Garageplanering/planlösning

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Skall flytta från min nuvarande håla till ett nytt garage (radhus med garage i länga, betongbjälklag och ena väggen). På andra sidan finns ingen vägg, men där är planen att bygga en vanlig plyfa/gipsvägg mot grannen.

Bifogar lite skisser:
Vy1.jpg

plan1.jpg

sektion1.jpg

Tokmiss av mig!

Haha.. halva texten försvann när det blev ngt strul vid postandet.

Tanken är att ha "mekverksamhet" i mitten av lokalen och slip/lackbox i den inre delen. Här tar jag tacksamt emot input gällande byggnation/utoformning av detta lilla flöjtbås. Längs väggarna har jag lite tankar på hyllsystem etc.

Golvbeläggningen i garaget är vanlig asfalt så detta måste jag göra ngt åt också.

Bör tilläggas att garaget är ett kallgarage som i största möjliga mån skall "fixas" till så att det även funkar året om. Jag förstår att detta inte är möjligt inom rimliga ekonomiska gränser med tanke på betongbjälklag/väggar, men ngn form av uppvärmning bore jag kunna lösa.

Hur har ni löst det i era garage?

Tack för tillrättavisandet Zappen ;)

Eftersom du ska ha lite fina verktyg och bågar därinne skulle jag se över stöldskyddsbiten. Något larm, kraftigare lås, låsa fast saker?

Om du isolerar en del kanske ett elelement kan få upp värmen lite. Men ibland har man bara tillgång till begränsat med el i kallgarage (så har jag i mitt), någon brytare som löser vid för stor förbrukning, så du får hoppas du slipper sånt.

Stöldskyddsbiten skall ses över direkt vid inflytt! Har kikat runt lite, men inte hittat ngra vettiga "garagelarm". Vet att Classe O har ngra med gsm modul, men finns d andra?

Misstänker att det är precis som du säger att det finns ngt "överbelastningsskydd". Har kallgarage i samma kåk som jag bor idag, men där kör jag svetsar, lampor, maskiner m.m. utan problem. Hoppas att det löser sig här med!

Tack för tillrättavisandet Zappen ;)

Nån måste hålla lite ordning här. :mattias

Jag kan tänka mig att din granne eller garageägaren (?) kan ha synpunkter på väggen och din lackbox. Väggen kan störa ventilationen av garaget och färgdimma har en förmåga att spridas dit man inte vill ha det.

Kollat med styrelsen och enligt dem är det inga problem att sätta upp en vägg (många andra har gjort det). Blir till att köra med en hel del fogskum och annat otyg för att få det tätt!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg