fordonet. Avhjälpande enligt garantin skall ske inom skälig tid efter reklamation skett och att fordonet lämnats. Reparation skall ske utan kostnad eller större olägenhet för köparen. Vid bestämmande av vad som anses som skälig tid bör man ta hänsyn till köparens behov av fordonet, felets svårighetsgrad, omfattning och svårigheten att fastställa felet.

§ 5. Meningsskiljaktigheter
Ev. tvist gällande tolkning och/eller tillämpning av dessa bestämmelser, skall köpare och säljare i första hand lösa genom överenskommelse. Kan sådan överenskommelse ej ske kan köparen vända sig till den kommunala konsumentvägledningen och/eller få sitt ärende prövat hos Allmänna reklamationsnämnden.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top