Gammel-GSX750 turbofighter

Idag har jag varit ute och hårdtestat hojen, den går fullt tillräckligt även fast det är långt kvar till hjullyft i 200... :gnissla

Lite småkrångel bara: Efter en fullgasväxling dör hojen ett ögonblick innan den matar på igen, ju högre laddtryck vid växlingen desto längre dödtid när jag släpper kopplingen. Som mest dör den en sekund så man slår nästan huvudet i styret innan den skjutsar iväg igen. Bränsletrycket ligger på 0.15 bar om det kan vara till någon hjälp.

Laddtrycket är aningens för högt, det stannar nästan av vid 0.8 och kryper upp mot 0.9-1.0 bar vilket är lite för högt för att ligga på den säkra sidan. Om det inte är ventilen som kärvar kanske det är boost creep på grund av att kanalerna till wastegaten är för små?

Lambdavärdet ligger kanska bra tycker jag, varvtalet visar bara hälften av vad det var eftersom jag glömt att kalibrera givaren. Jag rörde aldrig nålarna den dagen jag bytte munstyckena eftersom jag inte kunde hittade en låsringstång, så jag trodde att jag skulle bli tvungen att göra det idag eftersom man grovt "ska" höja nålarna med en M2 mutter, men som det ser ut nu så har jag ingen större anledning att mixtra något mer med bestyckningen...

Spikarna på varvkurvan vet jag inte vad dom kommer ifrån, möjligtvis är det störningar från tändkablarna som ligger nära kabeln till givaren? Lambdakurvan har jag smoothat lite för att den ska bli lättare att se...

//Anders
 

Bifogat

  • Turbon_1 (Medium).JPG
    Turbon_1 (Medium).JPG
    45 KB · Visningar: 184
Last edited:
Nåja tycker den går tämligen fett

lamda 1 ligger på 10.5 på e 85 så runt 8.5- 9 bör du nog ligga


försök köra svep så som i dynobänken

Att ligga å jucka på lansvägen ger ingen tilförlitlig data

Starta p 3 an 4an och låt den löpa ut till varvstopp

granska sedan loggern


Men kör antigen lambdavisning och kör mot lambda 0,85 vid last

Eller kör med bensin A/F och kör mot A/F 12.5

Lättare då att jämföra med andra
 
Ok, ska göra det i morgon. Jag trodde att det var bra att ligga lite extra fett, men det är väl onödigt att feta på för mycket...

Borsett från att den går lite fett, ser kurvan skaplig ut? Jag har aldrig använt en sån mätare tidigare så jag har ingen aning om hur kurvan ska se ut.

//Anders
 
Nu har jag bestyckat om den några gånger och till slut fått lambdavärdet vid gaspådrag att pendla mellan 0.8 och 0.9, mycket bättre än så vet jag inte om jag kan komma. Hade jag haft fler tomgångsmunstycken att välja mellan hade jag kunnat gå ner något steg där, men det får duga tills vidare.

Det stora problemet är att turbon laddar för mycket, när jag gasar fullt och laddtrycket närmar sig 0.7-0.8 bar låter det BRAAAAAAAPPPPPPPP från vänster sida av motorn, det märktes inte tidigare när kopplingen slirade för då kunde jag inte hålla mer än halvgas... :mad:

Är det någon som vet vad en K14 brukar ladda i originalskick? Det låter skumt att en turbo från en Peugeot diesel ska ge 1 bar laddtryck. :confused:

//Anders
 

Bifogat

  • Turbon_2 (Medium).JPG
    Turbon_2 (Medium).JPG
    65.9 KB · Visningar: 115
Nu är problemet löst!

Jag plockade loss wastegaten och mätte upp den, och ventilen började inte öppna förrän vid 0.9 bar. Fullt öppen var den först vid 1.3 bar så det var inte konstigt att den laddade som den gjorde...

Efter att ha kapat av ett par varv från fjädern så crackar (whaoo vilka ord man slänger sig med :D ) ventilen vid 0.4 bar och öppnar fullt vid 0.6, och under provrepan stannade laddtrycket på runt 0.6 så nu är jag nöjd. Vill jag kan jag göra en pysventil till tryckröret för WG:n för att öka laddet lite mer men för tillfället är det fullt tillräckligt. :tummenupp

Det lustiga är att det brölade ljudet finns kvar även fast det är mycket mindre nu, vid fullt gaspådrag låter det som sagt BRRRAAAAAAA från vänster sida av hojen. Jag börjar misstänka att det kan vara något insugsljud eftersom motorn inte borde vara i närheten av att spika vid så lågt laddtryck, någon som törs gissa vad det kan vara? :va

Bilder kommer när jag klätt dynan, nu börjar jag bli kanska nöjd med stuket på hojen så jag lär inte göra mycket mer åt den utseendemässigt i år.

//Anders
 
Äntligen färdig! (nåja, nästan...)

Nu är jag klar med stuket på hojen, lite småfix kvar inför besiktning men annars är jag nöjd med hur den blev med tanke på hur lite jag har kostat på utseendet. Nästan hela byggkostnaden ligger ju i motorn... :tummenupp

Det var ett elände att klä dynan eftersom jag återanvände den gamla klädseln, men tids nog ska den in till en sadelmakare för att bli klädd på riktigt så tills dess får det så lov att duga.

Så fort jag fått ordning på blinkershelvetet ska jag plocka bort turbon och beställa en regbesiktning så jag törs åka lite längre turer med den, försäkrad och påställd är den redan så det har blivit många turer till "verkstaden" den här helgen... :D

300kr/månad för trafik är ganska överkomligt tycker jag. Hade jag inte varit så sjukligt ärlig hade jag kommit undan med hälften på Bilsport/MC men tanten skulle tvunget fråga om jag gjort några ingrepp i ramen så det sket sig.

//Anders
 

Bifogat

  • Klar 3 (Medium).JPG
    Klar 3 (Medium).JPG
    95.4 KB · Visningar: 588
  • Klar 1 (Medium).JPG
    Klar 1 (Medium).JPG
    90.8 KB · Visningar: 269
  • Klar 5 (Medium).JPG
    Klar 5 (Medium).JPG
    91.5 KB · Visningar: 271
coolt.
biltema fuskskinn e din bästa vän på den sadeln :tummenupp
 
Kanontips, när jag har vägarna förbi Sundsvall ska jag köpa sånt och testa!
En gammal originalklädsel som är stelare än en durkplåt är inte det lättaste att jobba med direkt...

//Anders
 
Kanontips, när jag har vägarna förbi Sundsvall ska jag köpa sånt och testa!
En gammal originalklädsel som är stelare än en durkplåt är inte det lättaste att jobba med direkt...

//Anders


Ser väldigt bra ut... en sak bara, när du ska besikta så måste regskylten va bakanför axeln i bakhjulet och ha en viss lutning(jag tror du vet det redan men tänkte bara nämna det så du inte glömer bort det eller dylikt)

Ska bli kul att se hojen i sommar...du får ta någon tur in till östersund när du har besiktat den..
 
Lam-Kaka: Tack & Bock!

Jag har faktiskt kollat upp reglerna för regskylten, och vad jag begriper så finns det inga direkta regler. Klart synlig bakifrån och belyst är väl ungefär vad jag fått fram. Skulle jag få en tvåa på den så är det inte hela världen heller för då får jag ju köra en månad innan ombesiktningen...

Eastman: Jag önskar att det gått, men jag är tvungen att ha den såpass hög fram för att inte turbon ska skrapa i skärmen mer än den redan gör vid inbromsning. Gaffeln är uppstyvad så mycket det går och skärmen är sänkt max så det är inte mycket att göra åt tyvärr.

//Anders
 
Ler när jag tänker på hur många nya litershojar som kommer att få se röven av din moppe i sommar.
Och på vad dom pröjsar i försäkring...:D
 
He he, förutsatt att jag hittar åt några andra hojar. Här uppe i obygden är det glest mellan tvåhjulingarna...:rolleyes:

Jag ringde till besiktningen idag och hörde efter hur lång väntetid det var för att regbesikta, enligt gubben går det klämma in ganska omgående så det lät bra. Jag pratade också med en annan typ om nummerplåten och turbo, och plåten var nog inga problem. Turbon däremot var blankt nej enligt honom eftersom -"vi inte vill ha fler Ghostriders på 500 hästars-hojar i trafiken". Enda chansen var att ha intyg från tillverkaren, det var enligt honom hårdare regler nu så det går inte komma med tillfixade bromspapper längre.

Möjligtvis tar jag ner hojen till stan om ett par veckor förutsatt att den är klar för besikting, är det någon som kan tänkas låna ut garaget en eftermiddag så jag kan plocka av turbon innan jag ska in vore det guld värt! Jag kommer nämligen att ha den ståendes utanför fjällans 1:a vilket inte är så mekvänligt direkt...

//Anders
 
Turbon däremot var blankt nej enligt honom eftersom -"vi inte vill ha fler Ghostriders på 500 hästars-hojar i trafiken". Enda chansen var att ha intyg från tillverkaren, det var enligt honom hårdare regler nu så det går inte komma med tillfixade bromspapper längre.

Har jag missat nåt? Har bilprovningen blivit kinkigare mot turbokonverteringar?
 
Har jag missat nåt? Har bilprovningen blivit kinkigare mot turbokonverteringar?

Det vore mycket intressant med svar där, då jag planerar att dyka upp på besiktningen med en roterande ljuddämpare. :näsblod

Var det kanske bara en stackars besiktningsmans frustrerade egna idé?
 
Det är möjligt att just den jag pratade med var en tjurgubbe, för det lät helt omöjligt att få igenom den enligt honom. Det verkar som att det beror lite på dagshumöret på besiktningsgubbarna...:gnissla

Jag har varit ute och kört ett par mil idag för att se om grejorna håller ihop, laddet är ställt på 0.5 bar så någon större påfrestning på motor och låda borde det inte vara. Det mystiska ljudet vid fullt gaspådrag är kvar och jag kan för mitt liv inte räkna ut vad det beror på, det låter ungefär som en röjsåg utan ljuddämpare dvs inte metalliskt som en spikning gör.

Tomgången är jävligt ojämn, har försökt ställa om luftskruvarna men det gör ingen större skillnad vad jag märkt hittills. Kallstarter utan ett bilbatteri inkopplat som starthjälp är nästan omöjliga, ingen gas och ingen choke så går det plåga igång den på en minut ungefär. Kanske jag ska byta tillbaka till original tomgångsmunstycken och se om den blir bättre?

//Anders
 
Undran över oljeförsörjningen

Följer ditt bygge med stort intresse. :tummenupp
Har en GSX 1100 -84 som ska få samma behandling, typ.
Hur har du löst oljeförsörjningen och returen? Det är det som jag inte lyckats lösa till min GSX 1100.

//powerwheelie
 
Enligt tidigare inlägg i tråden så har 750:n glidlagrad vev och 1100:n rullagrad, så räkna med lite mer trix för att få upp oljetrycket på din hoj. På min var det enkelt då jag inte behövde höja oljetrycket för turbon, jag tog oljetillförseln från en plugg efter filtret och satte returen direkt i sumpen vilket syns på någon bild jag postat tidigare.

//Anders
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top