Garagestatus

Sådärja. Nu har man en del arbete framför sig innan hojen är redo att lastas för den första träningen på Sviestad i april. Sving och ram ska skiljas åt när en hjälpsam forummedlem från Skåne har skickat sitt specialverktyg till mig. Tills dess är de båda inhysta med resten av hojen i ett kallförråd på vinden. Upptäckte att små brickor (shims?) trillade loss när jag demonterade stötdämparlänkaget och några av motorfästena. Såg inte hur många som satt exakt var. Kan detta ställa till problem vid återmontering?
 

Bifogat

  • garderob.jpg
    garderob.jpg
    138.7 KB · Visningar: 70
  • hissen.jpg
    hissen.jpg
    139 KB · Visningar: 98
  • ramumotor.jpg
    ramumotor.jpg
    139.4 KB · Visningar: 91
  • start.jpg
    start.jpg
    139.5 KB · Visningar: 87
  • motor.jpg
    motor.jpg
    136.8 KB · Visningar: 110
Nyteknik skrev:
...Upptäckte att små brickor (shims?) trillade loss när jag demonterade stötdämparlänkaget och några av motorfästena. Såg inte hur många som satt exakt var. Kan detta ställa till problem vid återmontering?
Nej, det kommer inte att bli något problem. Enligt manualen ska spelet vara noll så om du bara sätter tillbaka brickorna på de ställen där de satt, alternativt manualen anger, ska det vara ok.

Edit.
Åsså ska du ha loss excentertrumman/baknavet från svingen. Det är nog bäst att du hämtar in lite experthjälp för det momentet, i dubbel mening, då det är ett momentkrävande moment. Jag försökte ta loss den på Skatungen men gav upp, den sitter som berget!
 
Last edited:
Nyteknik skrev:
...
Upptäckte att små brickor (shims?) trillade loss när jag demonterade stötdämparlänkaget och några av motorfästena. Såg inte hur många som satt exakt var. Kan detta ställa till problem vid återmontering?


Eftersom ramen nu kommer bli lackad så kommer du förmodligen behöva färre shims.
 
Teddy skrev:
Edit.
Åsså ska du ha loss excentertrumman/baknavet från svingen. Det är nog bäst att du hämtar in lite experthjälp för det momentet, i dubbel mening, då det är ett momentkrävande moment. Jag försökte ta loss den på Skatungen men gav upp, den sitter som berget!

Mutterknackare är bra när det sitter hårt som satan. oFFkeFF har väl det?
 
Nyteknik skrev:
Frågan är om man får dit en bult med större skalle. Ska se efter när det blir dags för återmontering. Den som sitter på plats fungerar säkert ok. Litar på Stellan...

På min Sitter det små slangbitar utanpå bultarna som stötdämpning, funkar toppen! :tummenupp
 
Lite offtopic men hur som helst så var jag på Biltema idag och
inhandlade en sk. magasinkärra för bara 299 pix.
Suverän sak att köra verktygslådor, dunkar, däck mm.
Luftgummihjul och lastar 200kg
Art.nr 26-7452, finns ingen bild på hemsidan ännu.
 
Torkel skrev:
Yepp! Ram, sving, fotpinnehållare, fotpinnar, länkage till bakbroms etc. ska pulverlackeras mattsvart. Därtill ska lite småsaker anodiseras blått eller rött.

:banana

crallan skrev:
På min Sitter det små slangbitar utanpå bultarna som stötdämpning, funkar toppen! :tummenupp
Låter som en bra idé. Krympslang kan man tänka sig.
 
Nyteknik skrev:
Yepp! Ram, sving, fotpinnehållare, fotpinnar, länkage till bakbroms etc. ska pulverlackeras mattsvart. Därtill ska lite småsaker anodiseras blått eller rött.

:banana

Låter som en bra idé. Krympslang kan man tänka sig.

På min är det trädgårdslang... :va inte så exotiskt kanske, men tjock och bra..
 
Nyteknik skrev:
Yepp! Ram, sving, fotpinnehållare, fotpinnar, länkage till bakbroms etc. ska pulverlackeras mattsvart. Därtill ska lite småsaker anodiseras blått eller rött.

Kan ju bli hur snyggt som helst! :tummenupp
 
Garagestatus är nog fortfarande för mycket snö ute och för lite insikt att det snart är väldigt lite snö ute. Hade en sväng panik i januari när det var barmark och 10 plusgarder men det gick över. Jag har väl slitit bort lite dekaler och konstaterat att jag behöver köpa spackel och så. Jag har lackångest dessutom, snållacka med sprayburk? Lämna in? Färg? Dagens ilandsproblem är svåra att brottas med.
 

Bifogat

  • IMG_2272.jpg
    IMG_2272.jpg
    88.4 KB · Visningar: 119
Last edited:
Mek med dom nya Kawa ZX6RR som Victor Zuber och Per Gustavsson ska köra med i Superstock 600 var det i går lördag på Br.Hörbergs.

Grymma hojjar!! Verkar helt klart potenta!

Var rätt mycket mek med att plocka bort alla onödiga gatdelar. Racertobbe, som själv ska köra med en Kawa ZX6RR, hade gjort utbytes clipon där man kan byta bara röret vid vurpa. Per hade tjuvstartat mekandet i onsdags med sina 2 hojar. Zuber och jag blev väl knappt halvfärdiga med ena hojen innan jag fick dra ner till Malmö och bowlingen med SH-gänget. Men nu har vi bättre koll på hur allt ser ut och vad som ska behövas göras innan det blir dags för första testet om 2 veckor.
 

Bifogat

  • 100_11421.JPG
    100_11421.JPG
    78.5 KB · Visningar: 106
  • 100_11441.JPG
    100_11441.JPG
    112.9 KB · Visningar: 124
  • 100_11481.JPG
    100_11481.JPG
    103.6 KB · Visningar: 132
  • 100_11521.JPG
    100_11521.JPG
    90.5 KB · Visningar: 114
  • 100_11561.JPG
    100_11561.JPG
    59.8 KB · Visningar: 110
sege skrev:
Garagestatus är nog fortfarande för mycket snö ute och för lite insikt att det snart är väldigt lite snö ute. Hade en sväng panik i januari när det var barmark och 10 plusgarder men det gick över. Jag har väl slitit bort lite dekaler och konstaterat att jag behöver köpa spackel och så. Jag har lackångest dessutom, snållacka med sprayburk? Lämna in? Färg? Dagens ilandsproblem är svåra att brottas med.

Är det inte Axxexs SP vi anar.. Grattis till ett bra köp! och vill du nånsin sälja SP delar hör av dig :tummenupp
 
Nyteknik skrev:
Åsså babyblå kåpor med svart Honda-dekor.

:Rockbanan

Då blir det två babyblå Hondor i sommar. Hoppas jag inte inkräktar på din © med det dårå.

Men jag lider av samma problem som sege, vart och hur lackar jag. Nån som har tips på billig lackerare i 08-området?
 
Nyteknik skrev:


Mest för utseendets skull kanske? :tomten

Nä men allvarligt så verkar Kawasaki vara dom som vill ha den bästa hojen till racing med 600cc hojar i std-baserade klasser. Zuber har ju haft förra modellen av Kawas 600cc och vi kan därför jämföra mot den. Denna är som en helt ny hoj! Detaljer som vi hade räknat med att vi ville ha eller ändrat till racing fanns redan där från en hoj direkt ur lådan!

När vi startade upp hojen så gick smilgroparna långt upp i ansiktet! Hojen låter och beter sig på gaspådrag som en bra preppad Supersporthoj! Har ju orginal Kawasakis kit-kammar och handpolerade insug från fabriken. Toppackningen såg inte tjock ut heller! Sen ska visst växellådan vara tätstegad och ha drev från kit-lådan som fanns till SS600.

Nu hann vi bara varmköra ena hojen en gg och Per och hans mekaniker var fullt upptagen med deras hojar så vi han inte bänkköra dom men från andra som bänkat så låter det som effekten är bra på nya modellen!

Vikten på hojen är låg! Mest effekt och minst vikt bland alla 600cc. När alla onödiga delar i form av lampor, sidostöd, tuta, plastbitar, ljuddämpningsmaterial mm kom bort så blev vikten bra mycket mindre! Många av delarna på hojen är lätta!! Fotpinneplattorna tex var lättare än vad som sitter på tex 250racers! Knackar man på svingen så låter den tunn!

Radialbromscylinder sitter monterade numera till deras radialmonterade bromsok och stålomspunna slangar fram. Bromsskivorna är större! Distansen till att justera ridehight var mycket tjockare än innan vilket är bra då man numera inte får ändra den i "nya" klassen. mm mm listan skulle kunnas göras lång..
 
Axxexs skrev:
Mest för utseendets skull kanske? :tomten

Nä men allvarligt så verkar Kawasaki vara dom som vill ha den bästa hojen till racing med 600cc hojar i std-baserade klasser. Zuber har ju haft förra modellen av Kawas 600cc och vi kan därför jämföra mot den. Denna är som en helt ny hoj! Detaljer som vi hade räknat med att vi ville ha eller ändrat till racing fanns redan där från en hoj direkt ur lådan!

När vi startade upp hojen så gick smilgroparna långt upp i ansiktet! Hojen låter och beter sig på gaspådrag som en bra preppad Supersporthoj! Har ju orginal Kawasakis kit-kammar och handpolerade insug från fabriken. Toppackningen såg inte tjock ut heller! Sen ska visst växellådan vara tätstegad och ha drev från kit-lådan som fanns till SS600.

Nu hann vi bara varmköra ena hojen en gg och Per och hans mekaniker var fullt upptagen med deras hojar så vi han inte bänkköra dom men från andra som bänkat så låter det som effekten är bra på nya modellen!

Vikten på hojen är låg! Mest effekt och minst vikt bland alla 600cc. När alla onödiga delar i form av lampor, sidostöd, tuta, plastbitar, ljuddämpningsmaterial mm kom bort så blev vikten bra mycket mindre! Många av delarna på hojen är lätta!! Fotpinneplattorna tex var lättare än vad som sitter på tex 250racers! Knackar man på svingen så låter den tunn!

Radialbromscylinder sitter monterade numera till deras radialmonterade bromsok och stålomspunna slangar fram. Bromsskivorna är större! Distansen till att justera ridehight var mycket tjockare än innan vilket är bra då man numera inte får ändra den i "nya" klassen. mm mm listan skulle kunnas göras lång..


Att du inte blir bilnasare :D
 
Axxexs skrev:
Mest för utseendets skull kanske? :tomten

Nä men allvarligt så verkar Kawasaki vara dom som vill ha den bästa hojen till racing med 600cc hojar i std-baserade klasser. Zuber har ju haft förra modellen av Kawas 600cc och vi kan därför jämföra mot den. Denna är som en helt ny hoj! Detaljer som vi hade räknat med att vi ville ha eller ändrat till racing fanns redan där från en hoj direkt ur lådan!

När vi startade upp hojen så gick smilgroparna långt upp i ansiktet! Hojen låter och beter sig på gaspådrag som en bra preppad Supersporthoj! Har ju orginal Kawasakis kit-kammar och handpolerade insug från fabriken. Toppackningen såg inte tjock ut heller! Sen ska visst växellådan vara tätstegad och ha drev från kit-lådan som fanns till SS600.

Nu hann vi bara varmköra ena hojen en gg och Per och hans mekaniker var fullt upptagen med deras hojar så vi han inte bänkköra dom men från andra som bänkat så låter det som effekten är bra på nya modellen!

Vikten på hojen är låg! Mest effekt och minst vikt bland alla 600cc. När alla onödiga delar i form av lampor, sidostöd, tuta, plastbitar, ljuddämpningsmaterial mm kom bort så blev vikten bra mycket mindre! Många av delarna på hojen är lätta!! Fotpinneplattorna tex var lättare än vad som sitter på tex 250racers! Knackar man på svingen så låter den tunn!

Radialbromscylinder sitter monterade numera till deras radialmonterade bromsok och stålomspunna slangar fram. Bromsskivorna är större! Distansen till att justera ridehight var mycket tjockare än innan vilket är bra då man numera inte får ändra den i "nya" klassen. mm mm listan skulle kunnas göras lång..


Antar att ni fått hojarna som spons.
 
Trango_B skrev:
Antar att ni fått hojarna som spons.


Jo det har dom men Axxes är en seriös kille så det som står där stämmer nog.Men när man läser det så uppfattas det som om han vore en bilförsäljare :lol
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top