Garagestatus för tvåtaktarna

Hej:)

Äntligen har jag fått tillbaka bak fälgen,rak o fin,
det var den sista puzzelbiten.
För den/dom som har intresse att sitta i timmar o läsa
bloggar:Dså har jag hittat en Japans Yahoo sida som
behandlar i princip allt om TZ 125 racer.
Jag har ingen länk men sök på.....nao TZ&RS.
Cirka 40 sidor a 300 bilder,allt på Japanska men en
bild säger mer än 1000 ord:nicka
Jag fick en hel del funderingar besvarat:tummenupp
 
Nu ar extramotorn fardigbyggd, forutom att vaxelladslocket pa vanster sida saknas. Ar bestallt, kommer val om nagon vecka. Den fula svarta fargen pa kopplingslocket och vattenpumpens lock skall glasblastras bort, sen ar den tip-top.

Denna motor har en std-cylinder och kan saledes koras med std-kolvar. Bra for mej som har en bunt sadana over, da den andra motorn maste ha A-kitkolvar.

Har lagt klamspalten pa 0,65 mm aven pa denna, med 11,6 cm3 forbranningsrum. Har funkat bra hittills pa den andra motorn.

Ska bli kul att se hur stor skillnad i drag det blir mellan den lite vassade spisen och denna!
 

Bifogat

  • Picture 001.jpg
    Picture 001.jpg
    185.3 KB · Visningar: 97
  • Picture 002.jpg
    Picture 002.jpg
    187 KB · Visningar: 106
  • Picture 003.jpg
    Picture 003.jpg
    174.6 KB · Visningar: 101
Har varit lite problem nu med rs'en:
En cylinder var från en 1990 vj21 motor (l modell), dvs samma portar men nästan 1mm högre klämspalt. Mätte till ca 1.6 / 2.4 mm med standardpackningar på de olika cylindrarna. Blir att fräsa ner cylindrarna till 0.8 på bägge med std packning när jag ändå håller på. Måste dock hitta något bättre lödtenn eller liknande att mäta med.

Hittade denna i lådan för alla delar, rev ner motorn igen då jag trodde det var missat till vatten/oljepump eller kulissrullen. Dock satt alla styrpinna där. Magiskt. 20mm lång ifall någon vet vad den är till.
pin.jpg



Sedan går det tillägga:
De 2 std kolvar jag fick med var en tappad i backen

De 2 nya jag köpte av "racemodell" var fulla med gjutskägg, vägde mer
och hade en kolvbult värdig en stridsvagn (nästa dubbla vikten)

Veven som jag köpte nyrenoverad är aldeles för sned i ena tappen för att rikta så den måste göras om (svetsad)


Går bra det här, har iaf hittat en standardtopp hos tysken nu :banana
 
Det låter som dom vanliga klåparna som inte kan skruva hoj har varit på din hoj med Magnus.. :gnissla

Dom cylindrarna från 1988-90 har 2-delad avgasventil. 1988-89 öppnades don i 2 steg. 1990 öppnades dom i 3 steg. Från 1991 är ventilen 3-delad. Det skiljer lite i längd med på ventilerna om jag minns rätt.

Cylindrarna till 1988-90 har mindre kanaler från blocket upp till cylindrarna. Så en sån cylinder matchar inte så bra mot det nyare blocket från 1991.

Det du tror är ett styrstift ser mer ut som ett nållager som sitter i vevstaken.

Vad är det för hoj du har Magnus?
 
Last edited:
Shit vad surt med folk som inte har koll/luras...
Köp en riktig rääser istället Magnus. :)
 
Det låter som dom vanliga klåparna som inte kan skruva hoj har varit på din hoj med Magnus.. :gnissla

Dom cylindrarna från 1988-90 har 2-delad avgasventil. 1988-89 öppnades don i 2 steg. 1990 öppnades dom i 3 steg. Från 1991 är ventilen 3-delad. Det skiljer lite i längd med på ventilerna om jag minns rätt.

Cylindrarna till 1988-90 har mindre kanaler från blocket upp till cylindrarna. Så en sån cylinder matchar inte så bra mot det nyare blocket från 1991.

Det du tror är ett styrstift ser mer ut som ett nållager som sitter i vevstaken.

Vad är det för hoj du har Magnus?

En rs250 -00, har nu satt i fasta avgasportar och de sitter bra i bägge cylindrarna. Du har rätt i att "kjolen" under cylindern skiljer ganska markant. Modellen på den gamla cylindern är 12c1 och skall enligt websidor passa att köra med nya kolvar och avgasportar vilket det också bevisligen har gjort men det känns inte så optimalt. Skall göra det så bra det går med denna motor till en mindre peng då det inte är försvarbart med nya cylindrar. Skall bromsa den till våren så får vi se vad den kan tänkas leverera med fasta portar, ett tyga system (om det nu kommer) och 0.8 i klämspalt.


En liten fundering är att om jag fräser cylindern till 0.8 klämspalt med standard 1.4 - 1.5 packning så finns det kanske risk i att packningen kommer mot kolven i överkant då passformen på dessa är skiftande och ligger inte helt rakt när de styrs av styrpinnarna.
Kanske lägger lite mycket möda på denna men det finns lite tillfredställning med att göra saker ordentligt.

Måste vara ett stort nållager då det är 20x4mm för att vara till denna cykel iaf men ja det liknar absolut en rulle :)
Dock så har jag flyttat hojen till det nya garaget så det kan ju ha trillat i från något annat.

Shit vad surt med folk som inte har koll/luras...
Köp en riktig rääser istället Magnus. :)

Det är det dära ekonomiska dilemmat. Nu är det kärlek till denna gamla vanskötta skapelse som är det försvarabara (hoppas jag :) ).
Tråkigt bara när man beställer saker som visar sig vara undermåliga. Men är det billigt så är det nog inte så bra som det sägs, Lession learned. Även att det är från en 2t trimmare i uk.
 
Last edited:
Fräscha cylindrar till dom tidigare RGV-modellerna måste det finnas en efterfrågan på. Alla 250cc 2-taktshojarna håller på med att gå upp i pris då efterfrågan ökat på dom senaste året. Så nån borde behöva en sån cylinder för att återställa en hoj.

Så om det går - sälj den felaktiga till nån som får använda den till rätt motor och köp sen för pengarna en cylinder som är rätt för din motor.

Det enklaste tricket att minska klämspalten på dom motorerna är att använda RG125 toppackning på cylindern. Den är lite tunnare.
 
Bild 1,2 och 3: Fick hem mitt nya avgassystem nu. Hoppas det funkar som det ser ut. Made in Thailand.

Bild 4: De fasta avgasportarna sitter nu fint i cylindrarna

Bild 5: Ena toppen var fin och gick att renovera

Bild 6: Den andra var ganska dålig och en annan är beställd.

Angående cylindrarna så kan jag nog byta 12c1 cylindern mot en Aprilia 22d5 från tysken.
 

Bifogat

  • mot3.JPG
    mot3.JPG
    152.2 KB · Visningar: 93
  • mot2.JPG
    mot2.JPG
    133.6 KB · Visningar: 93
  • mot1.JPG
    mot1.JPG
    65.1 KB · Visningar: 88
  • avg3.JPG
    avg3.JPG
    127.4 KB · Visningar: 75
  • avg2.JPG
    avg2.JPG
    110 KB · Visningar: 104
  • avg1.JPG
    avg1.JPG
    110.8 KB · Visningar: 110
Nya lokaler, nya projekt.
Vi håller på att snickra upp en "festhörna" i garaget.
Bild 1 är en förebild, bild 2 är den nya väggen.
Bild 3 och 4 är bilder på det nya rummet.
Bild 5 är en bild åt andra hållet i garaget.
Bild 6, liter mer kaos, taget från dörren in i garget. Rakt fram är tvätthallen. Där uppe där man ser ett fönstrer är det meningen att vi ska bygga ett loft som man ska kunna softa på. Kanske t o m hängmattor och sängar för sena kvällar.
Bild 7 är svets och vinkelslipsrummet.
Bild 8 är taget från andra änden av lokalen.

Blir nog bra det här.
 

Bifogat

  • IMAGE_109 (Small).jpg
    IMAGE_109 (Small).jpg
    47.3 KB · Visningar: 80
  • IMAGE_108 (Small).jpg
    IMAGE_108 (Small).jpg
    66.9 KB · Visningar: 87
  • IMAGE_107 (Small).jpg
    IMAGE_107 (Small).jpg
    59.7 KB · Visningar: 93
  • IMAGE_106 (Small).jpg
    IMAGE_106 (Small).jpg
    45 KB · Visningar: 89
  • IMAGE_105 (Small).jpg
    IMAGE_105 (Small).jpg
    53.2 KB · Visningar: 81
  • IMAGE_104 (Small).jpg
    IMAGE_104 (Small).jpg
    56 KB · Visningar: 100
  • IMAGE_099 (Small).jpg
    IMAGE_099 (Small).jpg
    52.6 KB · Visningar: 104
  • IMAGE_111 (Small).jpg
    IMAGE_111 (Small).jpg
    54.3 KB · Visningar: 92
Last edited:
Vad i hela friden är det som ligger bakom ljuddämparna? :confused:


Edit: Googlade det. Topplockspackning? :confused: Det har man på gathojar va?

Höhö, kan fräsa in en oring och höja cylinderfoten för din skull. Annars har vhm fina toppar men så mycket skall inte grisen sminkas. Aprilian må vara en gathoj men den lär ha en racehojs kvalité och servicebehov. Utan rörliga avgasportar kommer nog effektområdet vara liknande en 125'a. Placebo duger i bistra tider.
 
Last edited:
Nya lokaler, nya projekt.
Vi håller på att snickra upp en "festhörna" i garaget.
Bild 1 är en förebild, bild 2 är den nya väggen.
Bild 3 och 4 är bilder på det nya rummet.
Bild 5 är en bild åt andra hållet i garaget.
Bild 6, liter mer kaos, taget från dörren in i garget. Rakt fram är tvätthallen. Där uppe där man ser ett fönstrer är det meningen att vi ska bygga ett loft som man ska kunna softa på. Kanske t o m hängmattor och sängar för sena kvällar.
Bild 7 är svets och vinkelslipsrummet.
Bild 8 är taget från andra änden av lokalen.

Blir nog bra det här.
Helv... vilken stor lokal ni har!!!!
Roligt lycka till:tummenupp
 
Meka gathojar och göra festlokal. Herregud, ni tar inte 125pro på allvar pojkar. Skärpning!

Själv har jag övat inför säsongen och druckit onödigt mycket alkohol, ni har inte en CHANS med de varvtider jag har i mig just nu! :arsele
 
Meka gathojar och göra festlokal. Herregud, ni tar inte 125pro på allvar pojkar. Skärpning!

Själv har jag övat inför säsongen och druckit onödigt mycket alkohol, ni har inte en CHANS med de varvtider jag har i mig just nu! :arsele

Hur ser varvtiderna ut idag? :tuttar
 
Höhö, kan fräsa in en oring och höja cylinderfoten för din skull. Annars har vhm fina toppar men så mycket skall inte grisen sminkas. Aprilian må vara en gathoj men den lär ha en racehojs kvalité och servicebehov. Utan rörliga avgasportar kommer nog effektområdet vara liknande en 125'a. Placebo duger i bistra tider.

Jämför aldrig en Aprilias kvalité med en riktig räser, aldrig.
Faktiskt tycker jag att du inte behöver nämna ordet kvalité i samma mening som Aprilian. ;)
 
Jämför aldrig en Aprilias kvalité med en riktig räser, aldrig.
Faktiskt tycker jag att du inte behöver nämna ordet kvalité i samma mening som Aprilian. ;)

Du är bara avundsjuk... :D

För att vara lite on the topic : Fick bekräftelse att mina saker skickas måndag 18/1 så nästa helg skall det kanske till att skrida till verket och mecka ihop eländet... ;)
 
Bild 1,2 och 3: Fick hem mitt nya avgassystem nu. Hoppas det funkar som det ser ut. Made in Thailand.


Hej Magnus!
Var handlade du avgassystemet, och vad kostade det?
Anders
 
Nu har det hänt något i positiv riktning faktiskt. Ett paket från Nordgren Racing ligger på posten. :)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top