(((Tänke att jag gör en liten "utbildningstråd" till den så fruktade garagesvängen eller garagevändningen som den också kallas. Lättare att hitta för alla som söker)))
Garagesvängen al'a körskola...
Så här fick jag lära mig från MC-skolan när jag tog mitt kort 2002:
- Håll gasen uppe så du har ett normalt "start-varvtal" genom att jobba
aktivt med gasen (håll alltså inte varvtalet helt still).
- Styr sedan FARTEN med KOPPLINGEN under svängen. M.a.o. får du jobba
aktivt och slira med kopplingen in och ut precis i dragläget. Bara några
millimeter in och ut skall kopplingen röra sig.
- Om farten blir för hög använd fotbromsen lite lätt för att sänka farten.
- Slutligen FÄST BLICKEN DIT DU ÄR PÅVÄG och inte en meter framför hojen!
Vrid på dig så du nästan tittar bakåt i början av svängen.
Svängen skall genomföras under kontroll, sakta rullandes framåt. Man får ej luta motorcyckeln inåt i svängen (som vid en fartkurva). Det ska nästan kännas som om motorcykeln till och med lutar lite utåt och du själv - med kroppen - kompenserar med lite inåtlut när du vridit styret, sätt dig med rumpan lite på snedden. Du skall sedan hålla i princip fullt styrutsag under hela svängen och genomföra den åt båda hållen på max 2 försök per håll. SEDAN ÄR SAKEN BIFF!!!!
Garagesvängen är ett bra balansmoment där man visar att man kan jobba aktivt med gas, koppling och broms samtidigt. Bra för koordinationen!
Garagesvängen al'a körskola...
Så här fick jag lära mig från MC-skolan när jag tog mitt kort 2002:
- Håll gasen uppe så du har ett normalt "start-varvtal" genom att jobba
aktivt med gasen (håll alltså inte varvtalet helt still).
- Styr sedan FARTEN med KOPPLINGEN under svängen. M.a.o. får du jobba
aktivt och slira med kopplingen in och ut precis i dragläget. Bara några
millimeter in och ut skall kopplingen röra sig.
- Om farten blir för hög använd fotbromsen lite lätt för att sänka farten.
- Slutligen FÄST BLICKEN DIT DU ÄR PÅVÄG och inte en meter framför hojen!
Vrid på dig så du nästan tittar bakåt i början av svängen.
Svängen skall genomföras under kontroll, sakta rullandes framåt. Man får ej luta motorcyckeln inåt i svängen (som vid en fartkurva). Det ska nästan kännas som om motorcykeln till och med lutar lite utåt och du själv - med kroppen - kompenserar med lite inåtlut när du vridit styret, sätt dig med rumpan lite på snedden. Du skall sedan hålla i princip fullt styrutsag under hela svängen och genomföra den åt båda hållen på max 2 försök per håll. SEDAN ÄR SAKEN BIFF!!!!
Garagesvängen är ett bra balansmoment där man visar att man kan jobba aktivt med gas, koppling och broms samtidigt. Bra för koordinationen!
Last edited: