Gammhojar!

Fillifjonkan

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Honda 900
Tja! Är det någon som vet, eller känner någon som kan veta vad som motiverar ett prispåslag på ca. 10k över det egentliga värdet på tidiga 80tals cyklar?

Fillifjonkan skrev:
Tja! Är det någon som vet, eller känner någon som kan veta vad som motiverar ett prispåslag på ca. 10k över det egentliga värdet på tidiga 80tals cyklar?

Vad tänker du då på....förklara lite grann

Jo, vilka annons-sidor man än tittar på, så finns det inte en cykel under 13000:- (jo det finns om dom låter konstigt men funkar ändå el. dyl.) jämför med tex bilar.

Eftersom dom oftast bara rullar sommarhalvåret så är dom ju inte lika slitna som en bil från samma år, står dessutom ofta varmt resten av året. Sen är hoj mer hobby än transportmedel, jämför t.ex. båtar som också håller värdet bra. Numer är ju även gammhojar bra köp ur försäkringssynpunkt.

Fillifjonkan skrev:
Jamen vafan, kolla här http://www2.blocket.se/view/1060190.htm?l=0, bara en i mängden av "240-hojar" till ett pris på 3-400% över värdet.

Menar du att "moppen" bara skulle vara värd 4-5.000 kr eller?

Var hittar du en lista över vad hojen är värd och vem bestämmer isf värdet som skall stå i listan?

Vad jag menar är att bara för att en hoj är av en viss årsmodell/modell/cc så behöver den inte ha ett visst pris för att någon tidningsskribent säger det.

Hojar är olika mycke värda för dem som äger dem...

fireblade skrev:

Var hittar du en lista över vad hojen är värd och vem bestämmer isf värdet som skall stå i listan?

Vad jag menar är att bara för att en hoj är av en viss årsmodell/modell/cc så behöver den inte ha ett visst pris för att någon tidningsskribent säger det.

Jaja, sug på den här då!!

fireblade skrev:

Opps, glömde visst....http://www2.blocket.se/view/1065002.htm?l=0

Det finns säkert någon samlare som vill betala det för en Night hawk, det är ju inte precis en dussinhoj. Gamla CB 750 från 70-talet går på långt över 20K om dom är fina.

Edit: stavfle

du kan ju alltid låta bli att köpa om du tycker priset är för högt...

Ja jag kan ju hålla med om att priset på den hojen var rena fantasisiffror men ändå..

K-Micke skrev:
..
Värdet är inte mer än vad köparna betalar.

Nej exakt! Men sen är väl 10 tusen ett bra pris på en dussinhoj i bra skick från början av 80? Däck, drivpaket, besiktning och skatt... Det blir aldrig gratis om det är körbart...

Jag förstår inte kritiken, vi pratar ju ändå om hojar somär billigare än mopeder

Är det inte så att efter ett x antal år så slutar hojen (nästan) sjunka i värdet.

Den där GS 450 är ju säkert populär pga av att den är en mellanklasshoj, lite hårdvaluta över det hela.

Om man ser på en Sukka GSX750 EF/ES -84 så ligger dom ju mellan 20 - 24 000 tusen.

1995 när jag köpte min 750EF så köpte jag den för 22 & sålde den för 24, & nu 8 år efter så har dom samma pris.

Som sagt dom sjunker tills en viss gräns, sen slutar dom sjunka.

R1 Uffe skrev:
Är det inte så att efter ett x antal år så slutar hojen (nästan) sjunka i värdet.

Den där GS 450 är ju säkert populär pga av att den är en mellanklasshoj, lite hårdvaluta över det hela.

Om man ser på en Sukka GSX750 EF/ES -84 så ligger dom ju mellan 20 - 24 000 tusen.

1995 när jag köpte min 750EF så köpte jag den för 22 & sålde den för 24, & nu 8 år efter så har dom samma pris.

Som sagt dom sjunker tills en viss gräns, sen slutar dom sjunka.
Det bör ju innebära att dom slutar slitas/rosta också? Vem lägger tillexempel ner pengar på nya kolvar eller whatever som är dyrt på en sån där?

K-Micke skrev:
Pruta då för f-n istället för att posta gnället här. :confused:
Värdet är inte mer än vad köparna betalar.

Ehhh... var hittade du gnäll i det inlägget :crash

Gnällspik... :fakta

Fillifjonkan skrev:
Det bör ju innebära att dom slutar slitas/rosta också? Vem lägger tillexempel ner pengar på nya kolvar eller whatever som är dyrt på en sån där?

Men en kolv till dom där kostar inte så mkt, det är ju inga prestanda maskiner vi skriver om

Priser

Jag kan hålla med om att "gamla" hojar håller höga priser, men som tidigare insändare sagt, betalar man kanske bara 1200kr år i försäkring, bara det gör ju en vinst på säkert 10000per år.

Tittar du sedan på affektionsvärdet, en klassiks brutal hoj, en gammal klassiker som fok vänder sig om efter, ingen pasticpadding maskin som finns i varenda gathörn, så kan detta nog motivera priset.

Som jag brukar säga, smaken är som baken! ... delad

Kör gammalt!

Men ge fan inte 15000 för den moppen.. .-)

Kat-Man

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...