Garagestatus för tvåtaktarna

Nordgren tar antingen 750 eller 850, var lite oklart men i alla fall billigare än vad ni betalat hur som helst.
 
Hej ett litet mek reportage:)

Åkte till garaget i dag för att färdigställa hojen för 2takts dagen på Sviesta:)
Jag är på ett super humör o ska nu gå till botten med det här.
Det som ska göras är att byta tillbaka till kitcylinder,nymodefierad topp
byta bensinslang,klips mäta klämspalt kolla tändning övrig översyn.

Plockar ur motorn sätter i min eminenta motor ställning:)!!börjar plocka av
cylinder kolv,tittar hu det ser ut efter senaste körningen på 2mill!! ja mer
blev det inte i våras.Det ser fet ut faktiskt,den ville inte varva ut någon
gång max 12000v/m på låg växel på hög 11500v/m.

Sätter på kitcylindern mäter lite klämspalt med nymoddade toppen med
gamla cylinderfots packningen 0,8mm hmm!! 1mm mäter jag klämen till.
Lite mycket i racing samanhang men jag vill inte riskera att slå kolven i toppen
en gång till tack!!

Gör nu rent kring cylfoten blockytan o klämmer på Gustav O fina packning som
han skänkte till mig förra året,tack Gustav:tummenupp nu måste jag hitta 3YL
0,5mm kortare än 4DP kolven som passar till cyl men va fan e den:va
Nu börjar paniken,stressen den finns inte helt obegripligt.Jag letar o letar
men hittar inte den.Va f......kan jag ha lagt den.Men den står på hyllan i
ögon höjd,man har blivit blind tror jag:dummer

Nu äntligen är cyl,kolv,topp på plats mäter klämspalten igen o resultatet blir
på fyra hörn 0,95mm ok! för min del.Tändningen 2,1mm före ok!
Note:Toppen som siter på nu är blyfria 8,5cc Nr7.

Sätter i motorn,kopplar på vajer till avgas porten,hakar på kedjan etc.
Byter bensinslangen ojoj vilken skillnad i styvhet,gamla spruken hård,
nya mjuk len snygg kan det ha med åldern att göra?:D

Nu byts även munsycke till #440 och spridarmunstycke #5 sitter i sen tidigare.
Kutsen är plastad ok! möjligen hinner jag lacka den.

Det är den här mannen ni ska vara rädda för i synerhet Mattias.Skäggig i rosa
solhatt kommer jag att köra skiten av er hehe:hihi

Väl möt på Onsdag kamrater:)
 

Bifogat

  • Bmek.JPG
    Bmek.JPG
    127.4 KB · Visningar: 198
  • Bmek2.JPG
    Bmek2.JPG
    182.5 KB · Visningar: 177
  • CIMG0219.jpg
    CIMG0219.jpg
    229 KB · Visningar: 210
  • Bmek4.JPG
    Bmek4.JPG
    128.8 KB · Visningar: 315
Jag har varit iväg och tävlat i Tjeckien och Nordgren har varit iväg och jobbat i Peru. Så inte hunnit svara på priser mm innan. 800:- tar Henrik för en dunk aspen. Kommer finnas en hel pall.

Jag sålde en hel del grejjer förra helgen i tjeckiska rrr serien. Så nu finns det bl.a bara en flaska Castrol kvar. Så Gustav får den då.

Om någon har något önskemål om något så säg gärna till så kan vi säkert ta med upp grejjer dit.
 
Hej:)

Köpte nya kulleder till Aprilian i veckan.
 

Bifogat

  • CIMG0272.jpg
    CIMG0272.jpg
    207.7 KB · Visningar: 157
Då har man införskaffat ett stycke TZR 250 -87. Har stått i många år så det blir till att kolla över innan provstart.
tzr250.JPG
 
Hej!

Va bra att du hittade en hoj Kalle,så nu blir det gatåka av:tummenupp

Förövrigt så var jag ner till 47års racet på Sviestad o tittade på hojar o tävling
i 3 dagar.Lagom matt är man när Söndagen kommer och man vet att man ska jobba
dagen efter.Men lite skoj köp blev det!!! En Kreidler tank till 50cc hojen helt ok med kran
o tanklock.
Även Johan Edström som fick prova Henry Riedels 50cc Kreidler var hel nöjd efter
Söndagens tävling vill jag lova med en 1:a plats i racet.
 

Bifogat

  • CIMG0340.jpg
    CIMG0340.jpg
    243.3 KB · Visningar: 222
  • CIMG0341.jpg
    CIMG0341.jpg
    229.3 KB · Visningar: 185
Idag blev det provstart av hojen för första gången sen "Two-Stroke Maniac" det efter att jag satt källaren i ett helt annat syfte, Det kändes som om hojen rooooopade effter luftning, (scary eller hur) Tog ut den på min domsplats och provade. (Domplatsen är utanför källaren statar den inte där e de rökt å ingen ide' att åka ner. Domplatsen är ca 6-7m lång, startar den inte då. Då djävlar:brinnerup Choken ut, abiko i och knappen på RUN, 1:an upp kopplingen in å sen iväg. Den tog ungefär två kolvslag "-floff,floff" sen hoppade den igång med ett välustigt brrrriiiing. I me friläget å in med choken å re'n spann som en katt. Så imorron bär det iväg ner till Sviesta för lite träning inför WM:et om en vecka. Först ska jag prova köra på slix som jag inte gjort sen -90. Fick tag på några regndäck å en uppsättnig slix dock till motard så bakdäcket har nåra patetiska strek till mönster i sej. Ska bli kul å prova.
Väl mött imorgon vännerna/ Micke
 
VM i KM due - 2012 (Zveitakt)

Här är några bildbevis på de som rastade sina racers på LMS vm i KM due i tisdags.

Bra kört! :tummenupp

IMG_3819.jpg
IMG_3821.jpg
IMG_3836.jpg
IMG_3841.jpg
IMG_3848.jpg
IMG_3869.jpg

(Det finns en massa fler bilder bland mina album. Även på fyrtakt för den som är lagd åt det hållet)
 
Hej:)

Jag saknar fortfarande lite bilder från 2takts dagen på Sviesta trots regnet.
Var är dom??
 
Hej:)

Så här ser det ut i min bil när det ska åkas lite racing!
Jag har en körning kvar,MCHK-R:s banträff den 6 okt
om vädret tillåter.Sen är det vintervila som gäller med
ny kolv ska monteras mm.Kolven har gått 43mil manualen säger
50mil så ska det bytas kolv!
Jag skulle ju byta till LMS har jag sagt men det får bli nästa år
eller kan man vara med båda klubbarna?Vilken klubb gäller
på KM?
 

Bifogat

  • CIMG0269.jpg
    CIMG0269.jpg
    238.6 KB · Visningar: 190
Tjo....

Dax o göra något åt min Aprilia RS250...den skar ju föra sommaren på främre cylindern, har nu plockat ur motorn ur ramen...även kollat bakre cylindern och den ser ok ut. Men främre kolven ser inte så rolig ut...losnat två bittar på insugs sidan på nedre delen av kolven...och undrar vart de bitarna har tagit vägen?, veven känns bra men vart hittar man troligen de där bitarna från kolven?, vill helst slipa klyva motorn om det ej behövs.

Sen undrar jag hur många % olja man ska blanda till 250 2-taktarn för att det ska funka bra...olje pumpen är bort monterad...så det blandas direkt i tanken med bränslet.
 
Tjo....

Dax o göra något åt min Aprilia RS250...den skar ju föra sommaren på främre cylindern, har nu plockat ur motorn ur ramen...även kollat bakre cylindern och den ser ok ut. Men främre kolven ser inte så rolig ut...losnat två bittar på insugs sidan på nedre delen av kolven...och undrar vart de bitarna har tagit vägen?, veven känns bra men vart hittar man troligen de där bitarna från kolven?, vill helst slipa klyva motorn om det ej behövs.

Sen undrar jag hur många % olja man ska blanda till 250 2-taktarn för att det ska funka bra...olje pumpen är bort monterad...så det blandas direkt i tanken med bränslet.

Det är faktiskt inget monsterjobb att dela på motorn. Veven får du ur utan att klyva precis hela skiten, och sen är du säker på att det inte ligger kolvbitar och gömmer sig nånstans.

I räsermotorcykeln kör jag 4% olja. Det finns mycket som talar för att använda pumpen i Aprilian, dock.
 
Hej:)

Sista banåket är nu avklarat för säsongen,lagom kallt på morgonen ca 4+ så dom
första passen stod jag över.Jag och en annan slicks förare tog första flaggvakten
i torpan istället i väntan på lite värme!!!Annars så bjöd dagen på strålande fint väder.
Ca 32 varv blev det utan haveri!!ovanligt för min hoj.Nu ska det plockas ner i vinter
för lite koll o byte av kolven.
 

Bifogat

  • CIMG0449.jpg
    CIMG0449.jpg
    247.6 KB · Visningar: 141
Kanske sista och första turen för iår. Blåröker lite ur höger pipa, packbox? Kan man byta utan att klyva motorn?
121013 003.jpg
 
Hej Kalle!

Nä du ska nog sära på motorn för att erhålla bästa resultat
med packboxbyte.Kolla allt annat okså.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top