Garagegasare

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Snart får vi göra en sticky om detta, ni som botar vinterns abstinens med att starta hojen och småfjutta på gasen, sluta genast med detta, om ni måste på det så se då till att varmköra ordentligt och gasa på så att ni sotar ur skorven, annars slår stiften igen och erat batteri blir urdraget.

Kör minst 20-30 minuter så slipper ni problem nästa gång som ni ska starta pärlan, jag varmkör ordentligt 1 gång i månaden och har aldrig haft problem med sura stift.

Fräsh bensin är att föredra, efter 3 månader i hojtanken så är bensinen inte bensin längre, förvara bensinen i en lufttät dunk så håller den längre.

Glöm inte att kolla lufttryck innan du ger dig ut.

Håller med om sticky, frågan har dykt upp ett anta ggr under senvintern.
Men varför överhuvudtaget hålla på och starta med jämna mellanrum?
LSS! LåtSkitenStå!

Varje gång man startar kondenseras en massa vatten i kalla avgassystemet, detta vatten ventilera sknappast ur på en kort stunds torrgasande, det måset köras bort. Och varje kallstart sliter som bekant lite grand på puffran.
Och det finns, mig veterligen, ingen praktisk anledning att starta motorn med jämna mellanrum. Förutom då om man är kåt på att få gasa lite.

Robban_C skrev:
LSS! LåtSkitenStå!

Varje gång man startar kondenseras en massa vatten i kalla avgassystemet, detta vatten ventilera sknappast ur på en kort stunds torrgasande, det måset köras bort. Och varje kallstart sliter som bekant lite grand på puffran.
Och det finns, mig veterligen, ingen praktisk anledning att starta motorn med jämna mellanrum. Förutom då om man är kåt på att få gasa lite.
Jag är lat och har hojen påställd året om sedan -88:a, känns meningslöst att konservera den över vintern, jag tappar inte ens ur fuggarna, min -90:a har funkat bra sedan den va ny, en ordentlig varmkörning på 20-30 minuter + lite ny fräsh soppa ifrån en jeepdunk gör att packningar och sånt inte torkar ut.

Sen är det ju roligt att bröla lite med V&H system och K&N filter :D

Grannarna älskar mig.... not :lol

Ok, för den som har påställt etc över vintern.
Själv ställer jag av på hösten, byter alla vätskor, lackbehandlar och ställer in i förrådet på hösten. Därefter nöjer jag mig med att ladda batteriet då och då. Jag har aldrig tömt tanken eller fuggarna och har aldrig haft problem med bränslet men så har jag ett förråd som för det mesta är helt torrt. Jag har till och med en rejäl fläkt (utsug till bästerskåp) som jag kan köra ibland om det skulle bli fuktigt.

Robban_C skrev:
LSS! LåtSkitenStå!

Håller med Robban_C i allmänhet. jag förvarar själv hojen inomhus i ett hobbyrum, och har varit väldigt noga med att konservera med bensinstabilisator, konserveringsspray och ny olja i motorn. Tyvärr fick jag iden att plocka ur insatserna ur ljuddämparna häromveckan och var (givetvis) tvungen att höra hur det lät... :tummenupp Två minuters körning ledde till fyra timmars vädring innan dimman hade lättat i huset. Konserveringsolja i cylindrarna RYKER :brinnerup Kan tillägga att min kära sambo inte var så våldsamt nöjd med min lilla idé :fatta!
Abstinensen miskade ju inte direkt heller :(

Ett tips:
Bromsvätska är hygroskopisk = suger åt sig fukt ur luften. Fuktig bromsvätska:
* kokar lättare
* leder till rost och ärg i bromsok (och ev kopplingscylindrar) som är dyrt att åtgärda

När bytte ni bromsvätksan sist? Nu bortser vi från er som åker RR, ni byter säkert med anledning av kokpunkten men ni andra...

Jag har min hoj i köket i villan.Brukar bara öppna altandörren och se till att röret sticker ut genom dörren.....sen är det bara gasa lite :hihi
Sen är man nöjd ett par timmar...utom frugan såklart.Hon får den där konstiga blicken :kocko

Kamikaze kid skrev:
Är det viktigt med rätt lufttryck i däcken när man varmkör i garaget?
Varför då? :va
Innan du ger dig ut, syftar altså på att köra ut ur garaget på en runda, men för lite luft i däcken är inte bra ändå.

Kamikaze kid skrev:
Tack för förklaringen...
Det kändes lite oklart där ett tag!

Hur mycket luft då?
Häll i fullt med luft....
Jag brukar ha 2.3/2.5 på gatdäck

GSXR1100R skrev:
Sen är det ju roligt att bröla lite med V&H system och K&N filter :D
Grannarna älskar mig.... not :lol
Startade gixxern härom dagen helt utan ljuddämpare för att snurra vattenpumpen lite. (bytt vätska) Garaget ligger i ett hyreshus med lägenheter på tre sidor. Mycket muller hehe! Säkert oxå poppis :D

GSXR1100R skrev:
Aja baja inte skapa förvirring på meksidan, tänk om någon tar illa upp :ajjabajja

Oj oj...

Men det skapades förvirring redan tidigare i tråden angående lufttryck och varmkörning....
Håll isär begreppen så man förstår! :rolleyes:

Förövrigt gick Barbara bort redan vid 2.3 bar :(

GSXR1100R skrev:
Aja baja inte skapa förvirring på meksidan, tänk om någon tar illa upp :ajjabajja
Knappast du iallafall; din uppblåsbara Barbara är väl den enda kvinna du får lägga ned (eller är du och Ulla tillsammans nu?).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT