Garagestatus

GSXR1100R skrev:
Du är inte ensam om klantmek, man lär sig alltid något av sina misstag, ibland lär man sig att man inte borde ha gett sig på vissa saker utan hjälp.

Klassar inte gårdagens garageutflykt som ett klantmek eftersom inget gick sönder utan mer som ett omständighetsmek. Fick dessutom hjälp via telefonkonsultation och HD-åkarhjälp. Nu vet jag hur man byter packbox i varje fall. :D

Last edited:
Nu har min moppe hjul i allafall

snett uppe till höger är tanken..... den ska bara lackas :hihi

Bifogat

• P2230014.jpg
    P2230014.jpg
    74 KB · Visningar: 184
valmers skrev:
Precis, Mumlan borde inte pilla med kylsystemet utan hjälp.

Att Nr18 fortfarande får höra detta. Trots allt var det första tävlingen 2003 på Sviestad ( Om jag inte minns fel ). Det trissta är att ingen annan kan bjuda på lite "bortförklaringar" så vi alla måste dra på något som inte ens är roligt längre, eller............

Jo, det är för evigt världens bästa bortförklaring/mek tabbe, som jag hört i min korta RR karriär.

Jag säger som Dohan ”Don’t know were he find all his excuses, but I wish I hade them when I was racing"

Nyteknik skrev:
Trodde min fina Honda var i oklanderligt skick men upptäckte detta när jag plockade bort gaffelbenen. Ett problem?

Du menar det avslagna styrstoppet..? Det är inga problem, garanterat en av de vanligaste felen på en vurpad hoj.. En skruv godkänner besiktningen, kontrollera bara så att styrutslaget är rätt. Dvs. Inget som tar emot eller kommer i kläm.

/Joakim

Pålle skrev:
Du menar det avslagna styrstoppet..? Det är inga problem, garanterat en av de vanligaste felen på en vurpad hoj.. En skruv godkänner besiktningen, kontrollera bara så att styrutslaget är rätt. Dvs. Inget som tar emot eller kommer i kläm.

/Joakim
Ja, just det. Skruven. Ser ut som den kan lossna. Undrar om den är ett effektivt styrstopp...

Fan nu hittar jag snart stiften :va

Bifogat

• HPIM0194.JPG
    HPIM0194.JPG
    122.6 KB · Visningar: 137
Nej, det är inget problem, du bör dock fundera på om det kan vara läge att försöka byta ut skruven mot något annat som inte slår sönder styrstoppet på ramen. Som det är nu är skruvskallen för liten, för låg och något fel placerad och verkar slå sönder nedre, yttre hörnan på styrstoppet på ramen. kolla bilden. Eller så får du helt enkelt ge fan i att vobbla och vurpa.

Bifogat

• OJ.jpg
    OJ.jpg
    6 KB · Visningar: 108
Teddy skrev:
Nej, det är inget problem, du bör dock fundera på om det kan vara läge att försöka byta ut skruven mot något annat som inte slår sönder styrstoppet på ramen. Som det är nu är skruvskallen för liten, för låg och något fel placerad och verkar slå sönder nedre, yttre hörnan på styrstoppet på ramen. kolla bilden. Eller så får du helt enkelt ge fan i att vobbla och vurpa.

Den deformationen borde ha uppkommit när orginalstoppet slogs av, eller? Om hojen vobblar så den förstörts har den vobblat mycket. Men om det nu är skruven som förstört stoppet i ramen så se till att skruven sitter fast ordentligt(10mm gängor, locktite), och att den prickar hyffsat rakt på stoppet i ramen.

/Joakim

Last edited:
Pålle skrev:
Den deformationen borde ha uppkommit när orginalstoppet slogs av, eller? ...

Jo, det är möjligt. Jag vet inte hur original styrstopp ser ut eftersom båda på Skatungen redan var avslagna. Det jag däremot märkte var att de skruvar som den tidigare ägaren ersatt original styrstopar med hade förstört stoppen på ramen på ganska exakt samma sätt som för Nyteknik, fast mycket värre. Jag har höjt upp skallarna på de skruvar jag har monterat så att de prickar mitt på stoppen på ramen.

Teddy skrev:
Jo, det är möjligt. Jag vet inte hur original styrstopp ser ut eftersom båda på Skatungen redan var avslagna. Det jag däremot märkte var att de skruvar som den tidigare ägaren ersatt original styrstopar med hade förstört stoppen på ramen på ganska exakt samma sätt som för Nyteknik, fast mycket värre. Jag har höjt upp skallarna på de skruvar jag har monterat så att de prickar mitt på stoppen på ramen.
Kan man kanske återskapa styrstoppen med kemisk metall?

:va

Nyteknik skrev:
Kan man kanske återskapa styrstoppen med kemisk metall?

:va
Nej, det håller nog inte för mycket. Svetsa och slipa till en ny, när den väl är av.

Teddy har alldeles säkert rätt, se till att skruvskallen höjs upp.

/Joakim

Nyteknik skrev:
...trodde min fina Honda var i oklanderligt skick men upptäckte detta när jag plockade bort gaffelbenen.

Styrstopp á la Harms. Hojen var faktiskt begagnad när jag köpte den. Om jag inte minns fel hade de just bytt bägge gaffelbenen. Det kan finnas ett samband där... :D

Kostar inte många hundringar att få styrstoppet svetsat på en mekanisk verkstad. Byt till nya skruvar på gaffelbryggan.

racerskalman skrev:
Styrstopp á la Harms. Hojen var faktiskt begagnad när jag köpte den. Om jag inte minns fel hade de just bytt bägge gaffelbenen. Det kan finnas ett samband där... :D
Ah, alltid kul att veta var patinan kommer ifrån. Var det Sonni Harms som körde den före dig?

Nya skruvar ja. För att tex som Teddy skriver få en större träffyta på styrstoppet, eller om de är krokiga/trasiga efter att ha träffat styrstoppet. Fick intrycket av att de inte var helt nya och/eller lite trasiga.

Goodstuff skrev:
Nya skruvar ja. För att tex som Teddy skriver få en större träffyta på styrstoppet, eller om de är krokiga/trasiga efter att ha träffat styrstoppet. Fick intrycket av att de inte var helt nya och/eller lite trasiga.
Frågan är om man får dit en bult med större skalle. Ska se efter när det blir dags för återmontering. Den som sitter på plats fungerar säkert ok. Litar på Stellan...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti