"Garageförsäkring" för banhojen!

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
Har ett bekymmer som fler kanske har?

Folksam har dubblat premien på min "Garageförsäkring" för min 1198s -10. Från 1200 i kvartalet till 2800!
Anledningen sägs vara att man vill att kunderna ska teckna årsförsäkringar istället för de som kan ställas av och på (helt ointressant om man bara använder hojen för tävlande och banåka!). Och detta gör man genom att bara skruva upp priset. Som kund informeras man om tilltaget skriftligen via räkningen. Inga varningsskott här inte!

Vad gör man om man som jag vill ha en garageförsäkring som täcker brand, stöld, transport o sånt när man bara kör på bana?

Har kollat runt men det blir nog till att glatt betala mer och stanna hos Folksam eller vara oförsäkrad.

Erfarenheter?
Vilket bolag kan tänka sig att "garageförsäkra" en reggad och avställd sport hoj?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ring runt och fråga de olika tycker jag är en bra idé.
 

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Jag fick pris på 1500:- om ÅRET hos Länsförsäkringar, och då behöver hojen inte ens vara registrerad.
När jag frågade frågade jag på en CBR600RR som var importerad från Tyskland.
 

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
Gensidige blev det! Tack för tipset om dom. (Håller mig till den avställda varianten dock...)

Kollade med LF som inte verkade ha en aning om vad jag menade. Om du har den var glad för det. Det verkar inte vara något dom vill sälja mer av.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag har Folksam o garageförsäkrat just nu.
När ändrade de din försäkring, på förfallodagen??

Sist jag pratade med dem i somras så sa de att den var automatisk, dvs när jag ställer på blir det en vanlig halvförsäkring o när jag ställer av blir den en garageförsäkring.

Den är lite dyrare iochmed att den är avställningsbar, men helt ok, 300kr/mån avställd och 900kr/mån påställd.
 

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
Jag har Folksam o garageförsäkrat just nu.
När ändrade de din försäkring, på förfallodagen??

Sist jag pratade med dem i somras så sa de att den var automatisk, dvs när jag ställer på blir det en vanlig halvförsäkring o när jag ställer av blir den en garageförsäkring.

Den är lite dyrare iochmed att den är avställningsbar, men helt ok, 300kr/mån avställd och 900kr/mån påställd.

Min försäkring ändrade Folksam från huvudförfallodagen som är imorgon, 25/1.

Jag har ju som sagt aldrig min på ställd för gatåka utan kör bara träning o tävling. Dom Lecakulor man då kan få in över allt får man plocka bort själv :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har också Folksam idag. Hade tidigare If många år. Mot slutet höjde If premien på garageförsäkringen med motivation att konkurrenterna gjorde det. Återstår väl att se om man drabbas av samma sak med Folksam.

På ett sätt förstår jag bolagen, samtidigt har ju folk visat sig vara ännu finurligare genom att de byter ägare på hojen i slutet på varje säsong. Jag tror inte lösningen är att ta bort eller prisa ut försäkringar där man har möjlighet att själv ställa av och på.

Den nya Ducatiförsäkringen gäller väl inte sporthojssegmentet via bilsport & MC?
 

Serafim

Team Start-up Racing
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 1198S -10 Yamaha WR 250F -02
Den nya Ducatiförsäkringen gäller väl inte sporthojssegmentet via bilsport & MC?

Nope! Tyvärr har SMC också kissat i tanken genom att teckna avtal med samma bolag. Inte för jag är den typen av ducatist som tycker allt var bättre förr, men just försäkringar var nog det =)

Om man köper en BMW 1000rr så kanske man fortfarande kan få en billig märkesförsäkring?...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Nope! Tyvärr har SMC också kissat i tanken genom att teckna avtal med samma bolag. Inte för jag är den typen av ducatist som tycker allt var bättre förr, men just försäkringar var nog det =)

Om man köper en BMW 1000rr så kanske man fortfarande kan få en billig märkesförsäkring?...

13500 kr hel/hel på mig, 24 år i en lagom stad.
Har dock ingen Bmw men den kostar så mycket iaf.
(Lite)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top