Garantiåtgärd på sprickande TL1000S-ram, vilken verkstad?

ZpiX

"Bwäh! Raktframracing är ändå gay..."
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg FS650 ´04, KTM 640 LC4 '02, Suzuki TL1000S '99, Aprilia RS250 '97
Har till fasa upptäckt att min garantiåtgärdade TLS-ram har börjat spricka igen, framme vid styrkronorna. Förra ägaren har fått detta åtgärdat på garantin från Suzuki. Men som sagt var, har nu sett att sprickan har kommit tillbaka.

Har snackat med KGK och dom säger att jag ska kontakta en serviceverkstad för att få det åtgärdat.

Frågan är bara var och vilken? Han sa att jag skulle höra med MB Racing men då jag har fått lite neg. feedback ifrån folk som har haft med dom att göra så är jag tveksam. "Din MC" här utanför sthlm har jag inte haft så mycket att göra med då dom är relativt nystartade, bara handlat lite småprylar men fått trevlig service från dem än så länge.

Är det någon som haft hojen på service där och har något att säga om dom? Bu eller Bä?

... eller vem annars? Någa rekomendationer?

Nej, asså... TL1000S har inga problem med sprickande ramar. Det är bara en illusion. Har jag hört.

Då får jag ta min illusionsspricka och laga den med min illusionssvets. Tänk att det var så enkelt. :rolleyes:

Din MC är för övrigt trevliga gossar. Har inte hört nåt ofördelaktigt om dom.

Jäkla aphoj...

Pga. att det är en tyskhoj vägrar Suzuki befatta sig med den, vill jag få den åtgärdad måste jag betala allt själv. TROTS att det är en garantiåtgärd. Visst, kan förstå dom... men ändå inte. Dom har tillverkat en undermålig produkt, dom erkänner det, dom åtgärdar felet. Men om jag köpt hojen i ett annat land så gäller det helt plötsligt inte längre.

Men... stööön.

.... bygger cross-cart av den istället...

Nå'n som är duktig att svetsa aluminium?

/edit
Killen på Din MC var hjälpsam och försökte så gott han kunde, men dom är ju styrda av Suzuki när det gäller sådana här saker.

Tja! Johan är en duktig jävel på att svetsa aluminium ring honom på 070 2125986 så skall det lösa sig! han finns i kista!
hälsa från mig!

ZpiX skrev:
Jäkla aphoj...

Pga. att det är en tyskhoj vägrar Suzuki befatta sig med den, vill jag få den åtgärdad måste jag betala allt själv. TROTS att det är en garantiåtgärd. Visst, kan förstå dom... men ändå inte. Dom har tillverkat en undermålig produkt, dom erkänner det, dom åtgärdar felet. Men om jag köpt hojen i ett annat land så gäller det helt plötsligt inte längre.

Men... stööön.

/edit
Killen på Din MC var hjälpsam och försökte så gott han kunde, men dom är ju styrda av Suzuki när det gäller sådana här saker.

Mcbudet skrev:
Tja! Johan är en duktig jävel på att svetsa aluminium ring honom på 070 2125986 så skall det lösa sig! han finns i kista!
hälsa från mig!

Tackar tackar... Snackade just med honom på telefonen och jag ska maila över lite bilder på skadan. Han sa att det nog inte skulle vara några problem.

Bjuder på en pils nästa gång vi ses som "hittelön" ... :tummenupp

ZpiX skrev:
Jäkla aphoj...

Men... stööön.

/edit

Det där låter som skitsnack!
Ta kontakt med Suzuki Japan och fråga dem om hur du ska göra när din lokala (KGK) importör inte vill laga din hoj.
Suzuki valde denna strategin istället för att återkalla alla TLS'er. Har aldrig hört att någon haft problem tidigare ens med importerade hojar.

Glöm inte ge dem fullständig uppgifter om vilka som är den lokala distributören(KGK). De skulle inte skada om de blev av med agenturen, för de är fan skit dåliga.
Tyvärr nästan så dåliga att man funderar på att köpa annat än Suzuki bara för den totalt värdelösa importören.

PutteLiten skrev:
Det där låter som skitsnack!
Ta kontakt med Suzuki Japan och fråga dem om hur du ska göra när din lokala (KGK) importör inte vill laga din hoj.

Tackar!

Jag pratade först med KGK (tror att det var Peter Sjölander) och han sa att jag skulle kontakta en återförsäljare av Suzuki. Vad som inte nämndes då var att det var en importhoj, så än ska vi inte hänga KGK. Det var återförsäljaren som sa att INGEN skulle vilja befatta sig med min hoj.

Han (KGK Peter )var dock inte inne nu då jag ringde tillbaka för diskutera importhojsåtgärder utan jag ska ringa tillbaks i morgon.

Men om det nu är så att KGK inte kan hitta en lösning på det här så får jag väl borsta av min Japanska och skriva ett mail till det uppgående solens land...

Japp, jag blev lite förvånad när jag läste (jag missuppfattade lite) att KGK inte skulle fixa en importhoj. Även om jag inte är en fan av KGK så fick en polare till mig fixat ett "unikt" fel på sin hoj som de tog som goodwill. Men det krävdes lite lirkande i telefonen - han skickade Pappa stor säljaren på honom... :lol

Gustav1 skrev:
Kör som folk istället, för fan.

:hej
bla bla bla... för fan.

PutteLiten skrev:
Japp, jag blev lite förvånad när jag läste (jag missuppfattade lite) att KGK inte skulle fixa en importhoj. Även om jag inte är en fan av KGK så fick en polare till mig fixat ett "unikt" fel på sin hoj som de tog som goodwill. Men det krävdes lite lirkande i telefonen - han skickade Pappa stor säljaren på honom... :lol

Ok, snackade just med Peter Sjölander på KGK. Enligt honom har Suzuki ALDRIG gått ut med att dom åtgärdar ramarna. Japan har dock vid tre tillfällen skickat nya ramar till sverige. Men på grund av att min är en direktimport så skiter dom i den. Finns inget jag kan göra, förutom att kontakta antingen Tyskland (lär hjälpa föga), eller Japan direkt.

Är det någon som har konkret info ang. detta problem med TL. Alltså sprickor i ramen bakom styrhuvudet (eller vid rotationsdämparen, där jag också har hört att det tenderar att spricka). Vill ha fakta. Är det någon som fått ramen rep. eller bytt?

Ramhelvetet

Tjena Virre.

Ska du ha ner ramen till Tyskland så är det bara att säga till så fixar jag det. Så häng inte upp dig på transporten. Eller så tar vi ett par bärs o spacklar den nån helg! :öl

ZpiX skrev:

Är det någon som har konkret info ang. detta problem med TL. Alltså sprickor i ramen bakom styrhuvudet (eller vid rotationsdämparen, där jag också har hört att det tenderar att spricka). Vill ha fakta. Är det någon som fått ramen rep. eller bytt?

Gå in på www.tlplanet.com

Där finns det folk som fått ramarna utbytta.
Vet inte exact vilka länder som de bor i, de som fått ramarna utbytta.

Jag har inte en TLS själv så jag har ju bara hört i andra hand vad som gäller.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back