Gammal Husqvarna som "vardagshoj"

Fimax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Hoj
Vmax
Hej, jag är totalt nollställd vad det gäller enduros men hoppas ngn vet bättre...

Jag funderar på att skaffa en andrahoj att köra lite med, och gillar utseendemässigt skarpt gamla husqvarnor (typ 75-82, med röd metalltank...). Nu är ju frågan hur dessa är som vardagshojar? Jag hade ju inte att pressa de i skogen utan att puttra omkring med och se så där coolt retro ut;-), håller dem eller är det 50% mekandes som gäller?

Några tips om modeller som man ska undvika? Hur är automaterna?
m
Filip

Lär väl funka bra, om man underhåller/renoverar upp sånt som är slitet? Dom lär väl ha ganska basic teknik med dagens mått mätt..

Lär väl funka bra, om man underhåller/renoverar upp sånt som är slitet? Dom lär väl ha ganska basic teknik med dagens mått mätt..

Automat brukar bli rejält dyrt om det rasar,och det gör det,ofta.De "nyare" 3-växlade håller bättre,4-växlade är betydligt sämre.Det är många frihjulslager (kallas "sprague" på utrikiska) i lådorna,och de håller inte.

har aldrig tänkt på dom..
coola hojar..
är alla reggade?

Hej, jag är totalt nollställd vad det gäller enduros men hoppas ngn vet bättre...

Jag funderar på att skaffa en andrahoj att köra lite med, och gillar utseendemässigt skarpt gamla husqvarnor (typ 75-82, med röd metalltank...). Nu är ju frågan hur dessa är som vardagshojar? Jag hade ju inte att pressa de i skogen utan att puttra omkring med och se så där coolt retro ut;-), håller dem eller är det 50% mekandes som gäller?

Några tips om modeller som man ska undvika? Hur är automaterna?
m
Filip

Hej
Jag har i tur och ordning haft HVA 390 WR -79 och sedan en likadan från -80 därefter en HVA 500WR från -83. Hade dem i mitten på 80talet och åkte enduro med dem. Jag var ung och fattig och körde på vägen till och från skogen ty jag hade dem E-reggade. Ibland åkta jag ända hemifrån Sthlm till Rimbo på motorvägen. Hade dem även till plugget.

Mycket ruggade och lättmekade maskiner. Man ska bara tänka på att inte ligga och mala länge i jämn fart med lite trottelöppning vid landsvägsåka, utan mata på och av, då smörjer cylindern bättre. Samt undvika mycket tomgångsåka och låglast.
Kör på Castrol TTS om den finns kvar. Den var bra minns jag.

HVA med automat jag jag ingen erfarenhet av.

Mvh
J

Hej
Jag har i tur och ordning haft HVA 390 WR -79 och sedan en likadan från -80 därefter en HVA 500WR från -83. Hade dem i mitten på 80talet och åkte enduro med dem. Jag var ung och fattig och körde på vägen till och från skogen ty jag hade dem E-reggade. Ibland åkta jag ända hemifrån Sthlm till Rimbo på motorvägen. Hade dem även till plugget.

Mycket ruggade och lättmekade maskiner. Man ska bara tänka på att inte ligga och mala länge i jämn fart med lite trottelöppning vid landsvägsåka, utan mata på och av, då smörjer cylindern bättre. Samt undvika mycket tomgångsåka och låglast.
Kör på Castrol TTS om den finns kvar. Den var bra minns jag.

HVA med automat jag jag ingen erfarenhet av.

Mvh
J

HVA med automat har jag åkt! Ett par sönderkickade skor där sulan sprack i mitten fick bli slutet för samvaron med 420 automat. Låt bli den :)
Gick dock rätt ok när man väl fick snurr på den. Det mesta är rätt ordentligt tilltaget men numera ska man nog ha tur om man får tag på ett bra ex.

HVA med automat har jag åkt! Ett par sönderkickade skor där sulan sprack i mitten fick bli slutet för samvaron med 420 automat. Låt bli den :)
Gick dock rätt ok när man väl fick snurr på den. Det mesta är rätt ordentligt tilltaget men numera ska man nog ha tur om man får tag på ett bra ex.

Ja det har du rätt i, det tog jag för givet. Dvs det jag pratar om är hur maskinerna är när alla mått ligger inom tolerans osv. Hittar man ett slitet ex måste man se över den annars gäller ingenting av det jag sa.

mvh
J

Kolla tillgången på delar med Knåda först innan du handlar hoj.

Har kvar min HVA125 WR-83. Grym effekt, slår alla moppar med 5½ iaf.:D
Allvarligt talat är den jätteslö och har en ännu sämre effektkurva.
38mm förgasare. Känns som om 34mm hade varit mer på sin plats.
Samma ram på 125:an som till 430:in för den delen.

Kolla tillgången på delar med Knåda först innan du handlar hoj.

Har kvar min HVA125 WR-83. Grym effekt, slår alla moppar med 5½ iaf.:D
Allvarligt talat är den jätteslö och har en ännu sämre effektkurva.
38mm förgasare. Känns som om 34mm hade varit mer på sin plats.
Samma ram på 125:an som till 430:in för den delen.
Jag hade en WR 125 -82.Underbar motor:rolleyes: med Bing 32mm och allt.Praktiskt att man kommer åt med ett fälgkors om det kniper när man ska byta stift på 125:an:)

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN