Garagestatus för tvåtaktarna

Har kommit lite längre på motorn nu och då har jag upptäckt att jag måste byta generatorn.....inget problem om det inte vore för att jag inte har en 26mm invändig avdragare och det är påskhelg.... :gnissla
Nå väl det finns annat att göra, som att luska ut vad som är strömkabeln på min nyinköpta HRC detonationsräknare. :gnissla
dessutom har det slipats kåpor varje kväll till tidig natt. :gnissla
 
Hej alla jag är ny här !
Jag har köpt en rs 250:rolleyes: så nu får jag börja om från start.
Så nu får ni vara så snälla att hjälpa mig att visa spårval i år:confused:

Mvh Peppe K före detta Ducce åkare:pannkyss
 
Egt

Hej 2-taktsvanner!

Har nu fatt hem en EGT-manick "pa kopet" nar jag handlade en annan grej, och skulle nu garna vilja ha en genomgang av vilken nytta jag kan ha av denna?

* Vart pa exp.kammaren ska sensorn sitta?
* Vad ska tempen ligga pa?

Ev. ar denna grunka till salu, eller bytes mot en detonationsraknare. Det ar en Westach dubbel-EGT (avsedd egentligen for en racer 250) med 2 st sensorer och kablage.

/Lasse
 
Hej alla jag är ny här !
Jag har köpt en rs 250:rolleyes: så nu får jag börja om från start.
Så nu får ni vara så snälla att hjälpa mig att visa spårval i år:confused:

Mvh Peppe K före detta Ducce åkare:pannkyss

:pannkyss

Har du slagit dig ordentligt eller är det tänkt som en träningshoj åt hela familjen :yoparty

Hej 2-taktsvanner!

Har nu fatt hem en EGT-manick "pa kopet" nar jag handlade en annan grej, och skulle nu garna vilja ha en genomgang av vilken nytta jag kan ha av denna?

* Vart pa exp.kammaren ska sensorn sitta?
* Vad ska tempen ligga pa?

Ev. ar denna grunka till salu, eller bytes mot en detonationsraknare. Det ar en Westach dubbel-EGT (avsedd egentligen for en racer 250) med 2 st sensorer och kablage.

/Lasse

Om det är analoga visare så är den i stort sett oanvändbar. Visarna vibrerar för mycket i slutet av rakorna och för precis avläsning också.

Annars så kan du bespara dig ett mycket stort antal lyfta på toppen och kolla kolven, och ändå ha rätt bestyckning alltid.

När tiden trytit då en hoj rasat så har den andra hojen fått gå upp mot 2 hela räjshelger utan att jag lyft på topparna. Man vet hur de ser ut utan att lyfta :tummenupp

Sisådär 140-150mm ifrån kolven är lämplig placering, och temp beror på utseende på cylinder, kolvspel, kolv, bränsle, tändning samt din ekonomiska situation.
 
Last edited:
Hej alla jag är ny här !
Jag har köpt en rs 250:rolleyes: så nu får jag börja om från start.
Så nu får ni vara så snälla att hjälpa mig att visa spårval i år:confused:

Mvh Peppe K före detta Ducce åkare:pannkyss

Så trevligt, ni kommer att få kul tillsammans. Spårval? Du hittar ju rätt bra runt Sviestad. När du passerat Café Racer på start-målrakan delar sig vägen, rakt fram går till halkbanan så håll till vänster och följ sedan den vägen cirka två kilometer till du åter igen passerar Café Racer. Upprepa. Mekhjälp i form av Torkel finns runt hörnet. Jodå, det kommer nog att bli bra det där. Vi ses på träningarna!
 
Hej alla jag är ny här !
Jag har köpt en rs 250:rolleyes: så nu får jag börja om från start.
Så nu får ni vara så snälla att hjälpa mig att visa spårval i år:confused:

Mvh Peppe K före detta Ducce åkare:pannkyss

De verkar inte helt lättkörda Apriliorna, särskilt inte med fjolårsdäck som hårdnat över vintern. Sonen och jag var på Gelleråsen för att prova våra "nya" Aprilior, 125 resp. 250.
-Åk före du pappa så kan jag kolla lite.
Javisst, det gick ju bra ett halvt varv tills jag kanade omkull i larvigt låg fart. Jag skyller nog trots allt på däcken, så dåligt grepp ska det inte vara. Den kanade bak i extrem lågfart i fem, sex varv innan det fanns något fäste. Att sedan sonen vurpade två gånger vet jag inte vad han ska skylla på. Han var rätt snabb för att vara nybörjare. Tyvärr avbryts nu karriären sex veckor framåt, dvs tills gipset tas bort. En spricka i båtbenet blev det bestående minnet förutom att han tyckte det var ännu roligare att köra hoj än han hade kunnat föreställa sig. Det gick dock inte att argumentera sig till att få köra med nylagt gips.
Stort tack Peppe att du skjutsade hem honom!

Min hoj bara gick på en cylinder hela torsdag förmiddag. När jag väl fick ordning på det upptäckte jag några märkliga sprickor i bakdäcket. När jag körde ut ändå lät det som punka efter ett tag och sprickorna hade blivit större.
Det blev summa summarum inte riktigt lika många varv som det var tänkt. Att jag fick sitta på akuten med sonen hela onsdag eftermiddag kan jag ju inte skylla på hojen, men ändå.
 
De verkar inte helt lättkörda Apriliorna, särskilt inte med fjolårsdäck som hårdnat över vintern. Sonen och jag var på Gelleråsen för att prova våra "nya" Aprilior, 125 resp. 250.

Tyvärr avbryts nu karriären sex veckor framåt, dvs tills gipset tas bort. En spricka i båtbenet blev det bestående minnet förutom att han tyckte det var ännu roligare att köra hoj än han hade kunnat föreställa sig. Det gick dock inte att argumentera sig till att få köra med nylagt gips.

Det blev summa summarum inte riktigt lika många varv som det var tänkt. Att jag fick sitta på akuten med sonen hela onsdag eftermiddag kan jag ju inte skylla på hojen, men ändå.

Sedan ska man kanske inte skylla fiolårsdäck på typ 8 plusgrader och en asfaltstemp på 3-4 grader. Däcksvärmarna får jobba, och sedan gäller det att dyngladda direkt för att kanske lyckas hålla tempen i däcken uppe i några varv.

Är nog inte så farligt att vänta några veckor att köra, då har det blivit lämpligare temperatur ute.

Och tur att det inte verkar ha blivit så stora skador på självförtroendet :tummenupp
 
De verkar inte helt lättkörda Apriliorna, särskilt inte med fjolårsdäck som hårdnat över vintern. Sonen och jag var på Gelleråsen för att prova våra "nya" Aprilior, 125 resp. 250.
-Åk före du pappa så kan jag kolla lite.
Javisst, det gick ju bra ett halvt varv tills jag kanade omkull i larvigt låg fart. Jag skyller nog trots allt på däcken, så dåligt grepp ska det inte vara. Den kanade bak i extrem lågfart i fem, sex varv innan det fanns något fäste. Att sedan sonen vurpade två gånger vet jag inte vad han ska skylla på. Han var rätt snabb för att vara nybörjare. Tyvärr avbryts nu karriären sex veckor framåt, dvs tills gipset tas bort. En spricka i båtbenet blev det bestående minnet förutom att han tyckte det var ännu roligare att köra hoj än han hade kunnat föreställa sig. Det gick dock inte att argumentera sig till att få köra med nylagt gips.
Stort tack Peppe att du skjutsade hem honom!

Min hoj bara gick på en cylinder hela torsdag förmiddag. När jag väl fick ordning på det upptäckte jag några märkliga sprickor i bakdäcket. När jag körde ut ändå lät det som punka efter ett tag och sprickorna hade blivit större.
Det blev summa summarum inte riktigt lika många varv som det var tänkt. Att jag fick sitta på akuten med sonen hela onsdag eftermiddag kan jag ju inte skylla på hojen, men ändå.

Jag var också där och kan hålla med att det var rätt kass grepp, åtminstone på onsdagen. Blev bättre på torsdagen, lite varmare + en del skit från banan kanske åkte bort
 
Lyxiga lackeringsfaciliteter..!

Bromsrengoring o speedbleederinstallation.

Underbart sommarvader o lite korning gar dock fore garagepulande idag!
 

Bifogat

  • HPIM1358.JPG
    HPIM1358.JPG
    115.7 KB · Visningar: 191
  • HPIM1352.JPG
    HPIM1352.JPG
    56.8 KB · Visningar: 198
  • HPIM1362.JPG
    HPIM1362.JPG
    74 KB · Visningar: 259
Den här veckan skickas 26 stycken drev till min växellåda. :)
Rolle har fixat mina EGT till piporna.
 


När jag väl fick ordning på det upptäckte jag några märkliga sprickor i bakdäcket. När jag körde ut ändå lät det som punka efter ett tag och sprickorna hade blivit större.


Tssss Joachim, det där var inte sprickor, det kallas däcksmönster:D
 
Nu är hojen klar..... och snart bär det av till andrestorp...

eller nästan klar.. bara lite borrning och sätta i avgastempgivaren. :)
 

Bifogat

  • DSCF0266small.jpg
    DSCF0266small.jpg
    92.4 KB · Visningar: 242
Snygg Gustav!

Kommer o hejar pa nere pa Anderstorp hoppas jag :)

/Lasse

Forresten ar min RS nu fardig sa nar som pa att jag ska fixa till toppar med vettig form o volym...snart blir det dimma i Skovde!
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top