Garagestatus för tvåtaktarna

Min status ar att det ar tomt i garaget. :gråta
Tråkigt. :(
Min är parkerad och väntar på en låååång och kärleksfull vinter.
backhome.jpg
 
Hej:)

Snyggt parkad Gustav O,båda kåpsetten krachade förstår jag synd!
Jag har ett åk kvar på Lördag om vädret är med mig.MCHK-R har sin
sista banträff på Sviesta.
Det som ska provas är en ny 1:a växel lite högre+annan sekundär
drevning som jag tror blir bättre för min åkning:)på Sviesta banan
altså.
Sen får 125:an parkeras den med över vintern.
 
Nu har jag kört klart för i år. Jag har vid åtta tillfällen (knappt 30 pass) kört ihop 675 km. Under den tiden har jag bytt kolv fyra gånger, bytt bara ring en gång, delat vevhuset en gång. Bytt lameller och skivor en gång. Krängt däck en gång. Plockat bort allt utom svingen för att svetsa ramen en gång.

Det som är dåligt är att jag kört på tok för lite och alldeles för sakta. Det bra är att veven kommer att gå minst två år till om det här håller i sig!

Nu gör jag rent motorcykeln och drar bort startnummer 37. Till nästa år blir det inga stora förändringar. Ny kolv som har gått 25 km sitter i, lacken är helt oskadad (ett resultat av min försiktiga körning).

Vad ska jag göra nu? Vintern är så jävla lång! Svarta fälgar vore kanske mer praktiskt än vita iofs. Jag skulle vilja ha en supereffektiv ljuddämpare, tack. Nya drev vore trevligt också. Eloxerade. Mmm...
 
Nu har jag kört klart för i år. Jag har vid åtta tillfällen (knappt 30 pass) kört ihop 675 km. Under den tiden har jag bytt kolv fyra gånger, bytt bara ring en gång, delat vevhuset en gång. Bytt lameller och skivor en gång. Krängt däck en gång. Plockat bort allt utom svingen för att svetsa ramen en gång.

Det som är dåligt är att jag kört på tok för lite och alldeles för sakta. Det bra är att veven kommer att gå minst två år till om det här håller i sig!

Nu gör jag rent motorcykeln och drar bort startnummer 37. Till nästa år blir det inga stora förändringar. Ny kolv som har gått 25 km sitter i, lacken är helt oskadad (ett resultat av min försiktiga körning).

Vad ska jag göra nu? Vintern är så jävla lång! Svarta fälgar vore kanske mer praktiskt än vita iofs. Jag skulle vilja ha en supereffektiv ljuddämpare, tack. Nya drev vore trevligt också. Eloxerade. Mmm...


Nu har jag också kört klart för i år utan att köra :va

Ja, bandag på Sviestadbanan och pappa skulle prova lite chassigeometrier på rotaxen för rambygge i vinter. Tz250an togs med som referens. Blev det tid över och väder tänkte jag köra några varv/pass också.

Rotaxen hade blivit bestyckad för Ring Djursland som har kortare rakor än Sviestad, detta i kombination med att det var ganska mycket kallare nu ( = mer syreatomer i luften) gjorde att den nog gick lite på the wild side första passet.
Drog igång Tz250an direkt för nästa pass, den var lite tjurig att starta. Efter varmkörning när pappa skulle köra ut ville den inte starta, 2 varv runt i depån tar på krafterna. Sedan fick en startmaskin stå för kraften och den gick igång. Inte helt övertygande men igång.
Gissar att en kolvring har blivit väldigt ledsen, kanske till och med lämnat motorn :mad:
Nåväl, i varvtalsregistren som används på banan gick den ok.

Sedan ägnade jag en halvtimme åt att bestycka om förgasarna på rotaxen helt, den behövde fetas på i hela registret så nålar skulle flyttas, munstycken bytas.

Peppa farsan lite och så dags igen. Efter några varv hittade han visst några en bit fram som han kände sig tvungen att köra om och tog fart :)
Man hörde vid bandepån att den var mer rätt bestyckad, det ilskna dova ljudet som bara sällan kommer fram

Pappa tyckte han hade fått svar på hur vi ska bygga ram, jag tittade på klockan och insåg att om jag ville köra var det ett pass endast jag skulle hinna med.
Valde att gå runt och snacka :tungan

Skön avslutning på säsongen, en hel motorcykel och än ganska hel.

Nu är det dags att riva isär och finjustera lite porttider i cylindrarna för nästa år. Distanshylsan i ett bakhjul är en tiondels millimeter för kort så dra man hjulmuttern hårt går hjulet trögt, den ska göras om.
Kommer säkert hitta andra fel och serviceåtgärder också men det var allt för nu.

Mattias, VITA hjul är snyggare än svarta.
 
Hej:)

Visst var det en trevlig avslutning på säsongen Rolle.Morgonen lite
kall men på eftermiddagen solsken men dock inga sommar temperaturer.
Dom nya utväxlingarna blev precis som jag tänkt mig,nu får jag i 6:an
på Sviesta rakan och ändå får behålla 1:an i kurvorna,Utom i start o mål
kurvan där det är 3:an som talar:)
Det som inte var helt perfekt var att det gick åt lite vatten i kylaren
=något är tokigt,servo motorn till avgasporten har slutat att fungera:va
Men nu ska allt plockas ner o ses över,byta delar eventuellt blir det
en extra motor till nästa år.
Hehe:D visst kom Gunnar på rakan o körde om mig men sen hakade jag på det blev ett par riktigt roliga varv tills röd flaggen kom upp.
Rolle det blev ingen körning för dej,men du fick nöjet att torrgasa Rotaxen i alla fall:D
 

Bifogat

  • SNC11859.jpg
    SNC11859.jpg
    68.4 KB · Visningar: 165
Hej:)

Tillverkade en motor ställning.
Något svajig kanske:)
 

Bifogat

  • SNC11861.jpg
    SNC11861.jpg
    88.3 KB · Visningar: 124
  • SNC11862.JPG
    SNC11862.JPG
    238.3 KB · Visningar: 128
Hej:)

Tillverkade en motor ställning.
Något svajig kanske:)

Snyggt!
Jag är i tankarna att försöka göra ett liknande till min Mille motor! Jag är inte så vass med svetsen men man lär sig inte av att inte försöka!
 
Hej:)

Jodå man ska vara ute i tid med mekandet!
Motorn är klar för nästa års(racing!)åkning,böt en låsring i växel lådan.
Annars verkar det ok.
Jag har fått besök av en stor spindel i garaget,även flugor som verkar
gilla R-oljorna.Dom flyger in i motorn när man öppnar den:confused:
Annars har jag drabbats av orginal sjukan,köper en massa brickor,
muttrar o dekaler till ingen nytta.Det hadde varit bättre med en kolv kanske:va
 

Bifogat

  • Spindel!.JPG
    Spindel!.JPG
    235.7 KB · Visningar: 113
  • Delar!.JPG
    Delar!.JPG
    238.9 KB · Visningar: 132
Det är vinter, ge dig! :mattias


Ungefär så har jag också tänkt, men nu när det smällde till i helgen och blev lite över -10 grader kallt i Sthlm började jag känna en viss oro för hur mina kylare ska må... Sagt och gjort lastades hojarna ut ur racebussen och in i garaget så nu kan det börja mekas :huvet

Kylarslangarna var fortfarande mjuka, och precis minusgrader på tempmätaren innan de fick en varmare tillvaro så man kan sova utan att vara orolig :tummenupp
 
Vinterträningen är igång! Några timmar cross idag för att behålla känsla för feeling och få lite fysträning.

Även utmaning på jobbet att göra 100 armhävningar 22a december så lite tänka på maten och armhävningar/situps varannan dag ungefär.

2011 är året då det händer, uppvärmningen har börjat!
 
Vinterträningen är igång! Några timmar cross idag för att behålla känsla för feeling och få lite fysträning.

Även utmaning på jobbet att göra 100 armhävningar 22a december så lite tänka på maten och armhävningar/situps varannan dag ungefär.

2011 är året då det händer, uppvärmningen har börjat!

Jag föreslår en 125cc 2-takt, lämpligen en YZ från -05 eller nyare. Du kommer att bli grym nästa år på GP-hojen när du upptäcker hur fysiskt avslappnande och tekniskt busenkelt allt är på asfalten :tummenupp

Kör hårt, men bryt inte benen alltför mycket!

/Lasse
 
Hej God morgon:)

Det är lungt på 2T fronten här på forumet! Så här före jul så
är man inte fet i plånboken,men den som har 25000kr över så
köp gärna den här hojen.
Enligt mina parametrar så är priset helt rätt för en sådan
här Classiker Honda-87 125cc racer.
Det jag vill ha nu till TZ är ett vevparti från Holland och ett
foot bracket från England.Men peningarna finns inte just nu:(
Han som äger Hondan är Phil Johnson från England,han har tagit
hem en hel del hojar från Japan både 125 o 250:or.
 

Bifogat

  • Honda-87.jpg
    Honda-87.jpg
    246.5 KB · Visningar: 91
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top