garagevändning

dim

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
hornet 900, vtr 1000
Kan ngn "expert" redovisa tekniken, ingen lutning, långsamt som f.n, bakbroms eller.....kör tydligen för fort och lutar för mkt..tycker det går jättelångsamt... :confused:
gärna utförlig beskrivning (bmw 850 R)
 
Koplingen halvt indragen, "lek" med gasen och håll emot med fotbromsen.
Å just det ändra din sitt ställning så att du är vänd åt det hållet du skall svänga.
 
dim skrev:
Kan ngn "expert" redovisa tekniken, ingen lutning, långsamt som f.n, bakbroms eller.....kör tydligen för fort och lutar för mkt..tycker det går jättelångsamt... :confused:
gärna utförlig beskrivning (bmw 850 R)


Testa att stå upp och göra den?? om du är lång är det ofta enklare, min mc lärare tippsade om det då när jag tog kortet, och det är tydligen tillåtet att stå upp! han stod upp för han va lång, men jag som är jätte kort tyckte bara att det blev jobbigt....men testa det det är värt ett försök!!!
Öva på att köra dödligt sakta på en raklinge också, det är jättebra!! man får fin balans av det, och när det går långsamt, halvera hastigheten...
 
dim skrev:
Kan ngn "expert" redovisa tekniken, ingen lutning, långsamt som f.n, bakbroms eller.....kör tydligen för fort och lutar för mkt..tycker det går jättelångsamt... :confused:
gärna utförlig beskrivning (bmw 850 R)

håll hojen rakt, fullt styrutslag, jobba med gas och koppling och bakbromsen om det börjar gå för fort, det ska gå smidigt och inte ryckigt
 
Det jag fick veta var att det ska gå ungefär i samma hastighet som man går hyfsat långsamt. Sen är det enklast (tycker jag) om man har dragläge genom vändningen och reglerar lite med fotbroms och koppling för att hålla jämn fart.

Det ska se lugnt och snyggt ut, inte komma in i fullt blås, sätta ner foten, göra en halv donut och dra ut på slangen :) (inte för jag kan det, men iaf)
 
gasa

gasa mycket, o slira på kopplingen. fast det är ju bäst om man gör det på nån annans hoj.
 
dim skrev:
Kan ngn "expert" redovisa tekniken, ingen lutning, långsamt som f.n, bakbroms eller.....kör tydligen för fort och lutar för mkt..tycker det går jättelångsamt... :confused:
gärna utförlig beskrivning (bmw 850 R)

Du har ju lätt en av världens bästa cyklar att göra garagevändning på.
Svinbra balans, men lite kinkig koppling. (Har aldrig kört just en 850 r men väl måånga mil på 1150 GS och ett fåtal 1150 r).
Sitt still, kör assakta (hm, ett eller två ord...) släpp ut kopplingen lite lite grann när du tror du skall ramla. Mycket varv gnäller dom inte om på uppkörningen så man behöver inte skämmas för det. Vrid styret fullt och titta långt bort dit du skall.
Jag blev lärd att VV vill se en rak inkörning, "kontrollerad" vändning och en rak utkörning. Just rakheten underlättas betydligt av att titta långt bort, även balansen blir bättre när man väl inser att man inte kommer att ramla bara för att man inte stirrar 2 ångström framför framhjulet.

Ut och tugga koppling nu.

//Peter
:fyllisar
 
Froven skrev:
(hm, ett eller två ord...)
Ett ord.

Mitt abolut bästa tips är att titta dit du ska, alltså ska du svänga vänster så titta rakt åt vänster, är du på väg ut så titta dit. Tittar du i backen faller du.
 
Och så ett tips som ingen här nämner, men som åtminstone jag tycker är extra viktigt.

KÄNN var du har cykeln. Arbeta med att få ned tyngdpunkten och känn hur och när du bäst hanterar cykeln. För mig, som hade rätt svettigt med just garagesvängen, löste allt sig genom att jag jobbade extra mycket med just detta.

För mig handlade det framförallt om att sänka tyngdpunkten på hojjen genom att luta sig framåt och nedåt mot tanken. Mitt recept hur det funkade för mig:

1. Dragläge, redo för att släppa upp kopplingen lite om det går för sakta i svängen (för att räta upp cykeln)

2. Lite extra grund-gas hela tiden, redo att gasa ytterligare extra i svängen för att kompensera ev. bromsning

3. Använd gärna bakbromsen ett par gånger under svängen om det skulle gå lite för snabbt. Om du har koll på samspelet gas/koppling så funkar det utmärkt, och du visar att du har koll just på detta och att balansen finns där. Du får naturligtvis inte bromsa dig igenm hela vändningen, dvs. broms/gas/broms/gas/broms/gas osv...

4. Glöm inte att hålla upp blicken (TITTA INTE NED! :D ) genom kurvan; titta dit du ska. Visst kan du klara svängen även fast du slarvar här, men det blir ju så mycket lättare...

5. Försök att inte luta cykeln genom kurvan, kör så rakt du kan.

6. Du kan även reglera balansen med höfterna och genom att flytta dig lite på sadeln.

Och ja, du tycker säkert att det går jättelångsamt (och din lärare att det går för snabbt :tummenupp ) Men det kommer...

Testa även "raketen" Det är en bra balansövning som du gör genom att du börjar med att stillastående med båda fötterna i marken känner efter var dragläget är. Nästa moment är att du snabbt drar upp båda fötterna på fotpinnarna och sedan (här måste du förstås rappa på!) släpper upp kopplingen och gasar iväg. Görden övningen typ hundra gånger. När du klarar den varje gång bör du ha lättare för garagesvängen.. Glöm bara inte att hålla upp blicken; mot horisonten. Faller blicken är du torsk i nio fall av tie

Lycka till nu och skriv gärna mer här. Vi är nyfikna.

/T
 
Som redan sagst i några inlägg så är vart du har blicken viktigt.

Tittar du ner i backen framför framdäcket kommer du aldrig runt garage svängen,fokusera blicken till utgången på svängen.
 
Hej hej,

Jag tycker så här: glöm allt om att stå upp, flytta kroppen, krypa ihop på hojen etc. Det är bara onödigt och tar koncentration från det som är viktigt.

Principen för garagevändningen är som följer: man skall krypköra runt med fullt styrutslag.

Så vad betyder då krypköra? I extrema fall betyder det att man nästan står still. Nu behöver man inte ta det riktigt så långt i början (även om det är en kul utmaning allteftersom man blir bättre :D )... Att kunna köra riktigt långsamt innebär självklart att man måste jobba med kopplingen annars dör motorn. Men vad som är ännu viktigare är att man jobbar med gasen.

Testa först mer styret rakt fram och fötterna i backen. Lägg på lite grundgas (ca 1500-2000 rpm) och sök dragläget med kopplingen, d.v.s. där motorn börjar dra. Du skall slira på kopplingen, aldrig släppa ut den helt och hållet. Upprepa detta tills det sitter i ryggmärgen: grundgas först, sedan koppling! Detta gäller alla hojar, även om twinnarna har mycket vrid på låga varv.

När du hittat dragläget behöver du bara röra kopplingen max en 1cm ut och in; släpper du ut den lite (samtidigt som du har grundgas) så börjar kopplingen slira lite och motorn att dra, drar du in kopplingen lite så slutar motorn dra. Släpp aldrig ut kopplingen helt eller dra in den helt! Dessa små rörelser runt dragläget är grunden för att kunna ta sig igenom garagevändningen enkelt och fint.

Testa nu att krypköra rakt fram. Ha fötterna på fotpinnarna och håll knäna tätt runt tanken, för att på så sätt känna balansen i hojen. När hojen vill börja tippa åt något håll, möt med lite gas+koppling (alltid gasen först och med små rörelser med kopplingen, slira runt dragläget) för att få lite mer fart (använd förstås styret vid behov...). Dutta till med bakbromsen om du vill få ner hastigheten. Använd ALDRIG frambromsen, då är risken stor att du kommer att tippa när du börjar svänga.

När du känner att det börjar funka bra att krypköra rakt fram kan du börja svänga. Här är principerna: håller hojen på att tippa innåt i svängen, så möt med lite gas och slira på kopplingen för att få lite mer fart så att hojen lyfter/rätar upp sig igen. Håller hojen däremot på att tippa utåt i svängen så dutta till med fotbromsen så kommer hojen tillbaka till neutral balans igen. Du skall alltså använda gas+koppling och fotbromsen för att hålla balansen på hojen; inte styret, inte överkroppen eller något annat. Ligg inte konstant och slira på kopplingen eller konstant med lite fotbroms; du skall hela tiden jobba med gas+koppling och broms, de skall användas när de behövs.

När du börjar svänga är blicken otroligt viktig; vrid huvudet och titta ut över axeln du svänger runt (svänger du vänster, titta ut över vänster axel). Håll blicken högt upp, på horisonten. Anledningen till det är att då märker du lättare när hojen börjar tippa och kan snabbare kompensera det med gas+koppling eller fotbroms än när du tittar ner i backen.

När du svänger, sitt rakt ovanpå hojen, fötterna på fotpinnarna och knäna tätt runt tanken. Vrid styret och håll hojen upprätt. Det är väldigt svårt att kompensera en lutande hoj med sin egen kroppsvikt. Det säger sig självt när hojen väger ca 200kg och du själv kanske 70-80. Att krypa ihop för att få lägre tyngdpunkt är bara att krångla till det tycker jag. Du tappar känslan för vad hojen har för sig.

Jobba med gas+koppling och fotbroms för att hålla balansen. Här kommer förklaringen till övningarna tidigare med små kopplingsrörelser; om du drar in kopplingen helt och hållet så hinner hojen tippa mycket längre innan du hittar dragläget igen och kan få fart och lyfta upp hojen till neutral balans; det blir en vinglig körning. Drar man in kopplingen helt är det dessutom svårare att hitta dragläget igen när man behöver det, så det är lätt hänt att man släpper ut lite för mycket i sin iver att få mer fart så att hojen skuttar till; det blir en ryckig körning. I värsta fall glömmer man dessutom gasen så att det blir mycket koppling med lite gas, d.v.s. motorstopp och vips ligger du och hojen på sidan. Så kom ihåg: små rörelser med kopplingen och alltid gasen först!

Ta små steg i taget; börja i lite vidare svängar och arbeta dig successivt ner till så snäva svängar som möjligt, d.v.s. när styrstoppet tar i. Försök hålla nere farten. Samma sak här; ta små steg.

Sedan är det som med allt annat: öva, öva, öva! Ett positiv inställning är inte fel heller; man lär sig snabbare när man tycker det är kul.

Hoppas jag fick med allt. Lycka till!

/Håkan
 
en sak

alla sa till mig att inte titta NER när ja gjorde min vändning,
men ja vet inte om det r fel på mig eller jag bara är bakvänd för jag kunde Omöjligt lära mig svängen utan att titta ner i marken o kolla på strecket man skulle vända inom :hihi

jaja till poängen, lyssna på råd, gör de som känns bäst :tummenupp
 
ebbaklasa skrev:
jag kunde Omöjligt lära mig svängen utan att titta ner i marken o kolla på strecket man skulle vända inom :hihi
Visst är det lockande att kolla på strecken. Men det finns en ordfras som tyvärr är sann: "man kommer dit man tittar". Tittar man på ett potthål hamnar man i det. Tittar man på strecken hamnar man där. Strunta i strecken och fokusera på vad som är viktigt. Lyckas du vända runt med styret mot styrstoppet löser det sig av sig självt, då kommer du innanför strecken.
 
schang skrev:
Visst är det lockande att kolla på strecken. Men det finns en ordfras som tyvärr är sann: "man kommer dit man tittar". Tittar man på ett potthål hamnar man i det. Tittar man på strecken hamnar man där. Strunta i strecken och fokusera på vad som är viktigt. Lyckas du vända runt med styret mot styrstoppet löser det sig av sig självt, då kommer du innanför strecken.


tackar igen! provade med en hoj med vanlig koppling, hag har hydraulisk, vanlig var lättare...fan..kanske bara jag som e dum i huvet
 
Dragon skrev:
Koplingen halvt indragen, "lek" med gasen och håll emot med fotbromsen.
Å just det ändra din sitt ställning så att du är vänd åt det hållet du skall svänga.
så kör jag men blev helatiden tillsagd om att det inte var tillåtet att gå på dragläge samtidigt som man höll in fotbromsen..
 
2fast4hjo skrev:
Har hört rykten om att man ska ta bort garagevändningen nästa år, någon som vet om detta är sant :va

Ja den tas bort. Något annat kommer i stället. Tydligen inte så värst lyckad enligt vad de trafiklärare jag talade med sa. Vet inget om vad som ingår.

Men jag bryr mig ju inte så mycket längre... för jag har ju mitt kort nu!!! :banana :cpparty :Rockbanan
 
Jag blir lite förvånad över att alla säger att man ska ha knarren upprätt, jag fick lära mig att luta knarren inåt och sen kompensera genom att luta kroppen utåt. Prylen är ju den att knarren får snävare vändradie (= större marginaler) om dne lutar något inåt.
Självklart ska man inte satsa på knäskrap, det brukar det kunna bli ändå innan man får kläm på´t. :D

Senaste snubben som jag övningskörde med hade en överjävlig kläm på garagevändningen. Han åkte in i "garaget", stod still några sekunder, åkte (dvs kröp fram) 1 dm, stod still en stund, åkte några centimeter till osv. "Uppkörningsmannen" sade att "jaja, du behöver ju inte överdriva". :tummenupp
Tilläggas kan att min polare har överjävligt balanssinne även på skateboard, rollerblades, cykel med mer samt att han körde upp på en Yam 650 Dragstar. Men ändå...
 
wdac skrev:
så kör jag men blev helatiden tillsagd om att det inte var tillåtet att gå på dragläge samtidigt som man höll in fotbromsen..
Då tappar du i koordinationen mellan gas, koppling och broms, vilket hela övningen faktiskt syftar till att kolla. Att man sedan klämt in övningen i ett "garage" är inte helt lyckat. Det är bl.a. därför den tas bort och ersätts av ett annat prov, tror jag.

Dessutom belastar du kopplingen mycket hårdare då och i värsta fall bränner upp lamellerna.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top