Garagestatus för tvåtaktarna

Efter två månader av att försöka få ena cylindern tät (4 topplockspackningar, 3 cylinderfotspackningar, 6 helicoil, fräsning av cylinder och inköp av diverse utrustning )var jag tvungen att se mig besegrad:mad: En ny cylinder och 1 timme senare fungerar den som en dröm :banana

Ps. Aprilia har ändrat sin prislista angående motorn, oche det är inte till det positiva!!! (Suzuki har lagt ner tillverkningen av reservdelar till motorn).
 

Bifogat

  • P5200007.JPG
    P5200007.JPG
    122.5 KB · Visningar: 112
  • P5180006.JPG
    P5180006.JPG
    124.9 KB · Visningar: 107
Lill-Hondan har idag vaknat ur dvalan sedan B-racet i regn i augusti. Hon fick en rejäl rengöring, en ny kolv samt byte till torrslicks. En skvätt V-Power och lite Motul800 senare puttrade hon glatt igång till grannarnas förtvivlan. Efter en stunds kraftfullt torrgasande får hon nu vila till Gotlandshelgen om ett par veckor. Deto-countern får fan vänta på montering, efter tolv heldagar och tre kvällsträningar är Nicasilproffsrenoverade cylindern fortfarande i nyskick, så jag tror att jag och Lill-Hondan är skottsäkra ändå.

/Lasse

P.S. jag ska köra ifrån Sege och Mattias. Säger Hondan.
 
Hej:)

Går o väntar på att få packa hojen till banträffen på Lördag på
Sviesta.Tyvär så ser det nu ut att inte bli det bästa väder
man kan önska för en trevlig träff,men det kan ju ändra sig.
Jag ska gå in för att se att den tekniska bitarna funkar YPVS:n
mm.
Har du lackat färdigt Gustav O det ser ut att bli skit snyggt:tummenupp
 
ett par bilder på Gustav O's gamla rs250 som jag köpte för ett tag sen.. Har blitt lite andra prylar på den nu och så snyggt posörvit. Nu väntar man bara på en ny koppling då den slirar som faen.
 

Bifogat

  • DSC00246.jpg
    DSC00246.jpg
    248 KB · Visningar: 149
  • DSC00248.jpg
    DSC00248.jpg
    243.6 KB · Visningar: 157
  • DSC00252.jpg
    DSC00252.jpg
    242.3 KB · Visningar: 152
  • DSC00247.jpg
    DSC00247.jpg
    246.3 KB · Visningar: 147
Last edited:
ett par bilder på Gustav O's gamla rs250 som jag köpte för ett tag sen.. Har blitt lite andra prylar på den nu och så snyggt posörvit. Nu väntar man bara på en ny koppling då den slirar som faen.

Grymt snygg! Vad är det för kåpor på den?
 
ett par bilder på Gustav O's gamla rs250 som jag köpte för ett tag sen.. Har blitt lite andra prylar på den nu och så snyggt posörvit. Nu väntar man bara på en ny koppling då den slirar som faen.
Härligt! Vad fin den blev - du har jobbat på ordentligt måste jag säga- Grymt.
Hojen kunde uppenbarligen inte fått en bättre ny ägare. :)
 
Tack! Kåporna är från tyga, samma som avgassystemet. Blev nya toppar från VHM med lösa insatser (för körning på v-power) och nya kolvar från vertex också, plus lite annat :) Väntar som sagt bara på nya kevlar kopplingen..
 
Last edited:
Jag trodde det var en Honda RS250 först och undrade varför det stod Aprilia på bakkutsen! :) Grymt fin!
Vad gäller slirande koppling så antar jag att du växlar "rätt", dvs inte använder kopplingen vid uppväxlingar utan bara vid nedväxlingar? Gör stor skillnad på kopplingsslir. Samt att man har vettig olja, Biltemas gamla provade jag i in RD350 för en massa år sedan, den kopplingen vara bara att ta ut och tvätta ren för den slirade konstant med den oljan.
För övrigt så saknar jag Gotland Ring!!!
 
Jag trodde det var en Honda RS250 först och undrade varför det stod Aprilia på bakkutsen! :) Grymt fin!
Vad gäller slirande koppling så antar jag att du växlar "rätt", dvs inte använder kopplingen vid uppväxlingar utan bara vid nedväxlingar? Gör stor skillnad på kopplingsslir. Samt att man har vettig olja, Biltemas gamla provade jag i in RD350 för en massa år sedan, den kopplingen vara bara att ta ut och tvätta ren för den slirade konstant med den oljan.
För övrigt så saknar jag Gotland Ring!!!

Jepp kör svälvklart med hederlig 'crossväxling', egentligen både upp o ner. Testade både Agip och OKQ8 olja vid första utprovningen i söndags, slira satan så fort effektpuckeln kom - som för övrigt verkar ganska hård nu :) Ny koppling från starol kostade knappa 5 papp:jisses med lameller, stålskivor o fjädrar... beställde en barnett kevlar koppling från staterna istället komplett med frakt för 1000 spänn - lite skillnad:tummenupp
 
Last edited:
Jepp kör svälvklart med hederlig 'crossväxling', egentligen både upp o ner. Testade både Agip och OKQ8 olja vid första utprovningen i söndags, slira satan så fort effektpuckeln kom - som för övrigt verkar ganska hård nu :) Ny koppling från starol kostade knappa 5 papp:jisses med lameller, stålskivor o fjädrar... beställde en barnett kevlar koppling från staterna istället komplett med frakt för 1000 spänn - lite skillnad:tummenupp
För din intresseboks räkning så är det samma lameller i nån GS-modell från 90-talet, så det finns piratlameller på till exempel Lelles för nästan inga pengar alls. Lelles har hårdare fjädrar till nån (samma) GS-modell som funkar bra. Armpump får man på köpet, ty de är HÅRDA.

För övrigt så saknar jag Gotland Ring!!!

Team DNS och Svedberg Racing åker dit på torsdag.
 
Last edited:
För din intresseboks räkning så är det samma lameller i nån GS-modell från 90-talet, så det finns piratlameller på till exempel Lelles för nästan inga pengar alls. Lelles har hårdare fjädrar till nån (samma) GS-modell som funkar bra. Armpump får man på köpet, ty de är HÅRDA.

Ok fint att veta tills nästa gång:tummenupp
 
Last edited:
ett par bilder på Gustav O's gamla rs250 som jag köpte för ett tag sen.. Har blitt lite andra prylar på den nu och så snyggt posörvit. Nu väntar man bara på en ny koppling då den slirar som faen.

Fantastiskt fin! Bra val av kåpor och det otroligt läckra avgassystemet med parallellla utblås. Jättesnygg! Ändra inget! håll dig borta från allt bling-bling, eloxerade skruvar och sånt. Den där är så clean och snygg som det bara går. Det enda jag personligen skulle bytt är bakdämparen, men den kostar ju en ganska mycket så det förutsätter att man har ett par tusenlappar som bara ligger och skräpar :)
 
Ok fint att veta tills nästa gång:tummenupp

skall inte behovas hardare fjadrar an orginal om kopplingen ar i bra skick. valdigt viktigt att anvand RATT olja och inte bara BRA.

varsta dyraste helsyntetisk motor olja funkar inte, det skall vara olja formulerad att ga i mc vaxellada med integrerad koppling.

tror jag anvande silkolene comp gear
 
Fantastiskt fin! Bra val av kåpor och det otroligt läckra avgassystemet med parallellla utblås. Jättesnygg! Ändra inget! håll dig borta från allt bling-bling, eloxerade skruvar och sånt. Den där är så clean och snygg som det bara går. Det enda jag personligen skulle bytt är bakdämparen, men den kostar ju en ganska mycket så det förutsätter att man har ett par tusenlappar som bara ligger och skräpar :)

Tack! ja man e ju inte rossi riktigt än så bakdämparn får överleva iaf denna säsong:D

skall inte behovas hardare fjadrar an orginal om kopplingen ar i bra skick. valdigt viktigt att anvand RATT olja och inte bara BRA.

varsta dyraste helsyntetisk motor olja funkar inte, det skall vara olja formulerad att ga i mc vaxellada med integrerad koppling.

tror jag anvande silkolene comp gear

Körde självklart olja gjord för mc och våtkoppling, men tack ifall jag inte visste:tummenupp Angående fjädrar var det hårdare med till den koplling jag har beställt, får se om det behövs, är ju en del mer effekt i cykeln nu:)
 
Last edited:
Tack! ja man e ju inte rossi riktigt än så bakdämparn får överleva iaf denna säsong:D



Körde självklart olja gjord för mc och våtkoppling, men tack ifall jag inte visste:tummenupp Angående fjädrar var det hårdare med till den koplling jag har beställt, får se om det behövs, är ju en del mer effekt i cykeln nu:)



Vad fin den blev, ganska lik min egen, hejja tyga! =)
Var har du satt behållaren till bakdämparn? eller du kanske har en sån där fräsig utan behållare? Snygga fälgar också, vad är det?

Här e min (fast rgv, men de e ju typ samma)
 

Bifogat

  • IMG_2062.JPG
    IMG_2062.JPG
    195.2 KB · Visningar: 101
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top