Garageförsäkring och transport.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er.
Ska garageförsäkra racehojen och hade för mig att den även gällde vid transport. Men, Länsförsäkringar uppger att det gör INTE deras försäkring.
Så, jag undrar, finns det något bolag vars garage- (avställnings-) försäkring gäller vid transport? Det skulle ju vara fint! Det har ju hänt att hojar försvunnit när man är inne på Donken...

Tacksam för svar, orkar inte ringa runt!

Hej,

Lustigt att Länsförsäkringar svarar så. Jag har min där och den gäller för transport, stöld och brand.

Mvh,

Rickard

Min på Folksam skall gälla, o var väl rätt billig också har jag för mig.

Det var då fan!!! Jag får ringa igen! Lite drygt 2000 kr om året??

Tack!

Tänk på att Länsförsäkringar består av 24 (eller hur många det nu är) OLIKA bolag och de har inte exakt samma utbud. Så LF Göteborg kanske inte har samma försäkring som LF Halland ellr LF Stockholm.

Jag hade tidigare min hoj hos Trygg Hansa som Robbie

Men om du INTE är på hemorten, dvs du är på resa och hojen blir stulen ur skåpbilen så täcker bilens försäkring stölden. Krävs att motorcykeln har någon slags identitet som finns antecknad (chassienr och motornr) som du självklart har.
Den upplysningen fick jag av LF när jag frågade.

Men det är som någon sa, LF är en massa olika länsbolag under ett samlingsnamn och deras produter skiljer sig lite ibland, även tilläggsmöjligheterna. Vi har flyttat från sthlm till östergötland där LF heter "Östgöta Brandstodsbolag" och dom INTE samma villkor eller erbjudanden, visserligen till vår fördel numera :)

/Nitrous

Men om du INTE är på hemorten, dvs du är på resa och hojen blir stulen ur skåpbilen så täcker bilens försäkring stölden. Krävs att motorcykeln har någon slags identitet som finns antecknad (chassienr och motornr) som du självklart har.
Den upplysningen fick jag av LF när jag frågade.

Men det är som någon sa, LF är en massa olika länsbolag under ett samlingsnamn och deras produter skiljer sig lite ibland, även tilläggsmöjligheterna. Vi har flyttat från sthlm till östergötland där LF heter "Östgöta Brandstodsbolag" och dom INTE samma villkor eller erbjudanden, visserligen till vår fördel numera :)

/Nitrous

Det tvivlar jag starkt på att bilens försäkring täcker stöld av tex motorcyklar...
För ett tag sedan hade jag en bil som brann upp, och endast tex arbetshandskar för att byta däck, reservhjul etc gick på bilförsäkring. Saker som legat i bagageutrymmet gick på hemförsäkringen med en ny självrisk.
Och jag misstänker att en hoj inte går på hemförsäkringen.

Det som gäller i dylika fall är antingen ett bekräftelsemail från försäkringssäljaren där han berättar att din motorcykel ingår i deras bilförsäkring, eller ett försäkringsbrev. Annars är det bara rackarns massa huvudvärk den dagen det går fel.

Om hojen täcks in i bilens last så har många bolag maxbelopp på last, tex 25 tusen. Har man 'mer och dyrare' last måste man teckna annan försäkring. Bara verktygen springer ju snart upp i närmare 25'

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti