Gammel-GSX750 turbofighter

Faen vet om det inte ä elfel i allafall. Prova med att jorda motorn med en startkabel eller dyl samma en xtra jord till spolarna från batteriet.Det är inte så jättekul att leta elfel -men skam den som ger sig å tekniska på bara....
För att citera Lars Ekborg.
Börjar nog bli skadad ,går hemma och målar i mitt lilla hoj garage å grunnar på din hoj:D

Det ska jag testa imorgon, med uteslutningsmetoden borde man ju hitta felet till sist. Om sisådär 4 år eller så...:rolleyes:

Tänk om det är någon sorts mental överföring, jag har nämligen slutat gå och grubbla hela dagarna och det kanske har hoppat över till dig?:D
 
Tänk om det är någon sorts mental överföring, jag har nämligen slutat gå och grubbla hela dagarna och det kanske har hoppat över till dig?:D[/QUOTE]


Det blåser iofs från norr. Kanske nån mygguschling har hiitat hit å överfört grubblingen:D Norrlänska flygvapnet sprider ju sig:rolleyes:
 
Nu har jag testat att jorda både motor och tändspolar utan resultat.

Hojen låter i alla fall riktigt elak efter att jag bytte förgasare, förmodligen var dom gamla rätt slitna...
 
Jag har rensat ur originalkranen så soppan rinner rätt igenom den och har en kulventil på slangen.

Har du trycksatt soppan på något vis? Pump? (näe jag har inte läst hela tråden)

Om du inte har tryck på soppan orkar den väl inte fylla dom trycksatta flottörhusen?
 
När du tog komp provet va alla stiften ur då. Bara en tanke om den puttar komp mellan 2 cyllar. Gick den ok med gamla turbon förutom ljudet då?
Har frtfarande lite målning och funderings tid kvar:va Dock får jag börja fundera på min moppe med. Verkar som den börjar krångla med startmotorn. :gnissla
 
Har du trycksatt soppan på något vis? Pump? (näe jag har inte läst hela tråden)

Om du inte har tryck på soppan orkar den väl inte fylla dom trycksatta flottörhusen?

Jodå, elektrisk pump och Malpassi BTR. Jag ska knycka brorsans regulator nästa gång jag är hem och testa den istället för den jag har, men jag tror egentligen inte att det har med den att göra då lambdan börjar magra ut redan innan motorn hunnit bygga positivt laddtryck när jag torrgasar den i garaget.

Den soppa som finns i flottörhusen borde hur som helst räcka för att hojen ska gå bra en stund tills dom är tomma, men ska jag lägga ihop alla "borde" som jag kläckt ur mig i den här tråden så skulle det inte kunna vara något fel på hojen...:rolleyes:

När du tog komp provet va alla stiften ur då. Bara en tanke om den puttar komp mellan 2 cyllar. Gick den ok med gamla turbon förutom ljudet då?
Har frtfarande lite målning och funderings tid kvar:va Dock får jag börja fundera på min moppe med. Verkar som den börjar krångla med startmotorn. :gnissla

Alla fyra stift var urtagna när jag mätte kompet, och hojen låg helt stadigt i lambdan ifjol innan jag rev den. Det jag gjort i vinter är egentligen att jag bantat ner elsystemet lite (tagit bort massa sladdar som gick till gamla instrumenteringen) och bytt turbo, men turbon har inget med saken att göra då den går lika illa med turbon borttagen. Tändningen är ju återställd till original så den är det inte heller som jävlas.
 
Hur går det? HAr funderat lite under målningen:) (får ju draut på det så jag hinner fundera mycket). Vad har du för bränsletryck?Flotör nivå?Verkar ju som den stryper bränslet när du börjar ladda..Det är inte så att det blir för högt tryck i flottörhusen? Alltså trycksättningen så flöttören stänger?
 
tjena, det verkar ju som att allt skall vara grett
då tändning kompression osv, är kollat.

men har du testat och mäta upp tändspolarna?
så att det inte är en av dem som har sagt upp sig.
jag hade problem med de på min gammel gixxer.

lycka till
 
Hur går det? HAr funderat lite under målningen:) (får ju draut på det så jag hinner fundera mycket). Vad har du för bränsletryck?Flotör nivå?Verkar ju som den stryper bränslet när du börjar ladda..Det är inte så att det blir för högt tryck i flottörhusen? Alltså trycksättningen så flöttören stänger?

Du måste måla mycket du. :D

Jag har testat bränsletryck från ingenting upp till 0.5 bar utan att det gör någon skillnad, enda som hände med högt bränsletryck var att de gamla förgasarna började flöda soppa genom flottörventilationerna. Flottörnivåerna är ställda efter manualen.

Om det av någon outgrundlig anledning skulle bli högre tryck i flottörhusen än bränsletrycket skulle ju flottörhusen tryckas tomma och hojen stanna, inte magra av mer och mer allt eftersom varvet höjs som den gör nu.

tjena, det verkar ju som att allt skall vara grett
då tändning kompression osv, är kollat.

men har du testat och mäta upp tändspolarna?
så att det inte är en av dem som har sagt upp sig.
jag hade problem med de på min gammel gixxer.

lycka till

Dynaspolarna mättes upp och var helt ok, sen bytte jag tillbaka till originaltändningen och originalspolarna utan att det blev någon skillnad.

Tack för lyckönskningen, det verkar behövas. Har du lite att göra någon kväll får du gärna åka bort till garaget och felsöka...:D
 
hmm jag skall in till stan nu i veckan någe, om du har tid å lust så stannar jag gärna till å ser bygget :)
släng iväg ett sms till 0730 301524 // stensmo

annars har jag ett riktigt fint byte till dig, som även involverar viss del turbo.
om jag fixar din hoj, tar du dig an min racebuss då?
spräckte tre kolvar i min sprinter på väg hem från halmstad,
å ja måste ha den klar till söndag, då de är bikweek nästa vecka.
hade gött
 
Du har sms!

Aj fan, tre spräckta kolvar lät inget vidare direkt. Hinner du ens få tag i nya kolvar innan helgen?
 
nee de är kasst, jorå nu sitter bussen ihop å tjuter som aldrig förr,
saknas bara en fusk dump från ridetech nu :P

såg ditt sms, läste det när ja fick de å somna om.
men ja slår en plin inom snar framtid, ja ska in te stan på freda,
vore kul å se bygget då :)

hade gött mvh stensmo
 
På fredag är jag hemma i byn och bärgar snöskotrar ur Tåsjön så det går inget vidare, men ska du in på Yran kan du ju titta förbi och få en grogg!:)
 
Nu har jag nästan målat färdigt..för en stund. Men jag kan nog inte komma på nått mera. Tror dock att du gått igenom tändningen, så bränslet är väl troligt då. Har du möjlighet att mäta bränsletrycket så du ser hur det beter sig när du får ladd?
Nä nu skall jag ut och plocka bort tanken på trumpen för 1000:ende gången eller nått sånt. Har ju lite probs själv........Som tur är ä ju vädret inget vidare för tillfället. Hoppas du/ni får ordning på din fläkt så det kan bröla lite där uppe i norr.
 
Idag knyckte jag brorsans sopparegulator och svarvade till en distansring för att få ner trycket till förgasarvänliga 0.2 bar, skumt att man måste bygga om Malpassiregulatorerna trots att dom ska vara gjorda för förgasare.

Nästa gång det ska provköras ska jag koppla laddtrycksmätaren till pitotröret och en annan tryckmätare till den andra soppautgången på regulatorn för att se om trycken följs åt när den magrar ut på högre varv.

3cl, har du ingen ladugård eller så att måla om så du har mer tid att fundera åt mig? :)
 

Bifogat

  • BTR-modifiering 1.JPG
    BTR-modifiering 1.JPG
    174.6 KB · Visningar: 68
  • BTR-modifiering 2.JPG
    BTR-modifiering 2.JPG
    137.8 KB · Visningar: 58
  • BTR-modifiering 3.JPG
    BTR-modifiering 3.JPG
    155.9 KB · Visningar: 63
På fredag är jag hemma i byn och bärgar snöskotrar ur Tåsjön så det går inget vidare, men ska du in på Yran kan du ju titta förbi och få en grogg!:)

bärgar snöskotrar?:va hur går det, får du nån ordning på härken?
 
bärgar snöskotrar?:va hur går det, får du nån ordning på härken?

Några polare skulle ut och åka snöskoter på sjön, har man bara tillräckligt med pulver och igentejpade luftintag så går det hur bra som helst men dom skulle nog ha gått ett par varv extra med tejpen eftersom alla utom två sjönk som gråstenar...:D

Jag har ju för faen semester nu så det har inte blivit så mycket skruvande i hojen bortsett från det jag gjorde med BTR:en idag, jag var ner på Mantorp i helgen och drack pilsner och sprang runt i en grön batikfärgad t-shirt och hejade på Mats Eriksson i Pro Mod med Green Goblin. Nytt uppbackat europarekord i slutfart (382.97km/h) och personbästa och banrekord i tid (6.12), grymt!:yoparty
 
Några polare skulle ut och åka snöskoter på sjön, har man bara tillräckligt med pulver och igentejpade luftintag så går det hur bra som helst men dom skulle nog ha gått ett par varv extra med tejpen eftersom alla utom två sjönk som gråstenar...:D

Jag har ju för faen semester nu så det har inte blivit så mycket skruvande i hojen bortsett från det jag gjorde med BTR:en idag, jag var ner på Mantorp i helgen och drack pilsner och sprang runt i en grön batikfärgad t-shirt och hejade på Mats Eriksson i Pro Mod med Green Goblin. Nytt uppbackat europarekord i slutfart (382.97km/h) och personbästa och banrekord i tid (6.12), grymt!:yoparty

bwahahaha...:hihi verkar ju... välplanerat:tummenupp :D

ok, jag förstår. åhfyfan, låter riktigt najs!:yoparty

förresten! jag kom precis på att du för en gångs skull faktiskt quotade mig!:D detta måste firas!!:yoparty :fyllisar
 
Last edited:
Fan också, det ska inte upprepas...:näsblod

Så fort jag köpt en slangstump kan jag koppla in den andra laddtrycksmätaren på styret till bränsletrycket så jag kan se medan jag kör om det är något skumt med den gamla BTR:en, det borde synas om tryckskillnaden ändras eller om bränsletrycket börjar fladdra.
 
Hur går det för dig där uppe? Rehab efter yran fortfarande:näsblod
 
Back
Top