Garagestatus för tvåtaktarna

Efter att ha borrat, svurit och till slut fått dit en utkastare idag så kunde jag köra ett litet pass nu på kvällskvisten. :)

Ny oljepump samt rengöring av oljefiltret samt att jag satte dit nya packningar och kolvar i bromsoken var det som gjordes idag.
 
Du har väl Maximas Castor olja, använt den mycket i Mx hojen och är mycket nöjd! Ricin / castor mix av något slag.

Eller är jag ute och virrar? Castrol's castor olja kanske är nån annan typ "A747"?

Snyggt!
Kör du inget race i år så kommer du för evigt att påminna mig om passageraren på den här hojen. :D

149204119_6c34b2520b.jpg


Idag har varit en bra dag eftersom jag hittade två flaskor Castrol R30 i en affär i Uppsala. Den tillverkas inte längre av Castrol så det var fint att hitta två stycken, R40 görs fortfarande så det får bli den senare.
Vidare nya fina slangklämmor, soppaslang, verktyg och lite annat gull till mitt nya garage. :)
 
Du får väl köra varenda tisdag om du vill och har gått kursen/har licens.

Ja tänk om man hadde bott nära en bana,så enkelt de hadde varit.
Nu har man 28 mil till en bana:(
Jag kör bara 2 gånger per år o då tar jag ut engångslicens mer blir
det inte tyvär.
 
:tummenupp nu blev 50:an klar okså,trimningen blev
nog som jag tänkt mig +1000v/m
 

Bifogat

  • TNK 50cc 2.JPG
    TNK 50cc 2.JPG
    106 KB · Visningar: 131
Last edited:
:tummenupp nu blev 50:an klar okså,trimningen blev
nog som jag tänkt mig +1000v/m

Den var ju busläcker ju!

Och Citroensamlingen på gården gör att man finner det fullkomligt normalt att ha en 50cc räcer i garaget!
 
Tvåtacktarn........

Maj 2009, ny säsong.

500cc! V4a!:tummenupp Oljepump och tank bortplockat! Rullar inte så många mil varje år. Hur som helst ny olja i lådan skulle i. Slog i en liter men det kom ingen markering i nivåglaset, tänkte får leta upp information hemma sedan. Så kom MC-Nytt på besök och ville fota hojen ute på vägen, en liten runda blev det. Får sedan fram fakta och läser 1.6 liter ska i...... visst e man slarvig ibland! Ska väl plocka ur stiften och kika på dessa ochså, när man blandar själv i tanken blir det lätt överdosering så stiften är väl lätt sotiga utav all olja. Måster väl ochså kolla luftfiltren. Däcken ska vi inte prata om, går bra att annvända som ämne till ishockeypuckar. Men hojen är grymmt rolig att gasa runt med. Nya däck vore väl en dröm! Toyman
 

Bifogat

  • P1010056 sh.jpg
    P1010056 sh.jpg
    153 KB · Visningar: 89
Last edited:
Banträning

Du får väl köra varenda tisdag om du vill och har gått kursen/har licens.

Nej dom jäkla skithögarna på LMS har förbjudit 50 cc på tisdagarna..
Trots att vi är många gånger snabbare än dom som kör i nybörjargänget..:mad: :arsele
 
skithögarna på LMS:mad: :arsele

Oi! Härlig start på dagen:tummenupp


Men, blev lite fundersam. Är verkligen dessa gamla 50cc "många gånger snabbare" än folket i B-gruppen? Såvitt jag vet brukar gränsen dras någonstans vid .04-tider, för allas trivsel bör man väll hålla sig inom ramen .04- 15-tider med en toppfart på minst 170km/h. Sett till Classic:en som syns några inlägg upp ser det ju inte ut som någon hastighetsmaskin - coola, men inte snabba.
 
Nej dom jäkla skithögarna på LMS har förbjudit 50 cc på tisdagarna..
Trots att vi är många gånger snabbare än dom som kör i nybörjargänget..:mad: :arsele

Tack för den, jag är väl en av skithögarna antar jag. Verkligen ett vägvinnande koncept du för där, har du lärt dig av Sandstream hur man får saker att hända?

Vissa classic-åkare har inget problem med varvtiderna men hastighetsskillnaderna på rakorna är stora, även mot 125Std-hojar. Dessutom har det varit en hel del problem med att uppfylla modernt reglemente.

/S. Kithög
 
Kul att tråden lever vidare. Min cykel har stått stilla sedan 2008... blir inget tävlande denna säsong heller. Får se om sambon ska köra, då har han en extra motorcykel :)
 
Det som har hänt sedan sist är följande.

* Vattenpumpen har demonterats.
* Rotor/stator har demonterast.
* Delar beställts
* Gaffel och bakdämpare ska till Fredde W för service.
* Diverse småprylar har inhandlats.
* Börjat rengöra sving/ram.
* Har fått tag på ett bra lagerutdragningsverktyg så jag kan byta lager i hjulen samt några packboxar.

Ska köra KM:et den 26/5 har jag tänkt.... :näsblod
 
Det blev 15 varv på Sviesta sen lossnade cylindern:confused:
där tog de roliga slut.
Det ska rättas till med lite fräsning(jämna ut mutter säterna)
+nya muttrar orginal.
 
Lite fix har det blivit i kväll. Ner till vevaxelbyte så nu är det återmontering som gäller. :)

DSC00161.jpg


DSC00162.jpg


DSC00163.jpg


DSC00164.jpg
 
Med vilken av hojarna?

Tz:an var det:)det satt två olika muttrar på pinnbultarna
Två fläns med stignings yta under dom.
Det verkar som dom grävde ner sig i cylindern,varav dom lossnade?
Därför ska jag köpa orginal så får jag se hur dom serut.
 
Last edited:
Nu går det åt rätt håll i varje fall.
Kit-veven monterad och sedan även kolvar och cylindrar.
Imorgon ska resten av motorn ihop, sedan in i chassiet på fredag och sedan hojen klar för start på söndag. Är planen i varje fall... :5sure

DSC00167.jpg


DSC00168.jpg
 
Nu är hojen provstartad. :) Har ju aldrig hört den igång förut så lite rädd att man köpt grisen i säcken var man allt. Sjukt härligt att få starta den i källaren och varva lite. Sen kom frugan och undrade vad i h*lv*t* jag höll på med. Dimman vid Lutzen var nog lindrig jämfört med hur det såg ut i min källare. Jag har ju hängt tvätt röt hon i.
Jaja, jag blev ju lycklig i alla fall. Imorgon ska gaffeln servas sen är det "bara" lacken kvar.

Gustav kommer bara att få se mitt :arsele på tisdag när jag susar fram med min Jansbergspreppade HRC räser. ;)
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top