gammal olja

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Undrar om jag kan använda den gamla oljan från cbr-en till min xt600
oljan har gått ca 200mil i cbr och köper alltid ny olja varje år.
dyrt att köpa ny olja till xt ochså om man ändå har gammal olja från den andra biken.

ställer ju av den stora men fortsätter köra med xt tills snön faller behöver därför inte ha oljan kvar i cbr

Frågar är ju den ochså om det är rätt sorts olja till xt
oljan jag kör med heter: motor oil 300v competition 4t ester sae 15w50 100% synthese motul står även att det är till racemotorer :confused: går det inte att köra med den då?

Last edited:
Nej för i helvete!

Åk hellre till biltema och köp deras billigaste MC-olja och häll i.

Kör med Biltemas mc-mineral i min lekhoj DR 350.
Den oljan kostar 36:- litern tror jag.Kööööööp istället
för att snika på gammal förbrukad olja!

Ok. så det var ingen bra ide
hmm då får jag vell tänka om då.
men om jag köper ny billig olja men inte byter olje filter så blir vell inte det heller bra.
ni vet jag har renoverat hela motorn och vill köra nu å inte om två veckor då det tog mej 2 månader att få ihop den igen. oljefilet: två veckor till att beställa. oljefilter är billigt men tar tid att få hem å vill köra bakhjul nu nu nu..

tackar för svar

2 veckor att få hem?
Det måste väl varje Yamaha handlare ha på hyllan
med tanke på att det troligen passar ett antal olika
Yamma stånkor?

ring till www.lellesmc.se och betala med kort så är det fraktfritt om jag minns rätt, går fort att få hem prylarna, var bara noga med att uppge rätt årsmodell osv. på MCn

xrperra skrev:
2465306 2 veckor att få hem?
Det måste väl varje Yamaha handlare ha på hyllan
med tanke på att det troligen passar ett antal olika
Yamma stånkor?

Yamaha ,ovesmotor har fått problem någon stans. svarar ej i tele och åker man dit finns det ingen som tar i mot mej, en kvinna sa att dom har problem med personal... så beställa på nätet blir det men det tar ju några dagar + att det kanske inte finns på lager då tar det typ 2 veckor.

betalkort har jag inte så postorder får det bli i såfall

Last edited:
undrar varför jag aldrig kommer att köpa en begagnad motorcykel ?

Oljefilter är viktigare att byta än oljan. Min gamla mc-olja hamnar dock i min gamla bil, men den planerar jag nog inte heller att sälja till någon annan..

Emmi skrev:
2465620 Hur dyrt kan det vara att köpa ny olja till hojen??

beror ju mycket på hur länge man tänkt att köra innan vintern.
även filter bör bytas med i såfall. ca pris 500
Då har jag ochså lagt ner 5000kr på renoveringen.
Därför ville jag använda gamla filtret och olja så jag slapp lägga ut mera pengar när det ändå kanske bara blir ett par mil till innan vintern. (provkörning)

känner en kille som förmodligen har lite ny olja liggandes, olje filtret får klara några mil till. så allt löser sej nog:yoparty

Last edited:
SilentPlanet skrev:
2466828 beror ju mycket på hur länge man tänkt att köra innan vintern.
även filter bör bytas med i såfall. ca pris 500
Då har jag ochså lagt ner 5000kr på renoveringen.
Därför ville jag använda gamla filtret och olja så jag slapp lägga ut mera pengar när det ändå kanske bara blir ett par mil till innan vintern. (provkörning)

känner en kille som förmodligen har lite ny olja liggandes, olje filtret får klara några mil till. så allt löser sej nog:yoparty

500:- ?? Ett nytt filter kostar la inte mer en 50 riskdaler och sen 2l racing olja på biltema 140:- = 190:- :tummenupp

SilentPlanet skrev:
2465327 Yamaha ,ovesmotor har fått problem någon stans. svarar ej i tele och åker man dit finns det ingen som tar i mot mej, en kvinna sa att dom har problem med personal... så beställa på nätet blir det men det tar ju några dagar + att det kanske inte finns på lager då tar det typ 2 veckor.

Har sett det jag vet inte hur många gånger här på forumet. Förstår fortfarande inte hur man ens kan tänka tanken att snika med en i förhållande till allt annat... bara soppan exvis billig sak som oljan och filter. Och vad det beträffar dyra o dryga handlare så sponsra inte dom. Internet är ju här för att stanna om inte annat så finns ju telefon.

/Uffe

Dominator-Rocks skrev:
2466863 500:- ?? Ett nytt filter kostar la inte mer en 50 riskdaler och sen 2l racing olja på biltema 140:- = 190:- :tummenupp

oj oj oj om alla vore så rika skulle vi inte ha några problem i sverige.:rolleyes:

ok, 2l olja för 140 + filter 50kr

summa: 4l olja 280kr + 50kr filter + resa till biltema fram och tillbaka 500:- :tungan ååå ja det går åt 4l olja

Men frågan var om jag kunde använda gammal olja i så där 20-30 mil jag har fått svaret lite längre upp tackar för det.....

Cervantes skrev:
2467880 Ska aldrig mer köpa ett begagnat fordon...

:fakta
-------------------------------------------------------------------
Om du nu bara ska provköra en nyrenoverad motor kanske det kan vara smart att ha ordentlig olja så kanske du slipper renovera igen.

Har man inte ens råd med olja till hojen är det nog dax att skaffa sig en billigare hobby typ stavgång eller nåt.

SilentPlanet skrev:
2465327 Yamaha ,ovesmotor har fått problem någon stans. svarar ej i tele och åker man dit finns det ingen som tar i mot mej, en kvinna sa att dom har problem med personal... så beställa på nätet blir det men det tar ju några dagar + att det kanske inte finns på lager då tar det typ 2 veckor.

Oves motor verkar som sagt ha problem...
Kolla med Tvings mc service, dom brukar ha filter hemma till de flesta hojar. De är dessutom både trevliga och mycket duktiga. telefomn till Tvings Mc -service: 0455-330130.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT