Gammel-GSX750 turbofighter

Jag lider fan med dig, varje gång jag ser att tråden är uppdaterad klickar jag in mig för att få se vad felet var, men det är ständigt nya motgångar...

Jag håller tummarna för en sen höstrepa i alla fall!
 
Jo, det har blivit en långkörare det här bygget.:rolleyes:

Fördelen är väl att jag kommer att kunna den här hojen utantill när jag väl blir färdig med den, så skulle jag en dag vara ute på promenad sådär minding my own business och rätt som det är stöta på en stenrik oljeshejk som är ute med sin samlar-GSX av den extremt ovanliga årgången 1984 och är helt förtvivlad då han tvunget måste ta loss tanken på under 3.5 sekunder eftersom hans tvångstankar säger att han ska Al Quida-bomba Preemmacken i Norråker annars så lär jag vara glad att min hoj krånglade så mycket som den gjorde.
 
Idag lyckades jag luska fram en oljeplugg så nu är jag ett steg närmare provkörning igen, ska bara köpa en stump soppaslang först.

Av ren tristess tog jag och blåste i soppakranen och märkte att det är förjäkla dåligt flöde i avluftningen på tanken, McGyver som man är så gjorde jag ett par samurajsnitt med brytbladskniven i gummitätningen på tanklocket och vips så blev avluftningen ungefär 7x10^3 gånger bättre. Jag får försöka undvika att parkera utomhus i spöregn bara...:D

Jag tog även och parkerade älsklingarna mina i kronologisk ordning för fotografering, motorn till Crescenten är skickad på renovering i Karlstad så till sommaren får Östersunds vespafjortisar det svettigt.:arsele
 

Bifogat

  • Ny oljeplugg.jpg
    Ny oljeplugg.jpg
    187.8 KB · Visningar: 86
  • Tre pärlor.jpg
    Tre pärlor.jpg
    199.4 KB · Visningar: 152
Jag tog även och parkerade älsklingarna mina i kronologisk ordning för fotografering, motorn till Crescenten är skickad på renovering i Karlstad så till sommaren får Östersunds vespafjortisar det svettigt.:arsele

Är du helt säker på att den röda moppen inte ska stå i mitten då? :D

/Ägare till en ES
 
Är du helt säker på att den röda moppen inte ska stå i mitten då? :D

/Ägare till en ES

Nja, jag tänkte mest på i den ordning jag köpt dom. Sen slog det mig att dom står rätt annars också; Supermagnan går på sin höjd bra att frakta arslet med, GSX:en lär kanske locka stödstrumporna av några tanter på stan men visar jag mig på Crescenten en normalsolig dag kommer parkförvaltningen få rycka ut akut för att svabba upp alla snigelspår efter drevet med fruntimmer som förföljer mig.
 
Nu är det fastslaget att det inte är etanolen som spökar, hojen går om möjligt ännu sämre på 98 då den inte ens vill varva upp med friläget i. Den går lite orent på tomgång och med minimalt gaspådrag och dör direkt om jag ger mer gas.

Det är ju helt bedrövligt att jag inte kan räkna ut var felet ligger nu eftersom hojen är helt återställd till originalskick, risken är väl att jag har stått och spekulerat själv över de mest orimliga orsakerna och missar något skitenkelt men jag kan då för mitt liv inte räkna ut vad det skulle vara...:gnissla

Kommer jag inte på något inom de närmaste veckorna ställer jag bort eländet för vintern och koncentrerar mig på nästa projekt istället, jag har tänkt bygga en ångmaskin att ha i en gammal träeka som ligger och skrotar hemma i byn. Det blir nog en trevlig pilsnerbåt nästa sommar.:tummenupp
 
Har du kollat så att inte membranen är dåliga i förgasarna, för då kan dom gå riktigt illa.Sen kan du ju kolla hur det är med tändningen, om den står rätt, tändspolar kablar mm. johnny
 
Har du kollat så att inte membranen är dåliga i förgasarna, för då kan dom gå riktigt illa.Sen kan du ju kolla hur det är med tändningen, om den står rätt, tändspolar kablar mm. johnny

Japp, allt du nämnde har jag kollat både två och tre gånger. Både förgasarna och tändningen är bytta utan resultat.
 
Trist att du inte får rätt på hojen. Har inte blivit så mycket körande i år va? Tyvärr är jag inte i Östersund så hemskt ofta (aldrig..), annars hade jag försökt hjälpa dig. Men jag beundrar ditt tålamod! :tummenupp Men har du vägarna förbi Halmstad så... lite långt kanske :rolleyes: Men tipset att slänga upp den i bromsbänk med lambda är ett hett tips. Men du har ju iofs kört med bredbandslambda, så det är kanske onödigt ändå... du ser ju blandningen där, och effekten kan man ju skita i till den går som den ska. Hmmm, undrar vad det skulle kunna vara? Du har ju kollat allt redan. Skit också.
 
Enklaste vore väl att svälja stoltheten och lämna in den på närmaste hojfirma med bänk, men risken är att det blir dyrt som fan om dom blir tvungna att felsöka massa och jag känns inte vilja lägga ner så värst mycket mer pengar på den här gamla skorven.

Jag klurade lite med garagegrannen idag och frågan är om jag inte ska lyfta av toppen och se om någonting har gett med sig där, om man jämför med filmsnutten jag tog i våras där hojen varvade fint och gick fint i några minuter innan den tvärdog så har hojen bara gått sämre och sämre ju mer jag skruvat och provkört.

[YOUTUBE-ID]gLWZtJUb23w[/YOUTUBE-ID]
 
det måste ju vara fel på soppa eller tändning om den inte går som den ska! om du har gnistor på stiften och tändningen står hyffsat rätt så lär det ju bara vara soppan kvar, och du har bredbandslambda? vad säger den då? måste säga toksnålt eller tokfett om den inte ska gå bra.. tråkigt som fan att det inte funkar för dig :(
 
jag har faktist vart med om liknande problem och då var det soppa i oljan det var kolvringarna som hade fastnat i spåren på kolven och tätade inte ordentligt.
jag petade loss dom och sedan var den som vanligt igen men bytte ringarna för säkerhets skull
 
jag har faktist vart med om liknande problem och då var det soppa i oljan det var kolvringarna som hade fastnat i spåren på kolven och tätade inte ordentligt.
jag petade loss dom och sedan var den som vanligt igen men bytte ringarna för säkerhets skull

Komptestade du motorn innan du hittade felet, och i sånt fall vad visade testet?
 
Gick hojen som ett lass skit också eller spädde den bara ut oljan? Jag lär väl riva motorn i vinter och gå igenom den så då ska jag kolla upp hur det står till med kolvringarna.
 
om de vore nå kolvringar som va dåliga skulle de ju synas direkt me ett komptest, om motorn går illa lär du ju bryte av nå ring på en cylinder..
du kan ju kolla me en strobolampa om den misständer, är de inte de så är de 99% nå fel me gasarna, för mig går de inte så bra me min hoj heller.. ja har blive av me varmgaraget ja har den i så måste flytta ut den innan månan e slut, tråkigt :(
 
Det var en bra idé att testa med stroboskop, jag ska iväg och köpa en och testa i helgen. En bugar och bockar!
 
Det var en bra idé att testa med stroboskop, jag ska iväg och köpa en och testa i helgen. En bugar och bockar!

Som obotlig motorfåne följer jag detta drama med stor spänning, jag är rejält nyfiken på vad det är som ställer till det för dig!
 
Tur att man förgyller någons vardag med allt klater! :tummenupp

Som vanligt så går det inte få tag i någonting här i stan så imorgon bitti ska jag åka till Sundsvall och köpa ett stroboskop på Biltema. Jag kollade runt lite problemtrådar i teknikforumet och såg att laddregulatorn kan ställa till massa problem om den är kass så jag ska mäta vad den lämnar för spänning imorgon, 17 volt var det någon som skrev att den ska ge om den är i ordning men är det någon som har hört någon annan siffra så berätta gärna.
 
Back
Top