Gammel-GSX750 turbofighter

Tjusigt! Hade jag orkat skulle jag också ha plockat isär motorn, det får bli under nästa vinter eller efter nästa haveri beroende på vilket som kommer först... :)

Har du provstartat den än, och vilket laddtryck tänker du köra på? Jag ser ingen intercooler så du kanske också ska köra på sprit?


Jag var ner en sväng idag och fyllde på med olja och började göra "laddtrycksstyrningen" (T-förgrening på röret till WG som leder till en kulventil som har utbytbara nylonbrickor med hål i, stängd ventil=utlåningsläge...), oljenivån just nu är endast någon cm under lagerhuset på turbon, men jag fyllde i lite extra olja eftersom oljefilterhuset inte har fyllts än så det är nog ingen fara på taket.

Om allt går som jag tänkt så ska jag provstarta den nästa helg, ska bli riktigt spännande!

//Anders
 
Har provstartat och torrkört i garaget men det är
svårt att veta hur det fungerar tills jag får testköra på väg.
Måste uppgradera vevhusventilationen och byta luftfiltret.

Hade tänkt mig ett lågt laddtryck runt 0,4 och bensin i tanken
men det kan ju ändra sig....

/Micke
 
Tjusigt! Hade jag orkat skulle jag också ha plockat isär motorn, det får bli under nästa vinter eller efter nästa haveri beroende på vilket som kommer först... :)

Har du provstartat den än, och vilket laddtryck tänker du köra på? Jag ser ingen intercooler så du kanske också ska köra på sprit?


Jag var ner en sväng idag och fyllde på med olja och började göra "laddtrycksstyrningen" (T-förgrening på röret till WG som leder till en kulventil som har utbytbara nylonbrickor med hål i, stängd ventil=utlåningsläge...), oljenivån just nu är endast någon cm under lagerhuset på turbon, men jag fyllde i lite extra olja eftersom oljefilterhuset inte har fyllts än så det är nog ingen fara på taket.

Om allt går som jag tänkt så ska jag provstarta den nästa helg, ska bli riktigt spännande!

//Anders

Det är ju lite roliga prylar du byggt :tummenupp
 
Fan va du är cool anders! ;) Ha du hunnit testa monstret nå då?
 
Varför det? Är det något som turbokonverteringen ställt till med?

//Anders

Njaee, inte direkt kanske men jag tror inte det kan vara fel att vädra ut
trycket i vevhuset lite extra.
Det finns ju en möjlighet att det går upp tryck i returslangen
och ställer till..
Sen är det ju inte värre än att dra ut en slang med ett
ventilationsfilter från oljepåfyllningen, kan ju om inte annat se coolt ut...

/Micke
 
Fan va du är cool anders! Ha du hunnit testa monstret nå då?

Ha ha, vet inte det jag... :rolleyes: Jag kom nyss hem från garaget, nu är tryckröret till wastegaten svetsat, dumpventilen fastsatt och all el dragen så imorgon är det bara att tanka och provstarta! Ska bli intressant som fan, tur att det inte är lika svinigt kallt nu som tidigare i veckan. Vi hade -31 i tisdags...

Hur går det med 660:n, har du skaffat isdäck så du kan åka året runt?

Zajtsev: Aha, jag får se om det är något jag också borde göra något åt. Ett gigantiskt pipercross-filter kopplat till påfyllningslocket borde höja några ögonbryn på byn... :D

//Anders
 
Nu är hojen provstartad, efter lite bensinläckage och startgas gick den igång. Jag är lite undrande över några saker som jag hoppas att någon kan hjälpa mig att reda ut:

1. Den spottar olja och ryker. Innan jag provstartade hojen så var oljenivån 3-4 cm under turbon men så fort jag startar motorn åker nivån i returslangen upp till turbon och stannar där även fast motorn stängs av, efter några minuter börjar nivån i slangen sjunka ner mot nivån i motorn. Jag provade senare att borra upp hålen i banjon så mycket det bara gick utan resultat.

2. Den bygger inget laddtryck. När motorn går på tomgång visar mätaren ett undertryck på 0.2 bar och ökar inte oavsett motorvarv, sen när gasen släpps visar den 0.5 bar undertryck. Jag begriper att motorn får svårare att andas i och med att den måste suga luft genom turbon innan den börjar ladda, men vid högre varv borde jag väl få positivt laddtryck? Turbon snurrar i alla fall, sakta på tomgång men reagerar direkt på gaspådrag.

Kan det ha och göra med var jag mätar trycket? Nu har jag kopplat mätaren till hålet på ett av insugsrören, dvs efter förgasarna. Kan det bli någon form av ejektorverkan över hålet så att tryckmätaren visar undertryck trots att turbon laddar?

Jag måste erkänna att jag inte kollat upp om wastegaten funkar, jag provade att ställa den men axeln verkar sitta fast. Muttern går lossa men axeln följer inte med. Kanske läge för en renovering?

//Anders
 

Bifogat

  • Returbanjo.JPG
    Returbanjo.JPG
    53.1 KB · Visningar: 134
  • Returslang.JPG
    Returslang.JPG
    33.5 KB · Visningar: 152
  • Trycknippel.JPG
    Trycknippel.JPG
    61.7 KB · Visningar: 145
Oljeryk beror antagligen på att oljereturen inte fungerar. Den borde nog mynna ovanför oljenivån istället. Tror jag.
På min knarr går returen in på h sida bakom genkåpan. Om jag minns rätt precis under längsgående rambenet.

På min Corvette så gick oljereturen i en adapter mellan block och soppapump. Det fungerade icke, i detta fall troligen beroende på för krokiga rör och för klent rör i adaptern. Nytt rör rakt nedan turbon i trågets sida kurerade det felet.
Och jag kan säga att rökutvecklingen var markant tills jag byggde om!

Inget laddtryck:
Har du kört eller bara gasat?
Har du ingen belastning så får du inget eller endast ytterst lite laddtryck. Min Katana ger en liten anings övertryck runt 10 000 rpm obelastat. Och då känner dumpen givetvis kraftigt undertryck och öppnar alltså med intressanta fenomen som följd! Det blåser och viner överallt om knarren.
Corvetten gav heller inget laddtryck att tala om obelastat.

Edit: Såg nu på bilden att returslangen har en sänka framför puffran. Det kanske heller inte är så bra? Borde nog vara fall hela vägen. Å andra sidan tror jag nog att dte inte hjälper att korta slangen så du får fall hela vägen. Som sagt, ovanför oljenivån har jag i alla fall lärt mig.
 
Last edited:
Jag pratade med Smen för en stund sedan och han sade också att laddtrycket vid tomkörning aldrig blir speciellt högt, så det är jag inte längre orolig över.

Oljeproblemet däremot är lite klurigare, att få returen över oljenivån samtidigt som den ska vara konstant fallande är helt omöjligt. Vi diskuterade om det kunde vara ett tecken på att lagringen i turbon är sliten, men då turbinaxeln är stum och fin så tror jag så här i efterhand inte att lagringen är problemet.

I värsta fall så kan jag sätta fast en grövre returnippel i tråget med kemisk metall och samtidigt få en betydligt kortare returslang, men det förutsätter ju att det är motståndet i returen som är problemet och inget annat. Hålet i banjokopplingen är 4-5mm och slangens innerdiameter är 6mm, borde inte det räcka till för att oljan ska hinna rinna undan? Jag hade nämligen för mig att en liten turbo inte flödar så värst mycket olja...

Hur som helst så är jag nöjd med dagen, eftersom hojen startar och allt verkar funka så är det en enkel sak att fixa en grövre oljeretur. Jag hann till och med att premiär-börna lite inne i garaget, givetvis i vetenskapligt syfte för att se om laddtrycket ökade av belastningen. Inte alls för att det är skoj! :-p

//Anders
 
Rackarns, då är nog min retur i klenaste laget...

Om ingen annan teori dyker upp innan morgondagen så plockar jag ner tråget och gör en grövre anslutning, då det varken blir något tryck eller särskilt varmt så borde kemisk metall funka för att sätta fast den bara jag rengör alla ytor ordentligt.

(Jag ska skaffa en AC/DC TIG så fort jag känns ha råd, man blir lite handikappad när man inte kan svetsa aluminium.)

//Anders
 
Rackarns, då är nog min retur i klenaste laget...

Om ingen annan teori dyker upp innan morgondagen så plockar jag ner tråget och gör en grövre anslutning, då det varken blir något tryck eller särskilt varmt så borde kemisk metall funka för att sätta fast den bara jag rengör alla ytor ordentligt.

(Jag ska skaffa en AC/DC TIG så fort jag känns ha råd, man blir lite handikappad när man inte kan svetsa aluminium.)

//Anders


Absolut aldrig under 10 mm på klenaste stället för returen
Heller inga banjosar ( dåligt flöde)

Vart har du tagit oljetrycket till turbon
och hur grov är ledningen dit? Här funkar det med 6 mm inner
 
Varför känner jag igen det här scenariot?

Jag kommer hem efter en lång dag i garaget, käkar, duschar och byter om för att vara lite helgfin. Sätter mig och klurar lite över oljereturen och bestämmer mig för att åka till garaget fram och tillbaka för att mäta banjokopplingen. Väl där märker jag att det kan gå lösa genom att göra nya anlsutningar och byta till 14mm slang.

Tre timmar senare kommer jag hem, skitig från topp till tå med svarvspån i den nykammade frillan och oljefläckar på båda byxbenen...:D

Nåja, nu är det fixat! Jag borrade ur banjon och svetsade en ny anslutning på den med 10mm innerdiameter, så nu är det betydligt bättre genomströmning. När jag provstartade hojen rök det ganska friskt från början men när den gamla oljan blåst ur turbinhuset så gick den helt utan rök och oljeskvättande! :banana

Film kommer imorgon!

andersson turbo: Oljetrycket tar jag från den stora insexbulten på höger sida, tryckslangen är 8mm ID.

//Anders
 

Bifogat

  • Oljeslang 2.JPG
    Oljeslang 2.JPG
    56.2 KB · Visningar: 219
Det är bara att gratulera. :tummenupp Nu är det bara snösmältningen som fattas sen får du också ett turboleende på dina läppar efter första provturen.:D
 
Wihoo...film film film:yoparty lägg av en börnis i garaget..då ser du om den bygger upp laddtryck:tummenupp! Ang wastegaten så ska ska man inte skruva på axeln när den ska justeras, den ska vara stum...d är hylsan på stången som du vrider, och den gängas innåt så klart:tummenupp :)
 
Tack tack, man får faktiskt lite faderskänslor efter att ha hört den pusta och frusta för första gången! :D

Gänga in säger du, hur pass trögt ska stången gå? Jag provade lite lätt men då stången kändes stum ville jag inte riskera att dra den gängpaj och gav fan i det istället. Den har en jämn patina av rost över både gängor och wastegate-hus, och borde rimligtvis vara lika full med sot som turbon var när jag tog isär den. Kanske läge att försöka ta loss wastegaten och rengöra den? Den sitter i tre insex som även dom ser fastrostade ut, så det var därför jag lät bli att ta isär den tidigare...

//Anders
 
Nu är det filmat, det ryker lite av gamm-oljan från början men efter ett tag går den rökfritt.

Jag ska försöka få tag i en slip-on och göra ett kort avgassystem som slutar före fotsteget bara för att ta mig igenom besiktningen, den låter riktigt vass med dumppipa så den lär få sitta på när det ska köras...

Provstarten

//Anders
 
Nu är det filmat, det ryker lite av gamm-oljan från början men efter ett tag går den rökfritt.

Jag ska försöka få tag i en slip-on och göra ett kort avgassystem som slutar före fotsteget bara för att ta mig igenom besiktningen, den låter riktigt vass med dumppipa så den lär få sitta på när det ska köras...

Provstarten

//Anders



går ju inge bra..
hur länge ska man vänta på att den ska bli godkänd?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top