Garagebygge,utstakning ?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Då bygglovet är klart och garaget står modulfärdigt och väntar på leverans till oss så beställde vi utstakning så vi kan börja med plattan.

I dag så hade lantmäterikontoret spikat ner pinnar och målat med fin färg på dom.

Schysst ! tänkte jag ..minigrävar race :yoparty

Men när jag mäter så stämmer ta mig fan inte ett mått med bygglovsritningarna,Det är för långt,brett och snett åt alla håll och kanter.

Istället för 11,80 långt så är det stakat ca 15 m,6m brett istället för 4,90 osv.

Det enda som tycks stämma något sådandär är tomtgränsen,borsett ifrån att den är sned ( imotsatts till ritningen).

Enl den infon jag har luskat fram så skall utstakningen ange det exakta läget för byggnaden,vilket skulle betyda att vi har ett bananformat 6 m brett garge att se fram emot :D

Någon som kan kasta lite ljus över frågan ?

Det bästa vore nog om du ringde och pratade med dom som utförde jobbet. Normalt så flyttar man ut käpparna en eller två meter, från riktiga läget. Annars så kommer du ju gräva bort käpparna. Men efter man grävt för grunden, så vill man ju ha mer exakt utmätt.

Bifogar en skiss (som ej är gjord i autocad) :)

Bifogat

• 1.JPG
    1.JPG
    26.2 KB · Visningar: 194
Det bästa vore nog om du ringde och pratade med dom som utförde jobbet. Normalt så flyttar man ut käpparna en eller två meter, från riktiga läget. Annars så kommer du ju gräva bort käpparna. Men efter man grävt för grunden, så vill man ju ha mer exakt utmätt.

Bifogar en skiss (som ej är gjord i autocad) :)

Det är inte ofta man ser en så pedagogisk skiss!! Nu fattar till och med jag tillräckligt för att kunna förklara för andra. Snyggt!

Tack för bra svar :)

Dock har jag bara 4 pinnar (röda ringar) på tomten,eller rättare sagt 3 på tomten och en på gatan utanför.

Tomtgräns och "start" på garaget tolkar jag det som (se fig) enl dom mått jag har på ritningen.

Bifogat

• utstakning.JPG
    utstakning.JPG
    7.6 KB · Visningar: 122
Tack för bra svar :)

Dock har jag bara 4 pinnar (röda ringar) på tomten,eller rättare sagt 3 på tomten och en på gatan utanför.

Tomtgräns och "start" på garaget tolkar jag det som (se fig) enl dom mått jag har på ritningen.

Verkar snålt. Ska du forma och gjuta sulan/plattan själv?

Ska garaget ligga så nära tomtgränsen som möjligt?

Verkar snålt. Ska du forma och gjuta sulan/plattan själv?

Ska garaget ligga så nära tomtgränsen som möjligt?

Ja,fixar allt själv med tillsyn av svärfar som är byggingenjör och platschef till vardags.

Garaget skall ligga 1 m ifrån närmsta grannes tomtgräns,tolkar den långa lodräta linjen som att det är 1m ifrån tomtgräns efter mer mätningar och samtal med grannen under kvällen.

Last edited:
Ja,fixar allt själv med tillsyn av svärfar som är byggingenjör och platschef till vardags.

Garaget skall ligga 1 m ifrån närmsta grannes tomtgräns,tolkar den långa lodräta linjen som att det är 1m ifrån tomtgräns efter mer mätningar och samtal med grannen under kvällen.

Ok, fast om du inte är säker. Så bör du nog ringa till kommunen och kolla med grabbarna som satte ut käpparna. Bara för säkerhets skull. Så inte ditt nya fina garage hamnar för nära tomtgränsen!

Ok, fast om du inte är säker. Så bör du nog ringa till kommunen och kolla med grabbarna som satte ut käpparna. Bara för säkerhets skull. Så inte ditt nya fina garage hamnar för nära tomtgränsen!

Det skall jag göra,Inget skall få bli fel på mitt efterlängatde nya garage.

:fakta

När vi byggde (både hus och garage) så var lantmäteriet dit och frågade oss var vi ville ha pinnarna nerslagna, vi pekade på ett ungefär hur vi hade tänkt det sen tjoffade han ner käpparna lite hipp som happ och sa "nu får ni flytta dom dit ni vill ha dom sedan jag har åkt, håll er inom rimliga gränser bara"

Sen hade vi inte så mycket tomt att spela med heller, så vi hade dispenser åt alla håll, dock gränsar ingen tomtgräns till någon annan begyggelsebar tomt.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick