gammal "motard"

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
Funderar på att köpa en äldre enduro med motardsulor, ex. TT600, XR600.
Vad tycker ni om dessa? Kör nu en FZR600 men har insett att sporthoj nog inte är min grej utan jag har roligare i lägre tempo, gärna inne i stadstrafik.

Min budget kommer väl att sträckas till max 25.000 men hälst vill jag hålla mig så nära 20.ooo som möjligt.

På blocket så hittar jag några intressanta objekt, tex dessa;
http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_xr_600_r_motard_22238720.htm?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_XT600E_22129081.htm?ca=14&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_TT600E_Motard_21615200.htm?ca=14&w=3

Alla tre är luftkylda men är det nåt som ställer till bekymmer när dom är motardkittade? alla moderna motards har väl vattenkylt av en anledning.

Vilken av dessa tror ni skulle skänka mig mest glädje/minst sorg?
jag är inte nåt proffs på skruvande men almänt underhåll är inget bekymmer.


//D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
xr,en verkade mest prisvärd.
luftkylt spelar ingen roll.
xt,n är slö
tt,n såg tuff ut. aldrig provat. har provat xt och haft xr och den va skitrolig för dom pengarna..
jag skulle dock om jag vore dig försöka hitta med extrafälgar så du har endurosulor.. att tex köra på vintern är så sjukt kul. :)
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
njae, det där med med extra sulor känns för min del inte så intressant. köra i skogen kan säkert ha sin charm men jag föredrar bar asfalt med skogen runt omkring mig :)
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Skulle nog valt en ttr eller xr, väger mindre än xt och så finns det en prisvärd ttr med sm hjul för 25k på blocket.

Edit: den var såld:rolleyes:
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Vänta tills du har 5000:- till och köp en KTM 640.

Att spara in på så få tusen och få en rätt mycket äldre hoj kan aldrig vara värt det, finns några 640 för 30000:- innan prut. Köper du en sådan har du en motor du med tiden kan "bygga" lite på också, byta förgasare och öppna luftburken tex så går dom ju bra sen.

Liksom visst, XRén kan säkert vara rolig att köra, men den är snart 20 år gammal. Lägg på 8-9000 och du har en hoj som är betydligt modernare, lite mindre bry för dig när du ska ha tag i delar osv.

http://www.blocket.se/orebro/Ktm_640_supermontard_22161911.htm?ca=14&w=3
30k innan prut, lite trimmad och nyligen servad.

Jag skulle inte köpt någon av hojarna du länkar till för dom priserna, vissa av hojarna är inte roligare som motard, eller är dom för gamla.

Ska du tvunget inte köpa nått för över 20-25000:-, skulle jag tipsa om en KTM 620. Finns sådana lite då och då på blocket till bra priser, vissa tidiga årsmodeller var där lite problem med, googlar finner du säkert vilka det var snabbt.
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
har pratat med ägaren till den XR 600 -90 som jag länkade ( http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_xr_600_r_motard_22238720.htm?ca=14&w=3 )
Denna känns som ett vettigt köp för min del, dock så verkar försäkringen bli hutlöst dyr som vanligt för mig. billigaste jag själv kunde hitta var IF med deras hondaförsäkring (svinhög själrisk) för 4900:- visserligen helförsäkring, andra bolag varierade mellan 5300-9000kr för halvförsäkring med humana självrisker.

Vill helst ha halv för att täcka in ev. stöld men IF´s självrisk på 10´000kr vid stöld käns rätt dumt, detta är förmodligen högre än vad bolaget skulle värdera hojen till.

Har ni något tips om bolag som skulle kunna slå IF?
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
har pratat med ägaren till den XR 600 -90 som jag länkade ( http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_xr_600_r_motard_22238720.htm?ca=14&w=3 )
Denna känns som ett vettigt köp för min del, dock så verkar försäkringen bli hutlöst dyr som vanligt för mig. billigaste jag själv kunde hitta var IF med deras hondaförsäkring (svinhög själrisk) för 4900:- visserligen helförsäkring, andra bolag varierade mellan 5300-9000kr för halvförsäkring med humana självrisker.

Vill helst ha halv för att täcka in ev. stöld men IF´s självrisk på 10´000kr vid stöld käns rätt dumt, detta är förmodligen högre än vad bolaget skulle värdera hojen till.

Har ni något tips om bolag som skulle kunna slå IF?

Kör folksam på min ktm. Betalar för halv/hel 2100kr.
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
har via Insplanet.se nu teknat en preliminär försäkring hos SalusAnsvar.
priset vart 3900 för halv, årsförsäkring, käns rätt ok fast nästa år så kommer jag nog byta till bilsport-mc o ta en classica försäkring.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
TTR är den lättaste XT/TT varianten (utan elstart).
Med motardhjul på är den kul sålänge det är REJÄLT kurvigt, är det inte det känns den bara slö. Gissar att motardfixade TTE,TTR-E eller XT kommer kännas mindre kul då alla dessa är tyngre.

Hur XR 600/650 är vet jag inte men en del XR650 verkar ju gå ordentligt bra iaf!
 

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Ort
Peking !
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
folksam vill ha 5400:-/år för halv, får alltid dyr försäkring då mitt postnummer hör till en församling som ligger på "fel sida av stan", dvs klassad som innerstadsdel i storstad, trots att jag bor vid en ändhållplats. hade jag bott på andra sidan gatan hade jag fått det billigare, då hade jag räknats till en annan församling.
 

strömqvist

Unregisted User
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Hultsfred
Hoj
zx9r- TT 600- KTM 400
har min TT i bilsport mc kostar 1600 helår helförs, classica

skitcoolt med egenbyggd motard
 

Bifogat

  • DSC00934.JPG
    DSC00934.JPG
    223.4 KB · Visningar: 97
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top