Garageförsäkring - vad försäkrar man?

vilse

Lite lätt vimsig ibland...
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
ZX6R -07 Banhoj
Kort bakgrund:
Hojen stod i ett garage som jag delade med en kompis. Vi hade inbrott, min hoj vandaliserades, och en antal olika saker blev stulna.
Vad ska försäkringsbolaget ersätta?

* Min hoj
* Mina saker till hojen som blev stulna?
* Kompisen saker som blev stulna (till mc - annat märke)?
* Kompisens verktyg?

Enligt Folksam så ska jag inte räkna med att att få något för kompisens grejor, för jag försäkrade "objektet Suzuki", då kan jag inte räkna med att få ut något för Yamahadelar.
Och verktygen var ju inte mina....

Ska självfallet kolla i papperna när jag kommer hem, men av erfarenhet vet man ju att det kan stå ganska luddigt :gnissla

Någon som vet?
Någon som varit med om något liknande?

Ytterligare en fråga.
Handläggaren spelade in hela samtalet - är detta något jag kan begära ut? Eller får han neka mig när jag ber om att få en kopia?

Last edited:
Ska inte sånt täckas av hemförsäkringen?

Garageförsäkringen på hojen täcker ju bara själva motorcykeln om jag förstått allting rätt.

Garageförsäkringen täcker väl bara hojen har jag för mig, hemförsäkringen täcker stölden.

Edit:
Tror att kompisens hemförsäkring får täcka det han blev av med, men det där är jag extremt osäker på och det lär vara en paragrafdjungel ...

Men, om man bara försäkrar hojen, varför heter det garageförsäkring i så fall? :va

Mina grejor som blev stulna (kåpor och dig. instrumentpanel) satt inte på hojen, utan låg bredvid. Räknas inte detta in då heller?

Men, om man bara försäkrar hojen, varför heter det garageförsäkring i så fall? :va

Mina grejor som blev stulna (kåpor och dig. instrumentpanel) satt inte på hojen, utan låg bredvid. Räknas inte detta in då heller?

Det som hör till hojen bör ju ingå. Fråga försäkringsbolaget - här på SH får du ändå bara gissningar, och alla bolag tolkar sina regler olika.

Egentligen heter det väl avställningsförsäkring, lite osäker. Garageförsäkring är gemene mans talesätt.

Det heter inte garageförsäkring, det kallas bara så för att försäkringen gäller bara avställda fordon.

Det heter "avställningsförsäkring" och innehåller, delkasko samt begränsad vagnskadegaranti.

Dina egna tillhörigheter regleras genom hemförsäkringen. Lösöre som det kallas..

/ Jens

Egentligen heter det väl avställningsförsäkring, lite osäker. Garageförsäkring är gemene mans talesätt.
Hmm... heter det?

Nu kan jag inte minnas vad det stod i papperna, men jag har begärt prisuppgifter på garageförsäkring, inte avställninsförsäkring.

Det var trots allt garaget jag ville ha försäkrat eftersom jag visste att där skulle ligga mycket lösa delar, där allt inte kunde härledas till just min hoj.
(figtherbygge)

Normalt spelar det säker ingen roll, men i detta fallet spelar det väldigt stor roll. Jag har trott jag fått en försäkring som täcker garaget (garageförsäkring), inte en som täcker min avställda hoj (avställningsförsäkring)

Och ja, jag vet. Läs papperna. Mitt eget fel i så fall. Men lika surt ändå :näsblod

Hmm... heter det?

Nu kan jag inte minnas vad det stod i papperna, men jag har begärt prisuppgifter på garageförsäkring, inte avställninsförsäkring.

Det var trots allt garaget jag ville ha försäkrat eftersom jag visste att där skulle ligga mycket lösa delar, där allt inte kunde härledas till just min hoj.
(figtherbygge)

Normalt spelar det säker ingen roll, men i detta fallet spelar det väldigt stor roll. Jag har trott jag fått en försäkring som täcker garaget (garageförsäkring), inte en som täcker min avställda hoj (avställningsförsäkring)

Och ja, jag vet. Läs papperna. Mitt eget fel i så fall. Men lika surt ändå :näsblod

Ok, förlåt att jag låter lite frågande men:

Varför tror du att du anger regnummer på hojen om du ska försäkra garaget. Självklart regleras garaget av hem & villaförsäkringen alternativt garagets ägare (om garaget brinner ner osv.). Det som finns i garaget / huset / gäststugan regleras genom hemförsäkringens lösöre. Du bestämmer hur mycket pengar lösöret skall gälla när du tecknar hemförsäkringen.

Du läste inte igenom dina villkor alls? Kan bli en dyrt lärd läxa isåfall.

/ Jens

så här e det.... mc färsäkringen täcker bara din mc resten av delaran som e dina får du ta på hemförsäkringen...
din vän får göra en egen anmälan på vad han har blivit bestulen på....
och har du folksam så ger dom dig ett värde på vad en oginal e värld vad du har lagt ner på en skiter dom fulständigt i för dom har ingen tillägsfärsäkring på extrautrustning som typ ett nytt slip-on bättre dämpare m.m.
har sj varit med om det 2 gånger....

Hmm... heter det?

(figtherbygge)

Sorry för grejerna, men:D:D:D

Garageförsäkring:

Som sagts är det en avställningsförsäkring. Fordonet är försäkrat enligt delkaskovillkoren + eventuell vagnskadeförsäkring alltså; du drar bort trafikförsäkringsbiten från den försäkring du hade innan avställning. Ska avställningsförsäkring nytecknas på tidigare oförsäkrad hoj kan det vara bekymmer då många bolag då vill se hojen.

Har man haft halvförsäkring och hojen är vält eller förstörd får man inte ut något om man inte kan påvisa att detta har föranletts av ett stöldförsök. Har man helförsäkring går detta på vagnskadedelen men då den självrisken ofta är mycket högre tjänar man på om man kan bevisa att skadorna uppkommit pga ett stöldförsök då den självrisken är lägre.

Prylar och tillbehör:

Din hemförsäkring har ett moment som heter något i stil med "lösöre på annan plats" vilket innebär värdet på ditt lösöre som du förvarar/lånat ut mm hos föräldrar, vänner eller i garage eller förråd och inte i din bostad. Det brukar täcka 40-60' beroende på bolag men undantag kan finnas för fordonstillbehör som hojdelar mm. Kolla det.

Är tillbehören monterade på hojen så läs ovan, då går de på hojens försäkring. Om inte och vad gäller verktyg så går det på hemförsäkringen.

Inspelat samtal:

Samtal får alltid bandas och även utan att du är medveten om detta om det är en dialog där den som bandar själv är medverkande. Jag har erfarit detta och kollat upp det med polisen så det är helt legalt även om det är märkligt.

Hoppas jag varit till hjälp.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...