Garagesvängen / garagevändning (guide)

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
(((Tänke att jag gör en liten "utbildningstråd" till den så fruktade garagesvängen eller garagevändningen som den också kallas. Lättare att hitta för alla som söker)))

Garagesvängen al'a körskola...

Så här fick jag lära mig från MC-skolan när jag tog mitt kort 2002:

- Håll gasen uppe så du har ett normalt "start-varvtal" genom att jobba
aktivt med gasen (håll alltså inte varvtalet helt still).
- Styr sedan FARTEN med KOPPLINGEN under svängen. M.a.o. får du jobba
aktivt och slira med kopplingen in och ut precis i dragläget. Bara några
millimeter in och ut skall kopplingen röra sig.
- Om farten blir för hög använd fotbromsen lite lätt för att sänka farten.
- Slutligen FÄST BLICKEN DIT DU ÄR PÅVÄG och inte en meter framför hojen!
Vrid på dig så du nästan tittar bakåt i början av svängen.

Svängen skall genomföras under kontroll, sakta rullandes framåt. Man får ej luta motorcyckeln inåt i svängen (som vid en fartkurva). Det ska nästan kännas som om motorcykeln till och med lutar lite utåt och du själv - med kroppen - kompenserar med lite inåtlut när du vridit styret, sätt dig med rumpan lite på snedden. Du skall sedan hålla i princip fullt styrutsag under hela svängen och genomföra den åt båda hållen på max 2 försök per håll. SEDAN ÄR SAKEN BIFF!!!!

Garagesvängen är ett bra balansmoment där man visar att man kan jobba aktivt med gas, koppling och broms samtidigt. Bra för koordinationen!
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Då ska jag hjälpa/stjälpa tråden genom att säga: garagesvängen är ingen övning!

Åtminstone inte som självändamål...Den är tänkt som ett prov för att man ska visa att man har kontroll över hojen. Inlärningsnivån på den är egentligen ganska hög. Ska man lära sig balans och hojkontroll bör man inte börja med att sitta och nöta garagesväng, utan med något lättare där man kan öva sig i att flytta balansen på hojen, träna in kopplingshanteringen och vänja sig gradvis vid större styrutslag och snävare sväng.

Nånting lättare: Man kan ju göra det som en garagesväng, men gör utrymmet så stort i början att man kan ägna sig åt den övriga träningen, kanske 3ggr så stort. Eller "åttan" där man kör runt 2 st koner bara och kan bestämma radien alldeles själv.

Excalibur: Toppeninitiativ med tråden och bra beskrivning av garagesvängen!
 

Mastah

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki kdx- 91
Tack så mycket har sparat allt ni har skrivit men e det nått annat svårt man ska kunna?!?!
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Intressant tråd!

Med "sätt dig med rumpan lite på snedden", menar du att ena skinkan ska hänga ut åt höger om man svänger höger?
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Ringo skrev:
Intressant tråd!

Med "sätt dig med rumpan lite på snedden", menar du att ena skinkan ska hänga ut åt höger om man svänger höger?

PRECIS!!!!!

Kanske inte hänga ut... Men så du sitter bekvämt!

Och fäst blicken åt det hållet du är påväg!!!!!
 

Kimze

?
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Malmö
Hoj
På gång
Ni borde göra en film med allt från första gången man sätter sig på en hoj till allt som borde vara bra att lära sig.
Nybörjarskolan.avi typ :)
Tror många hade uppskattat en sådan film iallafall många yngre som vill lära sig köra hoj men inte har någon far eller mor som kan lära dem.
 

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Kimze skrev:
Ni borde göra en film med allt från första gången man sätter sig på en hoj till allt som borde vara bra att lära sig.
Nybörjarskolan.avi typ :)
Tror många hade uppskattat en sådan film iallafall många yngre som vill lära sig köra hoj men inte har någon far eller mor som kan lära dem.

Fräck idé... Kanske inte någon med sporthoj dock... :D
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jag tränar balansen nu och använder mig av ovan teknik plus ett tillägg. Sitt långt fram, rakt upp. Försök komma så nära tanken som möjligt och slappna av. Detta hjälper mycket. Jag började öva balansen genom att bara krypköra rakt fram, nästan stå stilla och vinglade mindre och mindre.

Det tar inte lång tid att lära sig detta, på mitt monster har jag bara övat en timme i torsdags och en timme idag, börjar likna nått faktiskt :)
Kan faktiskt snurra runt i ringar med max styrutslag nu *stolt* :tungan
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Måste man sitta när man kör garagesvägningen?..eller får man stå?..
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jocke W skrev:
Måste man sitta när man kör garagesvägningen?..eller får man stå?..

Har hört folk som blivit underkända för att de stod upp...
... men det är idiotiskt att sitta ner och göra snäva manövrar
eftersom man har bättre balans och kontroll om man står på
fotpinnarna (undantaget gynekologstolar och om man har extrema
clip-ons)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top