Garagevändning, kopplingsdöd?

moestberg skrev:
... Nån som vet vad jag har på min SV 650 -02? ...
Våt. Klarar garagevändningar bättre eftersom den kyls av motoroljan. En torrkoppling har bara luften runt om till kylning = kan snabbt bli kronvarm.
 
M:et skrev:
Jag skulle vara mer rädd om kåporna..... men klart kopplingen slits.
Inte en chans jag skulle låna ut min hoj för övningskörning, framförallt inte till teknikövningar :skrämd

SKulle aldrig en chans låna ut min hoj heller. Säger jag som inte ens har kortet än...
 
Jag förstår inte heller varför kopplingen och lammellerna är det stora problemen. En liten vurpa är väl 1000 ggr värre med tanke på väntetiden på reparation och krångel med förs.bolag och dyligt.

Och en sak till, lammeller är faktiskt slitdelar precis som bromsar och drivpaket. Tar de slut betyder det inte att kopplingen är sönder. De är dessutom enkla att byta själv (vilket inte lär behövas på typ 10 år)
 
Jag lånar ut mina hojjar till de som jag känner och litar på (för övningskörning/uppkörning). Koppling hit å dit, på en nyare hoj är det inte direkt så du kommer märka det efteråt. Har inte jag gjort hittills iaf.

Däremot är killen instabil sku jag klä på puckar innan han får ge sig ut med den ;)
 
moestberg skrev:
Hur bra är det att åka runt å slira på kopplingen i all evighet egentligen?
Min kompis vill låna min "nya" hoj o träna garagevändningar med. För det första är han inte särskilt säker av sig, men är det nån fara för kopplingen när man slirar så pass mycket som man gör vid garagevändningar?


Känner du dig osäker så låna inte ut den helt enkelt. Antingen så litar du på snubben eller inte...
 
men va fn om du inte tror han repar hojjen så är det väll skitsamma! ska han ersätta att handtagsgummina blir utslitna med eller???
 
oakbeach skrev:
Känner du dig osäker så låna inte ut den helt enkelt. Antingen så litar du på snubben eller inte...

Jag tänker vara med när han kör vändningarna. Jag kör upp hojen till banan så får han svänga runt där, kan inte tänka mig att han vurpar då. Bara sliter lite onödigt på min fina hoj.
Jag är lite halvlöjlig när det gäller sånt överhuvudtaget, är extremt rädd om mina saker... :rolleyes:
 
Lime skrev:
MC-skolorna byter koppling på sina hojar inför varje nytt hoj-år har jag för mig... Och de hojarna slits det lite koppling på...
Visst borde väl kopplingen slitas liiite när man övar men på skolhojarna övas det garagevändningar flera timmar om dagen, (minst) 5 dagar i veckan, så det är ingen bra jämförelse.

Som sagt, kör på och oroa dig istället för att han tappar hojen. :3freak
 
moestberg skrev:
Jag tänker vara med när han kör vändningarna. Jag kör upp hojen till banan så får han svänga runt där, kan inte tänka mig att han vurpar då. Bara sliter lite onödigt på min fina hoj.
Jag är lite halvlöjlig när det gäller sånt överhuvudtaget, är extremt rädd om mina saker... :rolleyes:
Låna då inte ut den, så slipper du stå där och se på när han nöter på ditt säte, kopplingen o.s.v. o.s.v. :7peta
Det finns en risk att han lägger ikull den i en garagevändning och inte orkar hålla den uppe.
Vill nog påstå att den risken är större än att din koppling skulle få några skavanker. :)
Är du rädd om grejerna, låna inte ut.Det handlar inte om ifall du litar på personen du lånar till eller ej, tycker jag Du vill minimera risken att nån annan gör skavanker på din hoj.
Ser du din hoj som vilken som helst och inte bryr dig så mkt vad som kan hända, så låna ut.
Jag har själv bara lånat ut min ett MINIMALT antal ggr, då jag varit absolut tvungen. Det är inget speciellt med den.
Men:
1. de e tjejförsäkring, försäkring gäller ej om en kille drullar ikull med den.
2. Den är MIN och jag är jädrans rädd om den.
 
ang koppling, jag körde upp på min egen r1a, efter det fick jag byta koppling

Dock körde jag via FMCK så det var mycket tragglande med vändningarna!

Jag skulle iaf inte låna ut en sporthoj till sådant. De har oftast en väldigt hög etta!

//Linus
 
oroa dig inte....

tycker inte du ska oroa dig över kopplingen...
jag kör drag med min buse o då blir det lite slir kan man juh säga...
Efter cirka 50 repor med varierande startvarv på splirans ny koppling har jag inte märkt någon som helst "mattning" av kopplingen....suzukis kopplingar har en tendens att tåla det mesta man hittar på med dem ( däremot tycks min tryckfjädrar vilja säga upp bekantskapen med mig :va )
Tycker nog att du bara har lite rep o kross skador att oroa dig över!
 
Skall polaren köra upp för tungt A kort så är det väl bättre han tränar på samma hoj som han kan köra upp på...

Du måte väl minst ha en 700+ på uppkörningen om jag inte minns fel?
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top