Garantiärende/fabriksfel KTM

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tjing, när min lokala handlare kollade upp min Duke II genom ram# så såg
han att den borde ha fått bytt framfälg ( feltillverkat) och en åtgärdad
ram i baken (spricker vid dämpen), inget är gjort.

Problemet är att det är en 2002:a, förra ägarn har inte gjort servicarna,
garantin gick ut 2004, felmeddelandet (servicenotisen) kom 2005,
och enligt handlarna vägrar KTM åtgärda saker om servicarna inte är gjorda.

Nu till min fråga, nån som varit med om nått liknande?

Vet att hojjen är "gammal" men tycker att om en firma har goodwill på kontot så borde man iaf inte få behålla en trafikfarlig framfälg.

Servicen är väl för den delen inte på däck och ram?

:gnissla

Nja. det e ju en stunds sen det var -05(felmedelandet) o att komma nu o begära att dom(ktm) ska betala e väl kanske lite överdrivet..
Sen när inte servicarna e gjorda så tror jag inte nått fabrikat hade velat betala... surt ja visst ,men som sagt det e ju några år sen det borde ha upptäckts. sorrry min syn på det hela. Upp med plånboken o se glad ut:tummenupp

Nja. det e ju en stunds sen det var -05(felmedelandet) o att komma nu o begära att dom(ktm) ska betala e väl kanske lite överdrivet..
Sen när inte servicarna e gjorda så tror jag inte nått fabrikat hade velat betala... surt ja visst ,men som sagt det e ju några år sen det borde ha upptäckts. sorrry min syn på det hela. Upp med plånboken o se glad ut:tummenupp

Jo tror väl det är så med.. :gnissla

Men för ovanlighetens skull en billiknelse, Volvo skulle ju aldrig vänta
på att kunden lämnar in den på servicen om bilen har ett alvarligt fel?
Det går ju att meddela kund också..:va

KTM skickade säkert ut info till alla försäljarna o dom tar det med kund när hon/han kommer in med moppen på service.Nu snikade kunden på servicen o missade att få ut garantijobbet.Ibland kan det vara dyrt att vara dumsnål:gnissla .Moppen har ju funkat i 6år nu så så allvarligt fel på framfälgen verkar det ju inte vara.. Men det e klart ,nu när man vet att det kanske kan rasa så e det kanske inte så kul att ta moppen o köra en sväng.

KTM skickade säkert ut info till alla försäljarna o dom tar det med kund när hon/han kommer in med moppen på service.Nu snikade kunden på servicen o missade att få ut garantijobbet.Ibland kan det vara dyrt att vara dumsnål:gnissla .Moppen har ju funkat i 6år nu så så allvarligt fel på framfälgen verkar det ju inte vara.. Men det e klart ,nu när man vet att det kanske kan rasa så e det kanske inte så kul att ta moppen o köra en sväng.

Allvarligt fel är det ju eftersom det är fel tollerans (fälgen kan ge upp vid normal belastning)

Men jag jag håller delvis med era åsikter.. haha bara lite surt efter att precis nästan vara klar med en 6k motorreperation att hugga in på nästa dyyra post..

Men blir nog 2 mowtardfälgar till den i vinter..

Nån som sett en duke med silvriga ekerfälgar?

Ärligt talat så borde rimligtvis din fälg vara på rätt sida om toleransen iom att den levt ett antal år o om man kollar på din avartar så har du ju kört lite på slangen också o därmed haft lite nerslag o så.Men jag fattar om du e sugen på att byta nu när du vet att det kan rasa, men va fan allt kan rasa när man minst anar det .Vet du om det e fälgbanan eller navet som e kasst? eller e det gjutna fälgar på duke:n??

Last edited:
Ärligt talat så borde rimligtvis din fälg vara på rätt sida om toleransen iom att den levt ett antal år o om man kollar på din avartar så har du ju kört lite på slangen också o därmed haft lite nerslag o så.Men jag fattar om du e sugen på att byta nu när du vet att det kan rasa, men va fan allt kan rasa när man minst anar det .Vet du om det e fälgbanan eller navet som e kasst? eller e det gjutna fälgar på duke:n??

Det är gjutet.. har ju tidigare hört att 02:an är känd för dåliga fälgar så borde kollat upp den direkkt!

Den hade trots allt bara gått 1200mil när jag köpte den och vet inte när service 2 borde gjorts 2000mil?? mätarn är på 2040mil eller nått :näsblod

:)

Hmm, det e väl ganska korta service intervaller på lc4 motorerna(3-500mil)om jag inte e helt fel ute.Så du borde vara inne på minst din 4:e service vid det här laget.Dax o serva tror jag:D .Kolla blocket sen, kanske hittar lite (billiga ) fälgar där.

Hmm, det e väl ganska korta service intervaller på lc4 motorerna(3-500mil)om jag inte e helt fel ute.Så du borde vara inne på minst din 4:e service vid det här laget.Dax o serva tror jag:D .Kolla blocket sen, kanske hittar lite (billiga ) fälgar där.

Jojagvet att alla säger det (3-500mil) men enligt instruktionsboken är det 1000mil, på de riktiga servicarna (inte byta olja, filter).. Ändrats?

Har i princip en ny motor efter jag repat klart så nästa service blir i vinter (sprängde ju motorblock etc i första veckan av maj) :D

Har en -03 950 Adventure där ett garantijobb på bakbromsen inte är gjord.

När jag kollade med Bike i Trollhättan så trodde dom inte att det var några problem att få det på goodwill, så länge återkallningen finns kvar på KTM's åf-sida så gäller garanti/goodwill på det, enligt verkstan.

Så hör efter med Bike innan du ger upp.

/j

Har en -03 950 Adventure där ett garantijobb på bakbromsen inte är gjord.

När jag kollade med Bike i Trollhättan så trodde dom inte att det var några problem att få det på goodwill, så länge återkallningen finns kvar på KTM's åf-sida så gäller garanti/goodwill på det, enligt verkstan.

Så hör efter med Bike innan du ger upp.

/j

Problemet e nog att man har struntat i servicearna o då brukar inte nått fabrikat var särskilt sugen på o betala nån garanti grej.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra