garage vändningen. hjälp tack

Hellberg

Ny medlem
Gick med
26 May 2004
Hoj
Aprilia rs 250
tjenare..

Jag har en fråga angående garagevändningen som man gör på uppkörningen..

Om jag använder bakbromsen i själva svängen så går det väldigt lätt..

Men jag tog en lektion på körskolan och då ska gubben att så får man inte göra..

Får man verkligen inte det?

du får använda bromsen under svängen men du får inte "ploga dig fram" alltså hålla nere bakbromsen hela tiden och sen bara gasa så mycket så du kryper fram. Bromsen får användas för att minska farten om den skulle vara för hög. Hoppas du fattar vad jag menar

Du får "dutta" på bakbromsen men inte hålla inna konstant.

Min körskolelärare sa att det nästan var ett måste att ha foten på bakbromsen, så man kan minska farten om det behövs...

Det fanns väl en massa små knep för att göra den lättare om jag inte minns fel?

Pressa knäna lätt mot tanken, kolla långt mot utgången,

Fel eller rätt?

Fler tips?

Om du ramlar utåt så dutta till på bakbromsen. Ramlar du inåt så gasa till lite.
Dom kolla ditt bromsljus för att se om du ligger och slirar på bakbromsen=inte godkänt.

Lyft blicken stirrar du i backen är det dit du kommer. Regeln är att du tittar dit du ska (gäller alltid iofs).

Slira lite på kopplingen då går det mjukare dock inga pensionärsfasoner.

Träna mycket innan och åt båda hållen omväxlande.

Ät en stor tallrik gröt på morgonen innan på tom mage kommer man inte långt.

Jag använde bakbromsen i princip under hela svängen tror jag (var lite för nervös för att minnas säkert) och han tyckte jag hade bra kontroll. Han sa inget om att jag hade bromsat för mycket eller något sådant.

Jag har uppkörningen om 2 veckor och lärde mig garagevändningen på riktigt iförrgår!! Kör bara med körskola så jag har fått mycket råd...

Som många säger så ska du bara dutta med bakbromsen om du känner att det går för fort. Du får alltså inte använda den hela tiden, i svängen ska du bara hålla balansen och verkligen krypköra!
Kolla upp så mycket du kan, sväng direkt med styret utan att tappa balansen, sen så som nån annan sa så ska du hålla med benen runt tanken och sätt dig lite åt sidorna, alltså ska du höger så lutar du dig åt vänster o ut med kroppen, om du kan håll ut vänster knä o in med höger knä o så tvärtom!

Lycka till!

Ett tipps jag fick av min lärare var att endast använda koppling och med
hjälp av dragläget ta sig runt, jobba fint med kopplingen inget "pumpande" om du fattar vad jag menar. Ta det bara lugnt och koncentrera dig
så fixar sig det inga problem

Lycka till :tummenupp

Har inte läst hela tråden, men för att svara på din fråga:
Jo, du får använda bakbromsen.
Du ska dock använda den med måtta (inte bromsa dig genom svängen), och aldrig i dragläge.
Farten ska först å främst justeras med kopplingen.

Ett annat knep är att pressa benet mot tanken. Ska du svänga vänster pressar du utåt med vänster ben för att inte ramla innåt och vice versa.

När jag körde upp använde jag bakbromsen lite och han sa inget. Han kan ju iofs inte heller se bromlyset runt hela svängen så jag vet inte hur bra han kan se hur mycket man bromsar.

Fö. körde jag ett par cm utanför på första försöket åt höger. Då jag påpekade det sa han att det inte var så strategiskt att påpeka sina egna brister då det finns god chans att han kanske missar dom ändå :D
Skön guibbe. Beehövde inte köra om den misslyckad svängen utan fick fortsätta med svängen åt andra hållet.

Nelle skrev:
Ett tipps jag fick av min lärare var att endast använda koppling och med
hjälp av dragläget ta sig runt, jobba fint med kopplingen inget "pumpande" om du fattar vad jag menar. Ta det bara lugnt och koncentrera dig
så fixar sig det inga problem

Lycka till :tummenupp

Du hade du nog tur. Enligt min körskola blir man inte godkänd om man bara tuffar runt på tomgången och bara reglerar med kopplingen. Man måste gasa ur så att den "slirar loss", då får man bättre kontroll, dvs det är du som styr cykeln och inte tvärtom.

Ärlift talat tycker jag garagevändningen är helt värdelös. Inte själva grejen att man ska kunna styra runt med fullt styrutslag utan att man måste göra exakt som dom har fått för sig är rätt.

Vad spelar det för roll? Vänd på en given radie och sen är det bra. Sen om man råkar bromsa för mycket, luta lite för mycket eller inte komma rakt ut ur svängen är man inte godkänd på uppkörningen :kocko

Jag hade personligen inga större svårigheter med g-vändningen men jag har fortfarande inte riktigt förstått meningen med det så hårt reglerade tekniken man undantagslöst måste bemästra.

Får se om det blir nåt vettigare till nästa år.

Mvh

Baltazar skrev:
Ärlift talat tycker jag garagevändningen är helt värdelös. Inte själva grejen att man ska kunna styra runt med fullt styrutslag utan att man måste göra exakt som dom har fått för sig är rätt.

Vad spelar det för roll? Vänd på en given radie och sen är det bra. Sen om man råkar bromsa för mycket, luta lite för mycket eller inte komma rakt ut ur svängen är man inte godkänd på uppkörningen :kocko

Jag hade personligen inga större svårigheter med g-vändningen men jag har fortfarande inte riktigt förstått meningen med det så hårt reglerade tekniken man undantagslöst måste bemästra.
Mvh

Dom ser att man kan behärska cykel ju. Vägen till en garagevändning är en del tränande, och på den vägen lär man sig mycket mer än bara garagevändning så som slanga och stoppies :) :)

Undra om en 180 graders stoppie är godkänd som garagevändning :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph